actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd July 2014, 20:18
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Belg trekt steeds vaker naar psychiater

Belg trekt steeds vaker naar psychiater

De vraag naar geestelijke gezondheidszorg is fors toegenomen. Psychiaters kregen in 2012 vier keer meer patiënten te zien dan in 2003. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.
Gezondheidssocioloog Yvo Nuyens (KULeuven/UA) heeft op basis van cijfers van het Riziv de omvang van de geestelijke gezondheidszorg becijferd. Wat blijkt? In tien jaar - tussen 2003 en 2012 - is het aantal raadplegingen bij psychiaters bijna verviervoudigd: van 87.000 per jaar naar 330.000.

En ook in hun privépraktijken kregen psychiaters meer patiënten over de vloer. Dat aantal is verdubbeld: van 454.000 per jaar in 2003 naar 1.193.000 per jaar in 2012. Ook het gebruik van geneesmiddelen voor geestelijke aandoeningen blijkt toegenomen. Voor geneesmiddelen die nog niet zo lang op de markt zijn, is de toename spectaculair. Zo ging Rilatine van 250.000 dagdosissen in 2004 naar bijna 1,5 miljoen in 2012. Goed voor een vermenigvuldiging met zes.

Het gebruik van klassieke antidepressiva steeg in dezelfde periode met 40 procent. Ruim een miljoen Belgen slikt elke dag antidepressiva.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...sychiater.dhtml
Datum: 22/07/2014 om 05u43


Mening

Dit artikel plaats ik onder het forum België (Cultureel - maatschappelijk)omdat de oorzaak van de veelvuldige bezoeken bij de psycholoog volgens mij te wijten zijn aan de maatschappij. Er wordt steeds meer verwacht van de bevolking en in de meeste gevallen in minder tijd. We moeten steeds meer en mogen steeds minder. Diegenen die zich hier niet aan kunnen aanpassen worden uitgesloten door de maatschappij. Dit zorgt voor de nodige stress en psychologische problemen. Groepsdruk was nog nooit zo hoog, dit begint al in de basisschool en eindigt nooit. Zowel kinderen als volwassenen kunnen hier psychologische gevolgen aan overhouden. Pesterijen op school, pesterijen op het werk, relatieproblemen, te veel werk, … . Dit zijn volgens mij allemaal gevolgen van de hedendaagse prestatiegerichte maatschappij. Er zouden meer relaxatiesessies georganiseerd moeten worden en dit voor een aanvaardbare prijs. Als mensen leren hoe ze kunnen ontspannen zullen ze dit in het dagelijks leven toepassen en ik hoop dat dit bij sommige mensen zal helpen. In mijn ogen moet je eerst zelf proberen om jezelf te helpen door relaxatie-oefeningen. Lukt het niet, dan kan je daarna nog steeds de stap zetten naar professionele hulp.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd July 2014, 19:26
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
Ik ga eigenlijk niet echt akkoord met wat Sofie zegt. Ik denk dat onze maatschappij enkele jaren geleden even prestatiegericht was als nu, ik denk dat we zo al een hele tijd leven.
Ik denk dat de stijging van deze cijfers aan twee dingen te wijten zijn. Enerzijds zijn we minder bang geworden om naar psychologische hulp te zoeken. Vroeger was het een schande als je naar een psychiater ging, mensen gingen je vreemd bekijken "omdat je gek was". De laatste jaren hoor je steeds vaker dat ook bekende mensen, mensen naar wie je opkijkt, naar een psychiater gaan en die zijn volgens jou niet gek. Naar een psychiater gaan wordt nu meer geaccepteerd en misschien zelfs wel gepopulariseerd. Zelf zal je dan ook sneller de stap zetten wanneer je aanvoelt dat het nodig is. Ook artsen zullen je sneller verwijzen naar een andere hulpverlener.
Een tweede reden is volgens mij dat er gewoon veel meer mogelijke en specifiekere hulpinstanties zijn gekomen de laatste jaren. Ze zijn ook veel menselijker en beter geworden, in mijn ogen toch.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.