actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2013, 12:06
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 49
Bart Smit zet kwaad bloed met vrouwonvriendelijke catalogus

Bart Smit zet kwaad bloed met vrouwonvriendelijke catalogus


Kuisen is een vrouwenzaak, dat mag duidelijk zijn uit de catalogus van Bart Smit. Dat schrijft Het Nieuwsblad vandaag. Meisjes kunnen bij Bart Smit een strijkijzer of een stofzuiger aan Sinterklaas vragen want ‘zo goed zijn als mama, dat wil je ook’. Een doorn in het oog voor organisaties als het Vrouwen Overleg Komittee (VOK).

'Kapster wil je worden' prijkt op de ene roze pagina, en 'Zo goed zijn als mama' op een *andere waar ook een resem speelgoedstofzuigers, -strijkijzers en -dweilen op afgebeeld staan. Ook de boodschappen doen is duidelijk een meisjeszaak in het Cadeauboek 2013 van speelgoedketen Bart Smit. Geen enkele jongen te bekennen tussen de huishoudspullen.

Neen, voor jongens zijn er de blauwe pagina’s waarin ze kunnen dromen van een carrière als ‘stoere piloot’ of ‘kleine klusser’. Een enkeling duikt op *tussen de keukentjes, misschien als gevolg van de kookhype. Het Vrouwen Overleg Komittee is er niet over te spreken. ‘Dit is zo’n spijtige zaak’, zegt woordvoerster Sofie De Graeve. ‘Kinderen in hokjes steken, perkt hen in. Speelgoed is *onschuldig, zou je kunnen *denken, maar dit blijft niet *zonder gevolgen. Zelfs hun latere *studiekeuze wordt mee*bepaald door dit soort hardnekkige *stereotypes.’

Volgens De Graeve maakt niet alleen Bart Smit zich schuldig aan die stereotypen. 'Overal duiken die roze en blauwe pagina's op.' Ook Lego kwam enkele jaren geleden onder vuur toen het roze blokjes op de markt bracht, specifiek gericht naar meisjes. 'Je verdeelt jongens en meisjes in twee kampen', klaagt De Graeve. 'Flangranter en stereotieper dan dit voorbeeld kan haast niet.'

Bron: DS, 2 oktober

Mening:
Misschien wordt het inderdaad wel eens tijd dat deze stereotiepe uitspraken weggelaten worden. Het is geweten dat kinderen snel beïnvloed worden, dus als ze zien dat winkelen en koken enkel voor meisjes is, zullen ze dit misschien blijven denken. Het kan dus echt wel een invloed hebben op hun latere leven.

De titel vind ik wel wat misleidend. Echt vrouwonvriendelijk is de catalogus nu ook weer niet. Hij is enkel stereotiep en dat hoeft naar mijn mening niet. Jongens kunnen evengoed met een winkeltje e.d. spelen.
__________________
Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2013, 20:37
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Dit artikel is wel erg overroepen. Vrouwonvriendelijk is er helemaal niet het juiste woord voor. Net als s*eben ben ik ervan overtuigd dat men de stereotiepe uitspraken en beelden stilaan kan proberen weg te werken. Ook geloof ik dat het een zekere invloed op kinderen en hun latere leven kan hebben.

Een tijd geleden heb ik wel iets gelezen rond kleurenkeuzes die aangeboren zouden zijn. Hierbij is gebleken dat meisjes vanzelf naar de kleur roze zouden grijpen en jongens naar een iets donkerdere kleur zoals blauw. Het feit dat meisjes met keuken- en kuisgerei worden afgebeeld in de boekjes heeft meer met het dagelijkse leven te maken. Als je eens goed rondkijkt, zie je dat het nog steeds de vrouwen zijn die het huishouden voor een groot stuk verzorgen. Wie krijgt er een redelijk lang ouderschapsverlof? de vrouwen. Logisch dat zij dan het huishouden rechthouden in die periode. Of niet? Jongens kijken dan weer naar de papa die het gras afrijdt en de tuin verzorgd. De mama rijdt niet zo vaak met de auto en de papa lijkt snelle auto's geweldig te vinden.

Het is allemaal ergens wel goed te begrijpen dat die stereotiepe zaken nog steeds duidelijk aanwezig zijn. Onze maatschappij is al erg veranderd en toch blijven er taboes en typische beelden verschijnen. Maak er maar geen te groot drama van zou ik zeggen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2013, 19:48
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
Vrouwen moeten meer betalen voor rijopleiding dan mannen

Bron: Knack.be

Een Spaanse rechter heeft geoordeeld dat een rijschool vrouwelijke chauffeurs meer mag laten betalen voor een rijopleiding dan mannen omdat 'mannen betere chauffeurs zijn'.

In een controversiële uitspraak heeft een Spaanse rechter geoordeeld dat vrouwen meer moeten betalen om hun rijbewijs te halen omdat 'mannen betere chauffeurs zijn', zo schrijft The Independent.

Rechter Javier Albar moest een oordeel vellen over het feit of een rijschool in de stad Zaragoza discriminerend handelde omdat ze in 2011 naar aanleiding van een actie mannen 665 euro aanrekende voor een rijbewijs en vrouwen 850 euro.

Na klachten van enkele inwoners diende een consumentenorganisatie klacht in. De rijschool kreeg aanvankelijk een boete van 4.000 euro voor seksuele discriminatie maar rechter Albar kwam op die beslissing terug nadat de school beroep aantekende en bewijzen presenteerde voor hun bewering dat mannen betere chauffeurs zijn.

'Vrouwen hebben meer lessen nodig'

Het 'bewijs' zou zijn dat vrouwen meer lessen nodig hebben dan mannen om hun rijbewijs te halen.

Rechter Albar was het daar duidelijk mee eens omdat volgens hem uit gegevens van het Spaanse Verkeersinstituut blijkt dat 'mannen elk jaar een grotere behendigheid op de weg vertonen' tijdens hun rijexamen dan vrouwen.

Spaanse vrouwenorganisaties gaan een petitie opstarten om de zaak naar het Grondwettelijk Hof te brengen. (TE)

Mening: Ik denk dat dit artikel aantoont dat er nog veel stereotiep denken onder de mensen is, en dat dit niet snel gaat veranderen.
Ik denk dan ook dat Bart Smit hier k gewoon op wil inspelen, zonder daarbij te willen provoceren. Het argument dat meneer De Graeve in het artikel van S*eben aanhaalt lijkt mij dan ook eerder fout, want jongens en meisjes zijn nu eenmaal verschillend, en ze hebben, algemeen genomen, andere interesses.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.