actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2012, 12:07
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Man overleeft al half jaar zonder hartslag dankzij artificieel hart

Jakub Halik, een 37-jarige Tsjechische brandweerman, leeft al zes maanden zonder hartslag dankzij een revolutionaire mechanische hartpomp die zijn eigen hart vervangen heeft. Hij is de tweede man ter wereld die deze operatie onderging. De eerste, Craig Lewis, stierf een maand na de ingreep in Texas nadat de kanker rond zijn hart was uitgezaaid naar zijn nieren en lever.

Jakub had nood aan deze buitengewone operatie nadat een agressieve tumor werd vastgesteld binnenin zijn hart. Een standaard harttransplantatie was geen optie omdat hij de broodnodige medicatie achteraf niet zou mogen nemen als kankerpatiënt.

Op 3 april dit jaar werd zijn hart verwijderd en vervangen door twee gemodificeerde 'Heartmate'-pompen, ontwikkeld door het Amerikaanse Thoratec Corp. De ingreep duurde 8 uur en werd uitgevoerd door de Tsjechische cardioloog Jan Pirk. "Zijn situatie is uniek omdat hij nood had aan twee pompen door de volledige afwezigheid van zijn eigen hart", klinkt het.

Afwachten
Zes maand later leeft Jakub nog steeds in het ziekenhuis en is hij voor het grootste deel van de dag gebonden aan zijn rolstoel. Hij wacht nu op een donorhart en hoopt terug te kunnen keren naar het brandweerkorps. "Het was hard maar ik had uiteindelijk geen andere keuze. Met de tumor in mijn hart zou ik nog maximaal één jaar hebben kunnen overleven, dus heb ik beslist te vechten", getuigt Jakub.

Artificieel hart
Binnenin de hartpompen zit een propeller die draait tegen 10.000 omwentelingen per minuut om zo het pompen van een menselijk hart na te bootsen. Ze werden ontwikkeld voor mensen die wachten op een geschikt donorhart. De pompen worden aangedreven door batterijen die uitwendig gedragen worden en verbonden zijn met een flexibel kabeltje onder de huid.

Elk van de twee pompen is ontworpen om de functies over te nemen van de linker- en rechterhelft van het hart. De ene pompt bloed naar de longen voor zuurstof, terwijl de andere het zuurstofrijke bloed terug door het lichaam stuwt. Het enige dat ze (nog) niet kunnen vervangen, is de hartslag. "Ik besef het eigenlijk niet goed omdat mijn lichaam nog hetzelfde functioneert, alleen klopt mijn hart niet en heb ik geen hartslag meer", deelt Jakub.

bron : Het laatste nieuws

mening :
Ik verschiet er telkens van wat de wetenschap allemaal kan. Dit is echt een goede zaak. Maar toch is het frustrerend om te weten dat deze technologie allemaal wel kan, maar dat er na al die jaren nog steeds geen bestrijdingsmiddel is tegen kanker. Ik hoop dat ze in de toekomst wat meer vooruitgang boeken, dat kanker ook bestreden kan worden.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.