actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2014, 09:51
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Bert Anciaux: "Vlaamse houding tegenover islam is neoracistisch"

"Fundamenteel is er geen verschil tussen het Vlaanderen van vandaag en Zuid-Afrika destijds. Wij ontnemen mensen hun geschiedenis en cultuur", zegt Bert Anciaux in een interview met De Morgen. De sp.a-senator heeft een doctoraat klaar over de houding van de Vlaming tegenover migranten. Volgens Anciaux scoort de Vlaming op dat vlak meer dan ondermaats.

Senator, gewezen minister en ex-partij-voorzitter Bert Anciaux (sp.a) is tegenwoordig doctor in de agogiek. Hij promoveerde met een onderzoek naar ruim 1.800 organisaties van mensen met eenzelfde etnische of culturele achtergrond. Hij klaagt onder meer aan dat de lokale overheden niet samenwerken met die verenigingen.

"We moeten echt investeren in interculturele kennis", formuleert hij zijn advies aan de volgende Vlaamse regering. "De hele professionele sector die met integratie bezig is, is te wit, te middenklasse en te onwetend."

Neoracistisch
"Verschillende experts noemen [de afkeer van 'blanken' tegenover organisaties rond de islam] een vorm van neoracisme of zelfs neofacisme", weet Anciaux. "Dat laatste is een zware term die ik niet zou gebruiken, maar neoracisme of neonationalisme onderschrijf ik wel."

"Net zoals in Zuid-Afrika destijds ontnemen we mensen hun geschiedenis en cultuur. Dat is een van de ergste dingen die je kunt doen: iemands identiteit afnemen. We doen het rustiger en minder rabiaat, maar fundamenteel is er geen verschil."

Bron: De Morgen (12/3)

Commentaar: Dit is weer zo'n "het zijn bijna verkiezingen"-uitspraak... Volgens mij wilt meneer Anciaux zich gewoon in een goed daglicht plaatsen bij de islamitische samenleving in ons land zodat zij op hem gaan stemmen... Hij "onderzoekt" deze dingen wel, maar doet er niks aan? Hij wilt de Vlamingen "slecht" afschilderen t.o.v. de islamitische samenleving in ons land om zo stemmen te ronselen... Bertje vriend, dit vind ik persoonlijk zeer hypocriet...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2014, 09:59
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Ik vind meneer Anciaux een beetje kort door de bocht. Wat er hier in Vlaanderen gebeurd is helemaal niet hetzelfde als wat er gebeurde in in Zuid - Afrika. In Zuid - Afrika werden de inwoners onderdrukt. Als wij hier in Vlaanderen onderdrukt zouden worden door immigranten of buitenlanders, dan kan je van dezelfde situatie spreken.
Dit is inderdaad, zoals Cedric zegt, een (zeer zwakke) poging om stemmen te winnen.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.