actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2012, 18:26
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Lichtgevende sushi verovert VS

De nieuwe culinaire trend in de Verenigde Staten stuit milieu- en dierenorganisaties tegen de borst. Lichtgevende sushi gemaakt van genetisch gemodifieerde vis verovert de Amerikaanse markt.

De genetisch gemodifieerde visjes werden initieel gekweekt om milieuvervuiling op te sporen. Maar een video die toont hoe je met de visjes 'glow in the dark sushi' kan maken, is een online hit geworden.

Glofish
Wat je nodig hebt, zijn zogenaamde glofish, fluorescente zebravisjes die je in dierenwinkels kan kopen. Aan de zebravisjes werd een fluorescent gen toegevoegd. Wetenschappers wilden zo een vis creeëren die oplicht wanneer rivieren vervuild raken.

Experiment
Maar de eerste proeven resulteerden in een vis die constant licht geeft, en die werden dan maar gekweekt om in dierenwinkel te worden aangeboden. De visjes zijn beschikbaar in rood, groen, oranje, blauw en paars.

Recepten met de lichtgevende visjes kregen namen als 'kryptonite roll' en 'stop and glow nigirizushi'. Je kan zelfs een lichtgevende pizza kopen die je best serveert "in een verduisterde ruimte met enkel een blacklight". De 'kryptonite rolls', vis gemengd met wasabi, hebben wel een neveneffect: je tanden gaan er ook licht van geven.

In Californië zijn de visjes nog verboden. De staat bant alle genetisch gemodifieerde visproducten.

Bron: HLN online 17/03/2012
http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...rovert-VS.dhtml

Eigen mening:
Ik vind dit toch wel een brug te ver. Waarom moet men het gen van vissen gaan wijzigen om te weten te komen dat de rivieren vervuild zijn? Daar bestaan tegenwoordig toch wel andere 'meetinstrumenten' voor? Ik kan misschien nog begrijpen dat het bij sommige mensen misschien zo beter doordringt dat de rivieren vervuild zijn omdat het dan echt visueel is maar ik denk als dat hun doel is dat er andere methoden bestaan. ik begrijp het nut er niet van en dan te weten dat dit experiment waarschijnlijk handenvol geld heeft gekost. De visjes waren bedoeld als experiment en het was helemaal niet de bedoeling om de visjes te consumeren daarom snap ik ook niet dat mensen dit willen opeten, iets fluoriscerend kan toch nooit goed zijn? Eten mensen dit dan alleen om 'trendsetter' te zijn zonder na te denken over de eventuele gevolgen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.