actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2011, 16:16
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Van Rompuy: 'Kerken zijn belangrijk voor Europese samenleving'

Kerken zijn belangrijk voor het goed functioneren van de Europese samenleving. Dat heeft de voorzitter van de Europese Raad Herman van Rompuy gezegd in een interview met de Evangelischer Pressedienst.
'Ook al verliezen de kerken veel leden, toch blijft de christelijke cultuur bepalend voor de Europese samenleving. Kerken en religieuze groepen herinneren er dagelijks aan dat er naast de materiële ook een spirituele dimensie is, die bepalend is voor veel mensen', aldus Van Rompuy.

'Religie kan in deze zin het sociaal kapitaal en het morele bewustzijn versterken', zei de Belgische christendemocraat. Van Rompuy vindt het gesprek tussen kerken belangrijk. De Europese politiek wordt volgens hem "gevoed" door interkerkelijke initiatieven. 'In een veranderend Europa moeten de kerkelijke gemeenschappen een belangrijke rol spelen. Hun boodschap kan mensen bij elkaar brengen', denkt Van Rompuy.

Bron:
De standaard online
21 april 2011

Mening:
Ik post dit artikel omdat ik het belangrijk vindt dat de kerken eindelijk ook eens in een positief daglicht worden geplaatst. Na de vele (ook terechte) aanvallen op de bepaalde katholieke personen kwam de kerk steeds meer negatief in het nieuws. Toch wordt er vaak vergeten dat veel mensen kracht putten uit hun geloof en dat er naast negatieve drijfveren van geloven (vroeger en nu) ook veel positieve drijfveren zijn denk maar aan Jeanne Devos, moeder Theresa maar ook elk individu dat kracht put uit zijn geloof en bijgevolg de anderen goed gaat behandelen; want de algemene boodschap van de Bijbel is toch: behandel je naasten als jezelf behandeld zou willen worden.
Ik ben het bovendien ook eens met de mening van Van Rompuy. De kerken en het geloof doet ons stilstaan bij morele zaken in de maatschappij die vooral op consumptie gericht is.
Ik hoop dat vele mensen door de uitspraak van Van Rompuy eens een keer verder nadenken bij wat ze zeggen voor ze de hele gelovige gemeenschap in de grond boren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2011, 15:49
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Dit artikel bewijst vooral hoeveel macht de Kerk nog steeds heeft in de politieke wereld. En niet enkel in de politieke wereld. Toch toevallig dat het grootste deel van de pedo-priesters vrijuit gaan omdat de zaken zogezegd verjaard zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th April 2011, 16:27
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
De kerk als instituut heeft inderdaad nog te veel macht en met de uitspraak 'Kerken zijn belangrijk voor het goed functioneren van de Europese samenleving' ben ik het niet mee eens. Maar zoals we iets later in het artikel kunnen lezen, is het inderdaad belangrijk dat mensen er dagelijks aan herinnerd worden dat er naast het materiële ook nog een spirituele dimensie bestaat. Ik heb dus absoluut nog veel respect voor mensen die als christen door het leven gaan en daar een soort steun in vinden. Er is volgens mij niets mis met 'het Christendom' als godsdienst op zich, maar hier in België is er toch duidelijk iets mis met de kerk als instituut.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th April 2011, 16:36
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Ik denk dat Europees President Van Rompuy hier ook mee zijn visie meegeeft over de eventuele toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Hij heeft het over de christelijke cultuur die belangrijk is voor de Europese samenleving. Ik denk dat hij hiermee ook wil bedoelen dat de moslimcultuur vanuit Turkije hier niet mee te rijmen is.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th April 2011, 17:37
nick.vanpeer nick.vanpeer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 36
In mijn ogen is het belangrijk dat je de mening van je medemens respecteert. In die veronderstelling heb ik respect voor mensen die kracht en hoop putten uit hun geloof. In die optiek begrijp ik ook waarom Van Rompuy zegt dat de Kerk belangrijk is voor de Europese Unie. De Kerk als instituut creëert een soort van samenhorigheidsgevoel, over de grenzen heen. Iets wat vandaag de dag niet zo simpel. Anderzijds impliceert dit samenhorigheidsgevoel ook dat er tegenstanders zijn en zulke uitspraken (als die van haiku Herman) versterken enkel nog maar de tegenkanting van deze "non"-believers.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.