actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2011, 15:15
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Slachtoffers misbruik: 'Zaligverklaring vorige paus is slag in gezicht'

Slachtoffers misbruik: "Zaligverklaring vorige paus is slag in gezicht"

28/04 Organisaties van slachtoffers van misbruik hebben kort voor de zaligverklaring van Johannes Paulus II (komende zondag, red.) zware verwijten geuit aan het adres van de in 2005 overleden paus.

"Niet alleen voor mij, maar ook voor de vele slachtoffers die tijdens de ambtstermijn van paus Johannes Paulus II misbruikt werden, is deze zaligverklaring een slag in het gezicht", heeft Norbert Denef, voorzitter van het netwerk van slachtoffers van seksueel geweld (netzwerkB.org) donderdag aan de Duitse krant Die Zeit gezegd.

"In plaats van een dode paus zalig te verklaren, zou de kerk beter de slachtoffers helpen", heeft Denef daar nog aan toegevoegd. "Seksueel geweld zit diep in de cultuur en praktijk van de katholieke priesters en bisschoppen geworteld, omdat Johannes Paulus II decennia lang mishandelingen heeft getolereerd", verweet oprichter en voorzitter van de Amerikaanse organisatie voor slachtoffers van seksueel geweld en misbruik door priesters (Snap), Barbara Blaine.

BRON: Gazet Van Antwerpen, 28 april 2011

MENING: Zondag zal de ceremonie voor de zaligverklaring van Paus Johannes Paulus II plaatsvinden. Hoewel ik begrijp dat dit voor de slachtoffers van misbruik een slag in hun gezicht is, ben ik van mening dat ze de zaligverklaring moeten loskoppelen van voorgaande gebeurtenissen en de ceremonie moeten laten doorgaan. Ik denk dat vele gelovigen, die uiteindelijk helemaal niets met de criminele feiten te maken hebben, wel belang hechten aan zulke ‘rituelen’. Wat de rol van Paus Johannes Paulus II in het verzwijgen en tolleren van het misbruik was, weet ik niet goed. Hij heeft wel ooit een brief geschreven aan de Congregatie van de Geloofsleer van het Vaticaan waarin hij zei dat alle gevallen van seksueel misbruik van kinderen door priesters of andere verantwoordelijke binnen de kerk binnen de muren van de kerk moest blijven. Daar heeft hij natuurlijk een ontoelaatbare fout gemaakt want zo konden de slachtoffers nergens terecht. En zo kan ik wel begrijpen dat de slachtoffers niets moeten weten van de zaligverklaring omdat Johannes Paulus II toch eigenlijk dan 'medeplichtig' is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.