actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2018, 20:38
Jannes T*rmans Jannes T*rmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Wechelderzande
Posts: 33
Honderdduizenden betogen in Barcelona tegen gevangenschap separatistische leiders

Honderdduizenden mensen betogen zondag in Barcelona tegen de gevangenschap van negen sleutelfiguren in het Catalaanse streven naar onafhankelijkheid.

De betoging komt zes maanden na de opsluiting van de separatistische leiders Jordi Sànchez en Jordi Cuixart. Zij waren de eersten sinds het uitbreken van de Catalaanse crisis die achter de tralies vlogen. Ondertussen zitten in totaal negen separatistische leiders in voorlopige hechtenis. Zeven andere vooraanstaande Catalaanse politici zijn in ballingschap gegaan in België, Schotland of Zwitserland. Zij worden beschuldigd van rebellie, corruptie en subversief gedrag.

‘Vrijheid voor alle politieke gevangenen’, scanderen de manifestanten. Volgens de politie van Barcelona nemen zo’n 315.000 deel aan de optocht. Ze komen daarmee op voor de separatistische leiders die na het referendum over onafhankelijkheid gevangen zijn gezet wegens opruiing, corruptie of rebellie, waarop in Spanje dertig jaar celstraf staat.

Onder de bannelingen is de vroegere Catalaanse president Carles Puigdemont, die na zijn afzetting naar België uitweek. Hij werd op 25 maart op grond van een Europees aanhoudingsbevel in de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein opgepakt. Het Duitse gerecht moet nu beslissen of het de 55-jarige Puigdemont aan Spanje overlevert.

Bron: De Standaard
Datum: 15/04/2018
URL: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180415_03463321

Persoonlijke mening:
Ik ben van mening dat een hechtenis voor de separatistische leiders niet nodig is. Ik ben van mening dat er zeker een gerechtelijk onderzoek moet komen naar de gebeurtenissen in Catalonië. Dit moet echter wel gebeuren door een onafhankelijke instelling. De Catalaanse kopstukken die nu in voorlopige hechtenis zitten moeten vrijgelaten worden omdat ze geen direct gevaar vormen voor de samenleving. Ze worden als criminelen behandeld terwijl ik van mening ben dat ze dit niet zijn. De duizenden betogers proberen hun leiders uit de gevangenis te krijgen, en ik persoonlijk vind ook dat vrijlating op zijn plaats is, maar ik vind ook dat de separatistische leiders voor een onafhankelijke rechtbank moeten verschijnen die zich over de gebeurtenissen zal uitspreken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.