actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th October 2013, 12:01
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
Gents centrum geeft drugsvoorlichting aan kleuters

Bron: Knack.be

Het preventiecentrum De Sleutel uit Gent lanceert een campagne waarbij al erg vroeg wordt gefocust op de gevaren van drugs. Het preventiepakket Het gat in de haag richt zich namelijk op kinderen van de eerste kleuterklas. Het pakket moet kinderen sociale vaardigheden bij brengen zodat ze later gemakkelijker 'Neen' kunnen zeggen tegen drugs, meldt de VRT.

Sociale vaardigheden

"Het is natuurlijk niet de bedoeling dat juffen rechtstreeks met kleuters over drugs gaan praten", vertelt Joke De Kimpe van De Sleutel aan deredactie.be. "Het woord drugs komt zelfs niet voor in de pakketten. Het is niet de bedoeling kinderen te laten kennismaken met iets wat ze niet kennen."

"Wel leren we de kinderen de juiste communicatie en het uitdrukken van gevoelens. Hoe sociaal vaardiger je bent, hoe meer kans om niet met drugs in de problemen te komen", aldus De Kimpe. (AVE)

Mening: Ik heb sterk mijn twijfels bij dit initiatief, ergens vind ik het enorm goed dat men vroeg begint met drugspreventie, dit kan tenslotte enkel maar een beter effect hebben. Maar langs de andere kant twijfel ik eraan of de kleuters hier wel klaar voor zijn. Ondanks dat het woord drugs bijvoorbeeld niet gebruikt wordt, twijfel ik er sterk aan of kleuters zich wel iets kunnen voorstellen bij begrippen zoals "een kick" , "trippen" , "stoned zijn",...
Desondanks alles is het goed dat het toch eens een keer geprobeerd is, als het werkt, kan men het dan overal gaan toepassen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th October 2013, 12:23
Lindl Wijnants Lindl Wijnants is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 75
Ik begrijp het initiatief, maar wat heeft het verbeteren van sociale vaardigheden te maken met het gebruik van drugs voorkomen?

Ik denk inderdaad dat kleuters al vanaf het begin moeten leren hoe ze over hun gevoelens moeten praten met anderen. Maar ik heb sterk mijn twijfels of dit kleuters zal weerhouden om later drugs te gebruiken...

Een kleuter is helemaal nog niet genoeg ontwikkeld om nu al te kunnen overtuigen om later geen drugs te gebruiken. De persoonlijkheid van de kleuter is ook nog niet volledig ontwikkeld en tijdens de puberteit verandert net de mentaliteit van deze kinderen. Of ze dan nog zullen denken aan hun sociale vaardigheden die ze geleerd hebben in de kleuterklas? Daar heb ik sterk mijn twijfels bij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th October 2013, 20:41
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
Het is inderdaad een goed initiatief om deze kleuters op een verantwoorde manier attent te maken op de zogenaamde 'gevaren' die hen te wachten staan. Ik snap echter de link tussen de sociale vaardigheden en het drugsgebruik ook niet volledig.

Ik heb een broertje van 7 jaar oud, ik kan me slecht indenken dat ze hem al enige informatie zouden moeten verschaffen over het al dan niet gebruiken van drugs. Zelf zullen er ook nog wel meer jongeren bekend zijn met het M.E.G.A-concept, deze afkorting staat overigens voor: Mijn Eigen Goede Antwoord. Deze 'sessies' worden gehouden in het lager onderwijs, meer specifiek in het zesde leerjaar. De kinderen worden hier gestimuleerd om rationeel na te denken wanneer zich een keuze voordoet als het al dan niet zwichten voor het gebruik van drugs. Dit alles verloopt onder begeleiding van een politieagent, deze doet de kinderen vaak ook stilstaan bij de ernst van de drugsproblematiek.

Mij lijkt het dus beter om bij kleuters inderdaad hun sociale vaardigheden al wat te stimuleren, maar dit dan niet in functie om hen van drugs te weerhouden. Drugspreventie lijkt mij iets wat beter van toepassing is op kinderen van om en rond de 12 jaar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.