actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2011, 17:59
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Aandeel Dexia verdwijnt in maart mogelijk uit Bel20

In maart wordt afhankelijk van verschillende factoren de samenstelling van de beursindex Bel20 herbekeken, zoals jaarlijks gebeurt. Het is best mogelijk dat Dexia dan uit de sterindex verdwijnt.

Onder de omstandigheden van vanmiddag, met de Bel20 op 1.960 punten en een free float van 30 procent, zou het aandeel minstens 67 cent waard moeten zijn om in de korf te blijven. Dat zegt Vincent Van Dessel, de voorzitter van Euronext Brussel.

Op basis van de koersen eind januari, wordt de samenstelling van de Bel20 mogelijk gewijzigd op de derde vrijdag van maart. Dexia heeft tegen dan nog een achterstand in te halen. Vandaag omstreeks 16.45 uur staat het aandeel op 24 cent, bijna 10 procent lager dan de slotkoers van gisteren. (belga/gb)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Ec...uit-Bel20.dhtml
De Morgen, dinsdag 22 november 2011, Belga/gb
--------------------------------------------------

Gezien we vandaag in onze les economie het over de Bel20 hadden, ben ik er van overtuigd dat dit artikel geen ‘boecht’ is. We zagen tijdens onze les hoe belangrijk het is voor een bedrijf om tot de BEL20 te behoren omdat dit vertrouwen uitstraalt. Natuurlijk is dat wel het laatste wat momenteel van Dexia gezegd kan worden gezien het aandeel vandaag rond 16.45uur slechts op 24 cent stond. Als Dexia geen hulp krijgt om gered te worden zou de bank failliet gaan, dus lijkt het volgens mij wel logisch dat de bank in maart niet meer tot de BEL20 zou behoren tenzij het een forse inhaalbeweging maakt. Als we kijken naar het aandeel dat vandaag slechts op 24 cent stond, denk ik niet dat het haalbaar is voor de bank. Het is volgens mij een logisch gevolg dat Dexia uit de BEL20 zou verwijderd worden, gezien de BEL20 de 20 belangrijkste aandelen weergeeft, elk met een bepaald gewicht. Dat gewicht wordt bepaald door hun marktkapitalisatie en het percentage van de aandelen die gekocht en verkocht worden op de beurs door beleggers, dat noemt men de freefloat. Deze freefloat moet minstens 15 procent bedragen van de totale marktkapitalisatie. Gezien Dexia een erg zwak aandeel geworden is, vind ik het daarom niet verwonderlijk dat het uit de BEL20 zou verdwijnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.