actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Muziek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2018, 23:20
Felia.T*ys Felia.T*ys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Nijlen
Posts: 75
Unhappy Zweedse dj Avicii (28) overleden

De Zweedse artiest, dj en producer Avicii is op 28-jarige leeftijd overleden. De dj werd vrijdagnamiddag in Oman dood aangetroffen, meldt zijn management. Over de omstandigheden van zijn dood is nog niets bekend.

'Het is met grote droefheid dat we moeten meedelen dat Tim Bergling, bekend onder zijn artiestennaam Avicii, is overleden. Hij bevond zich in Muscat, Oman, en werd vrijdagnamiddag lokale tijd dood aangetroffen', zo wordt zijn perscontact Ebba Lindqvist geciteerd door Zweedse media.

De dj brak door in 2011 met de wereldhit ‘Levels’. Een simpele baslijn, een soulvolle ‘oooh, sometimes, I get a good feeling’, en dan een regen van synthesizers, kraakhelder als gletsjerijs. Ook de daaropvolgende singles ‘Wake me up’ en ‘Hey Brother’ haalden in Vlaanderen elk de top 5 van de Ultratop. Het bombardeerde Bergling tot een van de sterren van de Electronic Dance Music-beweging.

Zijn werk werd bekroond met twee MTV Music Awards, één Billboard Music Award en twee nomaties voor een Grammy.

Pensioen

Maar het Scandinavische sprookje van Avicii – van een slaapkamer in Stockholm naar een privéjet op Ibiza op een paar jaar tijd – ging te snel. Op zijn 26e kondigde de dj zijn pensioen aan. ‘Het is moeilijk om neen te zeggen in deze industrie’, klonk het toen. ‘Je wil overal spelen en overal zijn. Maar ik heb te tijd weinig voor het leven van een echte persoon, als mens achter de artiest.’

Bergling kampte al enkele jaren met gezondheidsproblemen. In 2014 had hij zijn galblaas en appendix moeten laten wegnemen, en eerder had hij moeten afrekenen met acute pancreatitis door overmatig drankgebruik. Collega Laidback Luke had dan ook bij Quote.nl opgelucht gereageerd nadat Avicii zijn pensioen aankondigde. ‘Ik zag Tim vorige zomer op Ibiza en dacht: dit zou zou maar eens de eerste dj kunnen worden die toetreedt tot de club van 27, met Jim Morrison, Kurt Cobain en Amy Winehouse.’

Toch kon hij het niet laten muziek te maken. 'Het einde van een live-tijdperk betekent niet het einde van Avicii of mijn muziek', schreef hij in 2016. 'Ik ga terug naar de plek waar het allemaal steek houdt: de studio.' Zijn jongste ep Avicii (01) kwam uit in september 2017, en werd recent nog genomineerd voor een Billboard Music Award. De uitreiking volgt op 20 mei.

Supersterren

Tijdens zijn carrière werkte Bergling samen met supersterren zoals Madonna, Lenny Kravitz, Nile Rodgers en Robyn. Hij begon als tiener muziek te maken op zijn kamer, maar zijn eerste stappen als dj en producer deed hij door deel te nemen aan een wedstrijd, Pete Tong Fast Trax, van de gelijknamige producer.

Avicii won, tot zijn verbazing, met een overweldigende meerderheid van de onlinestemmen. Maar veel belangrijker dan de overwinning was dat plots heel wat managers en platenlabels zijn naam kenden. Hij bracht zijn eerste single uit in 2008, 'Sound of now'. Toch moest hij wachten tot 2010 voor hij zijn eerste hit scoorde met 'My feelings for you', een remix. Maar het was zijn song 'Levels' die hem tot wereldster bombardeerde.

Zijn debuutalbum True (2013) sloeg de brug tussen EDM en country, een hype waarop ook artiesten als de Belg Lost Frequencies de daaropvolgende jaren meesurften. Er volgden wereldtoernees, waaronder vijf passages op het Tomorrowlandfestival in Boom, en twee Grammy-nominaties in de categorie Dance.

Uitgeput

Het succes eiste zijn tol. Zijn doorbraak bleek fysiek en mentaal zo uitputtend dat Avicii het rustiger aan moest doen van zijn artsen. Bergling volgde die raad op, schrapte stevig in zijn optredens en had eindelijk weer tijd voor zichzelf. Hij focuste zich op het maken van zijn eerste album, dat de titel '#true' meekreeg.

Avicii groeide uit tot een fenomeen. ‘Wake me up’ werd al bijna 1,5 miljard keer bekeken op Youtube. Forbes berekende dat hij in 2012 twintig miljoen dollar mocht bijschrijven op zijn rekening. In de jaren daarna werd dat een veelvoud daarvan.

Bron: De Standaard 20/04/2018
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180420_03473915

Eigen mening:
Toen ik net Facebook opende, kon ik mijn ogen niet geloven. In mijn overzicht verscheen het bericht dat de Zweedse dj Avicii overleden is. Wat een verlies! Hij was nog zo jong. Zijn succes in de muziekwereld heeft zijn tol geëist. Hij kampte zo al eerder met gezondheidsproblemen en nam toen een stapje terug. Het uitputtende leven van een dj en andere artiesten valt niet te onderschatten. De verleiding van alcohol en andere zaken is nooit ver te zoeken. Eind vorig jaar liet hij de gevolgen van zijn succes al zien aan het grote publiek in een documentaire over zijn leven. Zijn doodsoorzaak is nog niet bekend en ik snap dat de familie hier discretie vraagt. Ik hoop dat de media en andere mensen deze wens zullen respecteren.

'Levels', 'Wake Me Up' en 'Seek Bromance' vind ik enorm goede schijven. Aan zijn liedjes hangen voor mij vooral veel mooie herinneringen vast. Zijn elektronische dancemuziek is heel catchy. Ik kan echt genieten van zijn muziek en vind het enorm spijtig dat er nooit meer nieuwe liedjes van hem zullen uitkomen. Hij was echt een muzikaal genie en eentje dat we heel erg zullen missen.

Ik wens vooral veel sterkte toe aan zijn familie, vrienden en fans. Rest in peace, Tim Bergling.

Laatst aangepast door Felia.T*ys : 20th April 2018 om 23:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.