actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2014, 21:03
Hanne.S*els Hanne.S*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lille
Posts: 26
Een op de drie transgenders slachtoffer van agressie

Een op de drie transgenders slachtoffer van agressie

Europees onderzoek spreekt over 'alarmerende discriminatie', ook in België

Als transgender is de kans op zelfmoord groter, zei de bank tegen Julie Tromp (39). De premie van haar schuldsaldoverzekering werd prompt fors opgetrokken. Europees onderzoek legt de vele vormen van discriminatie voor transmensen bloot. Het rapport wordt vandaag voorgesteld in het Europees Parlement.

De banaalste handelingen zijn voor transmensen, personen die al dan niet door een operatie van gender wisselen, een uitdaging. Ga je naar de wc bij de mannen of bij de vrouwen? Welk geslacht vul je in op een formulier? Een grootschalig Europees onderzoek maakt duidelijk op hoeveel terreinen transmensen ongelijke behandeling ervaren (zie inzet).

De studie peilde naar ervaringen met geweld, op het werk, op school, in de hulp- en dienstverlening en in het dagelijkse leven. België scoort in de meeste categorieën beter dan gemiddeld. Globaal voelen de Belgische respondenten zich goed in hun vel. Toch tonen cijfers aan dat meer dan de helft zich gediscrimineerd voelt op het werk. Een op de drie noemt de sfeer op school 'negatief' voor mensen die met gender worstelen of die van geslacht veranderen.

Ghislaine Benetto (65) is als man geboren maar gaat, via kleding en make-up, doorgaans als vrouw door het leven. Ze is getrouwd, heeft kinderen en kleinkinderen en is biseksueel. Als ze dat vertelt tijdens haar lezing gaan de wenkbrauwen op de schoolbanken even omhoog, zegt ze. "De meeste kinderen kennen allen het model mama-papa. Het wordt al het ware met de paplepel ingegeven dat er maar twee soorten mensen bestaan. Een gebrek aan openheid ligt meestal aan onwetendheid."

Transmensen (percentages variëren van 0,6 tot 4,6 van de bevolking) vormen een kleine minderheid maar in absolute cijfers een grote groep. Opvallend is dat ook in België 31 procent zijn of haar genderidentiteit stiekem beleeft. Bijna de helft mijdt bepaalde plekken. Op straat krijgt Ghislaine, die zich niet verbergt, regelmatig te maken met ongepaste opmerkingen. Er volgt dan een vlammende repliek. "Ik probeer mijn antwoord zo te formuleren dat er een vraag volgt en zo een gesprek aan te gaan. Onlangs werd ik aan het station nog uitgescholden voor psychiatrische patiënt, het is geëindigd dat de man mij een pint heeft getrakteerd." Agressors, zo blijkt uit de studie, zijn vaak onbekende mannen die in groep opereren. Wie Ghislaine aanvalt, krijgt een duw terug. "Dan komt mijn verleden als paracommando van pas."

Een op de drie van de bevraagde transgenders geeft aan dat hij of zij het afgelopen jaar verbaal of lichamelijk is aangevallen omwille van zijn of haar identiteit. Een minderheid geeft dat ook aan. De angst voor afwijzing groot. Niet iedereen is even sterk als Ghislaine. Zelf stapte zij twee keer naar de politie met een klacht. "Het heeft zin, ook al vinden ze de daders niet. Anders verschijnen we nooit in de statistieken. Pas dan wordt er iets aan gedaan."

Meer betalen voor lening
Behalve flagrant geweld en discriminatie wordt onderscheid ook subtieler gemaakt. Dat ondervond Julie Tromp (39) toen ze bij de aanvraag van een schuldsaldoverzekering voor de aankoop van een appartement vermeldde dat ze in 'transitie' was. "De premie werd prompt opgetrokken van 4.500 naar meer dan 8.000 euro. Als transgender is de kans op zelfdoding groter, zei de bank."

Het traject van geslachtsverandering neemt heel wat in beslag. Tijdens een standaard wegcontrole kreeg ze te maken met een lastige agent, die de foto op haar rijbewijs niet accepteerde. "Ik heb hem uitgelegd dat officiële documenten tot twee jaar op zich laten wachten, maar ik kreeg een proces-verbaal. Op mijn rijbewijs stond ik nog met mijn mannengezicht, dat vond hij niet ok." Ze vond het niet discriminerend, wel pijnlijk. "Ik heb hem duidelijk gemaakt dat het off limits was. Maar ik ben toch om een nieuw rijbewijs moeten gaan."

bron: De Morgen
09-12-14

mening: De getuigenissen in dit artikel vind ik schrijnend. Waarom zouden zij minderwaardig zijn dan ons? Ik snap niet wat mensen hebben tegen anderen die wat anders zijn dan hen zelf. Waarom kraak je mensen af, je wint er helemaal niks mee. Ik vind het zelfs heel moedig dat zij de stap zetten om te zijn wie zij willen zijn. Ik denk dat onze maatschappij begrip voller moet zijn. We moeten elkaar accepteren zoals we zijn. Zou dat geen droom beeld zijn ?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.