actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2012, 16:48
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Opvoeder klaagt toestand in opvangtehuizen voor jongeren aan

Opvoeder klaagt toestand in opvangtehuizen voor jongeren aan

De toestand in de Vlaamse opvangtehuizen voor jongeren is zorgwekkend. Dat zegt Sammy Roelant, zelf opvoeder in opvangtehuis De Vloedlijn. Hij trekt in Het Belang van Limburg en Gazet Van Antwerpen aan de alarmbel: "De Vlaamse overheid verwaarloost de kinderen over wie ze de zorg heeft".

De Vloedlijn in De Haan is geen gewoon internaat. Het is een medisch pedagogisch instituut voor kinderen met een lichte tot zware beperking. Tijdens weekends en vakanties vangt De Vloedlijn ook gerechtskinderen van andere internaten op.

Het resultaat is dat de populatie stijgt van 80 kinderen doordeweeks tot 120 kinderen tijdens vakanties. Een zware overbelasting.

Roelant getuigt ook over de impact van de krimpende budgetten, de leerachterstand en het gebrek aan medische opvolging. Hij schat dat één op drie kinderen die de Vloedlijn verlaten na hun achttiende in de gevangenis belanden.


Onderwijs of welzijn?

Vlaanderen telt vier noodinternaten zoals De Vloedlijn. De andere liggen in Koksijde, Leopoldsburg en Neder-Over-Heembeek. De kabinetten van ministers Jo Vandeurzen en Pascal Smet ruziën al jaren over wie de verantwoordelijkheid draagt.

“Deze instellingen vallen onder de bevoegdheid van Onderwijs”, reageert Frederik Meulewaeter, woordvoerder van het kabinet Welzijn. Minister Smet kaatst de bal meteen terug: “Kinderen die daar niet terechtkunnen, moet Jeugdzorg opvangen. En dat valt onder Welzijn.”

Directeur Johnny Borny van De Vloedlijn ontkent intussen dat de situatie problematisch is.

Een volledig overzicht van alle problemen in de bijzondere jeugdzorg vindt U op de expertenpagina van John De Wit.

GVA, 01-10-2012 (Saskia Van Nieuwenhove/Michael Lescroart)


--------------------------------------------------

Vanmorgen werd dit onderwerp behandeld in ‘De Ochtend’ op Radio 1. Hierbij vertelde Sammy Roelant, opvoeder van De Vloedlijn, dat het aan de noodinternaten is om de allerzwakste kinderen in België op te vangen en te ondersteunen. Het probleem is echter dat deze internaten onderbemand en verouderd zijn. Als ik de foto’s bekijk voel ik rillingen over mijn rug lopen. Deze kinderen zitten al een hele week op internaat. Als ze hier dan weg mogen kunnen ze nergens heen en moeten ze daarom naar een noodinternaat. Volgens mij verlang je dan echt naar warmte, gezelligheid en rust. Als je even naar de foto’s van de gebouwen kijkt, lijkt deze plek mij net het tegenovergestelde. Er is ook onvoldoende opvang en ondersteuning, ze hebben geen echte thuis of een aanspreekpunt. Ik denk dat het duidelijk is dat er geld nodig is om dit alles op te lossen. Ik vind het verschrikkelijk dat hier nog steeds geen oplossing voor is, gewoon door het geruzie over wie de verantwoordelijkheid draagt?! Ik kan hier maar één ding op zeggen: het draait allemaal weer om eigenbelang. Nu ja, het is natuurlijk niets nieuws dat mensen vaak moeite hebben met verantwoordelijkheid opnemen. Vaak wordt er enkel interesse getoond als ze achteraf een pluim op hun hoed kunnen steken. Heel jammer vind ik dat. Nog een mooie quote die ik op de radio hoorde: ‘Als de Vlaamse overheid een ouder was, werd ze uit de ouderlijke macht ontzet’.



__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.