actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2012, 15:15
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Steeds meer Amerikanen vinden global warming "ernstig" probleem

68 procent van de Amerikanen ervaart klimaatverandering als een "ernstig probleem". Dat blijkt uit een peiling van Rasmussen die afgelopen maandag, een dag voor de presidentsverkiezingen, is uitgevoerd.

68 procent van de 1.000 respondenten vindt global warming een "ernstig" tot "zeer ernstig" probleem. Dertig procent van de Amerikanen zit er niet mee in. De rondvraag markeert een duidelijke verschuiving, gezien eenzelfde peiling in 2009 nog aangaf dat slechts 46 procent van de Amerikanen klimaatwijziging als ernstig bestempelde. 48 procent van de Amerikanen vindt global warming overdreven, zo klonken de resultaten van een peiling van Gallup in 2010.

De conclusie van de peiling begin deze week sluit nauw aan bij een rondvraag van de Amerikaanse krant Washington Post afgelopen juli, waarbij zestig procent van de ondervraagden echt geloofde in klimaatverandering.

Global warming door de mens of natuur?

41 procent van de mensen die klimaatverandering niet van tafel schuift, denkt dat global warming ontstaat door menselijk toedoen. Het verschijnsel wordt veroorzaakt door planetaire processen, gelooft 38 procent van de respondenten die klimaatverandering erkent.

De verschuiving is niet alleen merkbaar bij Amerikaanse burgers, ook sommige Republikeinse politici keren hun kar. Zo gaf Chris Christie, gouverneur van New Jersey, eerder dit jaar nog toe dat klimaatverandering "echt" is en invloed uitoefent op de VS.

Veranderde meningen

Hoe komt het dat zoveel Amerikanen hun mening hebben aangepast? Extreme weersomstandigheden in de VS deden hen overstag gaan, aldus de Amerikaanse nieuwssite Huffington Post. Zo beleefden de VS dit jaar de warmste maanden sinds decennia en waren ze onder meer onderhevig aan natuurbranden. De doortocht van de orkaan Sandy speelde eveneens een grote rol en deed volgens de New Yorkse burgemeester Michael Bloomberg bij velen een belletje rinkelen.

"De VS en de rest van de wereld zullen meer economische en menselijke verliezen te verwerken krijgen als klimaatverandering nog langer genegeerd wordt", aldus de New Yorkse burgemeester.

bron: De Morgen, 10/11/2012
http://www.demorgen.be/dm/nl/5378/G...-probleem.dhtml


Eigen mening:
Na de storm Sandy kan je zo'n evolutie wel verwachten. Hopelijk heeft men deze peiling niet na de Frankenstorm genomen, dit zou geen objectief resultaat geven. Ik zelf heb van opwarming van de aard nog niet veel gemerkt de laatste jaren, enkel dit jaar (2012) valt het mij wel op hoeveel stormen er plaatsvinden. Maar ook de temperatuurschommelingen zijn merkbaar, ook in België. Zorgen heb ik voorlopig niet, al lees ik toch veel artikels over landen waar de waterstijging voor veel problemen zorgt. Spijtig genoeg is het toch te laat om global warming te stoppen, we zijn te ver gegaan en hebben de signalen over het hoofd gezien. Nu moeten we de gevolgen dragen én proberen het proces te doen minderen. Er moet wel degelijk iets aangedaan worden om te voorkomen dat de gevolgen ernstiger worden. Ik geloof echter niet dat wereld zal 'vergaan' door de opwarming, de aarde heeft namelijk al zeer veel moeten doorstaan (ijstijden e.d.) Ze zal er wel boven opkomen (met of zonder overlevenden).

Laatst aangepast door j*smien.cavens : 10th November 2012 om 15:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2012, 17:50
Suzy Buyens Suzy Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 98
De Amerikanen die in de steden wonen, zullen ongetwijfeld weinig merken van de opwarming van de aarde. Dat is in Europa niet anders. Hoe dichter iemand bij de natuur staat, hoe meer hij/zij merkt van de opwarming van de aarde. Niet zover van hier, bijvoorbeeld in het Zwarte Woud (Duitsland) waren de dalen enkel decennia geleden ook gevuld met gletsjerijs en niet met kleine dorpjes. In kloven waar nu kleine riviertjes stromen, is aan de rotsen te zien hoe hoog het water vroeger moet gestaan hebben. Zeggen dat wij alleen de oorzaak zijn, is volgens mij niet helemaal juist. Het lijkt een proces dat al eeuwen aan de gang is, van voordat de mens er zijn stempel op ging drukken. Wij hebben de boel wel versneld door onze industrie, het transport, ed. Telkens als ik over de autosnelweg rijd, vraag ik me af of de goederen die nu met vrachtwagens vervoerd worden, niet over spoorwegen of waterlopen naar hun bestemming kunnen gebracht worden. Er kan volgens mij veel meer gedaan worden om ons milieu te helpen beschermen maar het gewin van de industrie is nu eenmaal belangrijker. Waarom zijn mensen tegen windmolens? Sommigen zijn zelfs tegen zonnepanelen op het dak van hun gebuur omdat dat hun uitzicht verknoeid of is dit frustratie omdat ze zelf geen panelen kunnen/willen leggen? Ten andere, als je iets ouder bent, merk je wel degelijk het verschil in het klimaat. Het is een enorm cliché maar vroeger waren de seizoenen veel duidelijker afgelijnd. Een overstroming was een rariteit, nu is dat schering en inslag. In landen als China en Rusland liggen ze trouwens ook niet wakker van de klimaatverandering of het beschermen van ons milieu. Denken dat het te laat en we dus niks meer moeten/kunnen doen, is ... Red onze planeet: begin bij jezelf!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2012, 17:04
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Citaat:
Orgineel gepost door j*smien.cavens
Ik zelf heb van opwarming van de aard nog niet veel gemerkt de laatste jaren, enkel dit jaar (2012) valt het mij wel op hoeveel stormen er plaatsvinden.


