actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 09:27
Vincent P*ters Vincent P*ters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Herentals
Posts: 9
Helft van de treinen rijdt niet

Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) heeft sinds 3 uur vannacht het werk neergelegd. Door de staking rijdt amper de helft van de treinen.


‘De hinder is verspreid over het hele land', zegt NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck. De woordvoerster meldt onder meer grote verstoringen op de lijnen vanuit Oostende, Leuven, Hasselt en Namen.

Wie de trein wil nemen, houdt dus best rekening met vertragingen of afgeschafte treinen. De situatie kan u best volgen via de infoschermen in de stations, de website van de NMBS en de NMBS-Twitteraccount.

De staking is een initiatief van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), een niet-erkende vakbond bij de NMBS. Het ASTB is een kleinere en overwegend Franstalige vakbond. De treinbestuurdersbond wil een harmonisering van de premies en een aanpassing van het baremiek verloningssysteem.

Het protest is naar eigen zeggen gericht tegen ‘het gebrek aan samenhang van het premiesysteem voor treinbestuurders bij de NMBS’. Overleg daarover mislukte keer op keer. ‘We onderhandelen al sinds september met de NMBS, en hebben van meet af aan gezegd dat we een oplossing wilden vóór het nieuwe vervoersplan op 14 december. Nu de directie de eisen van de treinbestuurders heeft verworpen, rest ons niets anders dan te staken’, klonk het eind november.


De 24 urenstaking eindigt vrijdagochtend om 3u. De actie zal in principe geen gevolgen hebben voor de dienstverlening van de internationale hogesnelheidstreinen Eurostar en Thalys. De treinen zullen normaal gezien volgens schema rijden, klinkt het. Maar indien de stakers zouden beslissen om sporen te blokkeren, kunnen uiteraard ook Thalys- en Eurostartreinen getroffen worden.

Bron: www.standaard.be (http://www.standaard.be/cnt/dmf20141211_01423456 )

Mening:
Zelf heb ik persoonlijk weinig last ondervonden van de stakingsdag. Mijn trein was mooi op tijd in tegenstelling tot die van vele anderen. Er stonden klaarblijkelijk veel mensen te wachten in het station zelf. Ik vind het vrij vreemd dat ik er geen last heb van ondervonden aangezien mijn trein uit Brussel komt. Het is erg jammer voor mensen die vandaag op hun werk of andere bestemming moesten geraken. Ik hoop dat ieders zijn meerdere begrip kan opbrengen voor het te laat komen of het niet kunnen komen. Je hebt het echt niet zelf in de hand. Hopelijk volgen er in de komende periode niet meer te veel stakingsdagen, al vreest elke reiziger er al voor.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2014, 10:25
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Al weer een staking bij de NMBS en het is alweer de lijn die dit zou moeten opvangen. Het is altijd hetzelfde liedje. En wie lijdt daaronder? Wij, studenten die op school zouden moeten geraken, mensen die op hun werk zouden moeten geraken, etc. Zoals Vincent zegt zal niet iedereen hier problemen van ondervinden, aangezien er nog een aantal treinen rijden. Maar de mensen die dit wel ervaren, zitten er toch maar weer mee. Ik begrijp dat bepaalde mensen het nodig vinden te staken, dat is dan ook hun volste recht. Maar ik vind het zeer spijtig dat dit altijd ten koste moet gaan van de gewone mens, die wel op tijd op werk of school zouden moeten geraken.

Wij kregen gisteren een mail van Thomas More om maandag 15/12 zoveel mogelijk met de auto naar school te komen. En hierbij dan ook nog eens zoveel mogelijk te carpoolen. Ik ben wel eens benieuwd of iedereen zich aan deze voornemens zal houden en hoe het gesteld zal zijn met het parking tekort dat er al zoveel jaren heerst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.