actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2017, 13:38
Dries.J*cob Dries.J*cob is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Schoten
Posts: 20
Rellen in Honduras om onduidelijke verkiezingen

In Honduras zijn gisteren rellen uitgebroken nadat de bekendmaking van de uitslag van de presidentsverkiezingen opnieuw werd uitgesteld. De regering heeft de noodtoestand afgekondigd.

Betogers blokkeerden straten, staken auto's in brand en gooiden stenen naar de politie, die met traangas antwoordde. Bij de rellen viel tenminste één dode en raakten meerdere mensen gewond. De Hondurese regering heeft de politie meer bevoegdheden gegeven om onruststokers aan te pakken.

Vijf dagen geleden werden de verkiezingen gehouden, maar sindsdien is nog altijd onduidelijk wie ze heeft gewonnen. Wegens onregelmatigheden bij de telling in enkele kiesgebieden moesten de stembiljetten nu nogmaals apart geteld worden, zei de voorzitter van de stembureaus, David Matamoros. Het verschil tussen de zittende president Juan Hernandez en de uitdager Salvador Nasralla zou licht in het voordeel zijn van Hernandez. Vandaag wordt verdergegaan met tellen.

Klein verschil

De protesten verliepen in eerste instantie vreedzaam, maar liepen uiteindelijk uit op geweld. Ook winkels werden geplunderd. De VN hebben de kandidaten opgeroepen om hun aanhangers tot bedaren te brengen. President Hernández probeerde dat ook. "Dit is een democratisch proces, een feest, en ik eis van het Hondurese volk en de leden van mijn partij rustig te blijven en op de resultaten van de stembureaus te wachten", zei het staatshoofd.

'Dit is een democratisch proces, een feest, en ik eis van het Hondurese volk en de leden van mijn partij rustig te blijven en op de resultaten van de stembureaus te wachten'
PRESIDENT JUAN HERNANDEZ
De huidige president (49) is een gematigde figuur die een VS-vriendelijk beleid voert. Zijn uitdager is de centrum-links georiënteerde presentator van een tv-show, die aanvankelijk in de peilingen voor de verkiezingen de winst leek te behalen. Nasralla liet al weten dat hij het officiële resultaat niet zal erkennen. Hij beschuldigt de regering van kiesfraude, maar levert daarvoor geen bewijs.

Noodtoestand

Het decreet rond de noodtoestand "legt voor een periode van tien dagen (...) het vrij verkeer van personen aan banden" en dat dagelijks tussen 18 en 6 uur, verklaarde regeringswoordvoerder Jorge Ramon Hernandez Alcerro.

Bron: Geraadpleegd op 2/12/2017 op De Morgen.
https://www.demorgen.be/buitenland/...ingen-b6659899/

Mijn mening: Hoewel ik elke vorm van geweld afkeur moet ik zeggen dat ik de frustratie van de bevolking van Honduras zeker begrijp. Honduras is, met grote voorsprong, het gewelddadigste land ter wereld en een van de armste landen van Latijns-Amerika. Corruptie is alomtegenwoordig en de mensen zijn dit beu. Meer dan 50 procent van de bevolking leeft onder de armoedegrens en er worden jaarlijks 90 mensen vermoord op de 100.000 inwoners. Het feit dat de regering weeral de bekendmaking van de winnaar uitstelt zorgt voor een serieus gebrek aan vertrouwen in de regering. Het feit dat men op het nieuws zo weinig melding geeft over de problematiek in Zuid-Amerika maakt me echt kwaad. Ik vraag me af hoeveel mensen eigenlijk feitelijk beseffen hoeveel problemen en corruptie er is in Zuid-Amerika of hoeveel mensen het zelf kan interesseren.Dit geeft me het gevoel dat niet enkel de regering van Honduras, maar ook de rest van de wereld zich ongeïnteresseerd opstelt tegenover de bevolking van Honduras.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.