Hier ben ik het niet mee eens. De klimaatverandering is wel degelijk op te merken. Ik las pas nog dat er jaarlijks gemiddeld 300000 klimaatslachtoffers vallen. Ik vind dat persoonlijk erg veel. De klimaatverandering heeft dan misschien niet zo'n grote invloed op ons land, maar in de Afrikaanse landen heeft de klimaatverandering wel degelijk een grote invloed. Soms is het er 3 maanden aan een stuk droog om dan ineens weer te maken te krijgen met overstromingen. Het weer in die landen is onregelmatiger dan ooit te voren.
Volgens mij moet er dus wel degelijk heel dringend iets veranderen. De aarde zal het waarschijnlijk wel overleven, maar de mensheid is een ander verhaal.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th November 2012, 07:49
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Het eerste wat in me opkwam als ik deze titel las? EINDELIJK.

Het 'negeren' van de opwarming van de aarde heeft lang genoeg geduurd. Het besef is er uiteraard pas gekomen nadat er dingen gebeurden die deze mensen zelf konden voelen, meemaakten. Dat nog altijd 30% er niet mee zit, is niet te begrijpen, maar zal snel genoeg veranderen als ook deze mensen geconfronteerd worden met de nadelige gevolgen van de klimaatverandering.

The climate change affects us all, and it's time we start realizing it!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th November 2012, 10:07
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik ga volledig akkoord met Elise V. Ik dacht ook meteen 'eindelijk' toen ik dit las. Dankzij de storm Sandy zijn waarschijnlijk veel ogen open gegaan bij de Amerikanen maar toch is dit niet de eerste zware storm daar van de laatste jaren. Misschien werden ze eindelijk eens met de neuzen op de feiten gedrukt na Sandy. We hebben er inderdaad niet allemaal last van maar we zijn allemaal toch gelijk? Iedereen heeft toch recht op een goed leven? Dus moeten we rekening houden met iedereen op onze planeet. Want als je gewoon het nieuws wat volgt hoor je genoeg problemen rond de opwarming van de Aarde.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th November 2012, 19:00
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Citaat:
Orgineel gepost door Matthias.Krols
Hier ben ik het niet mee eens. De klimaatverandering is wel degelijk op te merken. Ik las pas nog dat er jaarlijks gemiddeld 300000 klimaatslachtoffers vallen. Ik vind dat persoonlijk erg veel. De klimaatverandering heeft dan misschien niet zo'n grote invloed op ons land, maar in de Afrikaanse landen heeft de klimaatverandering wel degelijk een grote invloed. Soms is het er 3 maanden aan een stuk droog om dan ineens weer te maken te krijgen met overstromingen. Het weer in die landen is onregelmatiger dan ooit te voren.
Volgens mij moet er dus wel degelijk heel dringend iets veranderen. De aarde zal het waarschijnlijk wel overleven, maar de mensheid is een ander verhaal.


Vandaar dat ik zei "ik zelf" omdat het in België niet te merken is. Verder ben ik het helemaal mee eens met jou mening, er moet inderdaad grote maatregelen getroffen worden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th November 2012, 19:12
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
Eindelijk beginnen de Amerikanen ook in te zien dat er iets moet gedaan worden aan de opwarming van de aarde, daarvoor hadden ze eerst een superstorm ‘Sandy’ nodig. Ook Obama heeft als eerste President ooit in zijn beleidsverklaring gesproken over Global Warming. Dit vind ik hoopgevend.
Helaas is dit een proces (opwarming van de aarde) dat in gang gezet is en dat moeilijk te stoppen zal zijn. Het is moeilijk in te schatten hoe lang het zal duren eer dit proces kan gestopt en omgekeerd worden. Als het al omgekeerd kan worden.
Nochtans bestaat de technologie : elektrische wagens of wagens op waterstof , warmtepompen, zonnepanelen, enz. Zou het geen goed idee zijn om in deze tijden van crisis over te schakelen op deze systemen? Het is goed voor het milieu en het creëert werkgelegenheid. Als deze systemen in massa geproduceerd worden, zullen ze ook voor iedereen toegankelijk worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.