actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2015, 08:17
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Vlaanderen vervangt gevaarlijke ‘schansvangrails'

Vlaanderen plaatst geen vangrails meer die vanuit de grond vertrekken. Die vangrails werken als een schans, wat fatale gevolgen kan hebben.

De beslissing komt er na een dramatisch verkeersongeval dat in maart dit jaar in Kruishoutem plaatsvond. De vangrail zorgde ervoor dat een auto de lucht in katapulteerde en twee broers het leven lieten. Vlaams Parlementslid Emmily Talpe (Open Vld) kreeg nu van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) te horen dat dergelijke vangrails in Vlaanderen niet langer geplaatst zullen worden.

‘Er is onlangs een Europese studie naar de effectiviteit van vangrails beëindigd, en ook daar bleek uit dat vangrails met een zogenaamde grondverankering niet langer gewenst zijn’, zegt Ilse Luypaerts, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer. ‘Vroeger liet men vangrails vanuit de grond vertrekken om te vermijden dat bij een botsing de vangrail de wagen zou doorboren. Maar vandaag zijn er andere manieren om de kop te installeren.’

‘Bij de aanleg van nieuwe wegen of wanneer wegen en de bijhorende vangrails worden vernieuwd, wordt de kop van een vangrail voortaan op een heel andere manier beveiligd’, klinkt het nog.

Bron: DS,16/10/2015.

eigen mening: Ik vind het goed dat de vangrails verdwijnen omdat ze fatale gevolgen kunnen hebben op het leven van de mens. Ik vind het wel spijtig dat er altijd eerst een dodelijk ongeval moet gebeuren voordat de overheid of de mensen beseffen dat sommige zaken gevaarlijk zijn. Het is wel heel goed dat er betere oplossingen worden gezocht aan de hand van Europese studies. Ik vraag me ook af dat het niet te laat is om deze nieuwe en betere vangrails te installeren, wanneer er nieuwe wegen komen. Dit kan op sommige plaatsen toch nog veel tijd in beslag nemen, aangezien daar geld voor nodig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2015, 09:45
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
In het artikel spreken ze wel over het probleem en waarom ze de oude vangrails weghalen, maar ik zit nog te wachten op de oplossing. Deze is namelijk niet weergegeven in het artikel. Ik vraag me als lezer af of er al wel een oplossing is.
Net zoals Aurélie zei vind ik het ook spijtig dat er altijd eerst een dode of ernstig ongeval moet voorvallen vooraleer ze iets veranderen aan de veiligheid op de wegen. Voor mij komt dit over alsof de overheid al wel weet dat er een probleem is, maar dat ze dit op de lange baan schuiven. Als het probleem dat te vaak in het nieuws komt, dan zullen ze er wel iets aan doen. Bijgevolg krijgen ze weer veel kritiek en zijn ze zelf de pineut. Dit hadden ze allemaal kunnen voorkomen door de oude vangrails te vervangen voor er ongelukken gebeuren als gevolg van deze vangrails. Iedereen maakt fouten en daaruit moet je leren.
Er zijn toch zoveel werken op de Vlaamse wegen, dan kunnen ze meteen die oude vangrails erbij nemen en ook vervangen. Twee vliegen in één klap. Voor heel dit project zal er geld vrij gemaakt moeten worden bij de overheid en dat is misschien nog het moeilijkste aspect van heel het verhaal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.