actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2013, 11:08
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Smet tilt loopbaanpact leraren over verkiezingen

‘Elke vooruitgang is belangrijk, maar we zullen het pact over de lerarenloopbaan deze legislatuur niet meer afronden’, zei Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet gisteren in de commissie onderwijs. Dat schrijft de krant De Tijd.
Het loopbaanpact moet de job van leerkracht weer aantrekkelijker maken. Nu kampt het onderwijs met een grote uitstroom in de eerste vijf jaar, met te weinig begeleiding voor jonge leerkrachten, en een tekort. Het loopbaanpact was een van de paradepaardjes van Smet, maar al voor de zomer werd duidelijk dat een pact moeilijk zou worden. In een interview met deze krant zei hij nog dat het najaar het moment zou worden waarop het loopbaanpact een tweede adem zou krijgen.

Zo gebeurde. Smet zat de voorbije week samen met de vakbonden. Maar die blijken niet bereid nog snel voor de verkiezingen resultaten te boeken. ‘De minister heeft te veel tijd laten verloren gaan’, zegt Marnix Heyndrickx van de VSOA in De Tijd. Smet moest gisteren schoorvoetend toegeven dat een akkoord over het loopbaantraject wellicht niet meer voor juni 2014 uit de bus zal vallen.

Het is voor Smet de zoveelste opdoffer. De perceptie dat hij als minister veel inzet toonde, maar weinig realiseerde, lijkt met deze aankondiging opnieuw bevestigd.

Wagonnetje

‘De leerkracht moet de spil zijn van een grote onderwijshervorming’, klaagt Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) aan. ‘Het lerarenloopbaanpact was niet zomaar een wagonnetje dat je achteraf aanhaakt, het is de locomotief die de hervorming moet trekken. Een onderwijshervorming kan alleen slagen als haar leerkrachten voldoende opgeleid, begeleid en ondersteund worden.’

Ze stelt drie maatregelen voor die nog deze legislatuur moet worden ingevoerd. Zo moeten de mentoruren (begeleidingsuren voor jonge leekrachten, red.) onmiddellijk opnieuw worden ingevoerd. Daarnaast moet de ongelijkheid tussen vastbenoemde en niet-vastbenoemde leerkrachten verdwijnen. Tijdelijke leerkrachten dienen meer jobzekerheid te krijgen en sneller aanspraak te kunnen maken op een contract van onbepaalde duur. Tenslotte pleit Meuleman voor een nieuw statuut voor de beginnende en ervaren leerkracht.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131018_00797349
DS 18 oktober 2013

Mijn mening:
Elisabeth Meuleman stelt drie maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de onderwijshervormingen een kans op slagen hebben. Als eerste punt stelt zij meer mentoruren voor. Als aspirant leerkracht heb ik zelf al aan de levende lijve ondervonden dat er weinig bezoeken van de mentoren zijn doorheen het jaar. Dit komt gewoon omdat er te weinig mentoren zijn voor zoveel studenten! Ik vind dan ook dat niet alleen de mentoruren naar omhoog moeten worden geschroefd, maar dat er ook meer mentoren voor een school beschikbaar moeten zijn. Alleen vrees ik dat dit budgettair voor sommige hoge scholen niet haalbaar zal zijn. Verder haalt mevrouw Meuleman ook aan dat de ongelijkheid tussen vastbenoemde en niet-vastbenoemde moet verdwijnen en dat een jonge leerkracht sneller kans moet maken om benoemd te worden. Het is waar dat sommige scholen er langer over doen om iemand een vast contract aan te bieden, maar dit is vaak met een gegronde reden. Je kan namelijk niet iemand vast benoemen als deze plek nog reeds door iemand anders is ingenomen. Tot je zeker weet dat die vastbenoemde leerkracht niet meer terugkomt, is de plek nog niet vrij. In mijn ogen zal men dan ook niet snel, hier iets aan kunnen doen. Wel kan men werken aan de (eventuele) minderwaardige relatie van een ervaren leerkracht tegenover een nieuweling. Vaak vinden zij zich zelf superieur, terecht ook want ze hebben tonnen meer ervaring dan ons. Maar soms misbruiken zij deze kennis. Dit moet in mijn ogen dan ook stoppen. Vandaar dat ik een voorstander ben om hier iets aan te doen. Ik vind het dan ook op zich niet zo erg dat meneer Pascal Smets langer tijd nodig heeft om deze grondige hervorming binnen het onderwijs door te voeren. Wel vind ik het erg dat hij alles alleen wil doen, waardoor er we onnodig vertraging oplopen en er fouten worden gemaakt. Hij moet dan ook in mijn ogen meer de suggesties van anderen ten harte nemen. Alleen met teamwork zullen we er komen. Zoals Marnix Heyndrickx zegt: " De minister heeft veel tijd verloren laten gaan."

Laatst aangepast door Evelien.Verlinden : 18th October 2013 om 11:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2013, 15:35
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Als eerste punt stelt zij meer mentoruren voor. Als aspirant leerkracht heb ik zelf al aan de levende lijve ondervonden dat er weinig bezoeken van de mentoren zijn doorheen het jaar. Dit komt gewoon omdat er te weinig mentoren zijn voor zoveel studenten! Ik vind dan ook dat niet alleen de mentoruren naar omhoog moeten worden geschroefd, maar dat er ook meer mentoren voor een school beschikbaar moeten zijn. Alleen vrees ik dat dit budgettair voor sommige hoge scholen niet haalbaar zal zijn.

Even corrigeren.
Het gaat hier niet om mentoruren in de hoge school, maar om uren voor een begeleider (mentor) voor beginnende leerkrachten in de school zelf. Elke school kreeg tot minister Smet anders besliste een urenpakket om iemand aan te stellen om zich bezig te houden met de begeleiding van nieuwe leerkrachten (problemen bespreken, informatie geven, tips krijgen, lesobservatie met tips enz.).

Wanneer komt er nu eens een minister van Onderwijs die iets of wat bekend is met het werkveld? Benieuwd wat de volgende regering gaat brengen...
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.