actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2010, 11:02
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
634 veroordelingen voor seksueel misbruik van kinderen in 2009

634 veroordelingen voor seksueel misbruik van kinderen in 2009


07/05 In 2009 werden 634 veroordelingen uitgesproken voor seksueel misbruik van minderjarigen. Dat blijkt uit (voorlopige) cijfers van de Dienst voor Strafrechtelijk Beleid. Volledige cijfers zijn er wel voor 2007: 916 veroordelingen, ongeveer evenveel als in 2000 (933). Om hoeveel personen het gaat weet de DSRB niet te melden.

Minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) liet zopas weten dat er twee referentiemagistraten voor seksueel geweld binnen de kerk komen. Het gaat om één Franstalige en één Nederlandstalige magistraat van het Hof van Beroep. Zij werken als verbindingspunt tussen de Commissie-Adriaenssens, waar klachten over seksueel misbruik in de Kerk kunnen worden ingediend, en het gerecht. Ze vervolgen dus zelf niet, ze adviseren slechts de commissie over het biechtgeheim, schuldig verzuim, de verjaringstermijnen e.d.

Als er klachten bij het gerecht worden ingediend, dan blijven de plaatselijke parketten verantwoordelijk voor de afhandeling ervan. Ieder parket heeft nl. al een referentiemagistraat voor seksueel misbruik.

De Clerck zegde nog dat amper 1% van de dossiers voor seksuele misdrijven die geseponeerd worden, zonder vervolging blijven omdat ze verjaard zijn. De minister stelde dat hij de verjaringstermijn voor seksuele misdrijven tegen minderjarigen zelf op 15 jaar wil brengen. Nu is die nog 10 jaar.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland...en-in-2009.aspx

Mijn mening:
Vindt niemand het raar dat er zoveel seksuele misbruiken zijn in België? Als mensen dan toch zo graag seks willen hebben, ga dan naar de hoerenbuurt! Maar laat die kinderen alstublieft met rust!! Als je hen verkracht ofzo, dan verniel je heel hun jeugd en ook de rest van hun leven. Ze kunnen niemand meer vertrouwen want wie weet wat doet die persoon met jou. Ik ben volledig tegen de doodstraf, maar als volwassenen zich gaan vergrijpen aan kinderen, dan moet daar iets tegen gedaan worden! Waarom gaan die mensen niet op zoek naar hulp?!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2010, 14:08
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Ik vind het alvast min of meer positief dat ze de verjaringstermijn willen optrekken, hoewel deze van mij gerust mag opgetrokken worden naar 25 jaar of zelfs naar 'niet verjaarbaar' in plaats van naar 15 jaar. Zoals Griet reeds zei zijn deze misbruikte kinderen getekend voor de rest van hun leven, daarom vind ik dat deze criminele feiten eigenlijk niet zouden mogen verjaren of toch dat er een hele lange tijd moet overgaan dan. Ik vind ook de cijfers nogal hoog, ongeveer 900 veroordelingen per jaar, dat wil concreet zeggen dat er hier in België per jaar ongeveer 900 kinderen bijkomen die seksueel misbruikt zijn en dus emotioneel onherstelbaar zijn voor de rest van hun leven. Ik vind dit nogal schokkend en hier moet heel dringend iets aan gedaan worden. Ik heb hiervoor nog nooit echt over nagedacht maar de kans dat je iemand in je klas hebt zitten als leerkracht die seksueel misbruikt is, is redelijk groot. Het kan zelfs al goed zijn dat wij als stagiaires hier al onbewust mee in aanraking zijn gekomen. De straf op het misbruiken van een minderjarige mag voor mij gerust een heel pak verzwaard worden naar levenslang want de schade die zij hebben toegebracht aan een andere persoon is misschien fysiek na enkele weken of maanden genezen maar emotioneel draagt het kind er voor de rest van zijn leven de gevolgen van. De dader mag dus voor mijn part ook de rest van zijn leven de gevolgen van zijn daden ondergaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.