actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th September 2008, 00:48
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Een arm en twee ogen te kort

Een arm en twee ogen te kort


BRUSSEL - Studies tonen aan dat de macht over het stuur tijdens het sms'en dramatisch afneemt.



'Ben wat later. File.' Ook u zal deze boodschap al eens ingetoetst hebben op uw gsm, om het thuisfront te verwittigen.

Sms'en terwijl je met de auto rijdt, het doet experts verkeersveiligheid steigeren. Het betekent dat je één hand niet op het stuur hebt, en dat je ogen op het schermpje gericht zijn. Tenzij je een kei bent in blind sms'en. 'Maar een ontvangen bericht lezen kan vooralsnog niet blind', zegt Jan Pauwels, professor emeritus van de KU Leuven en een levenslang strijder voor meer verkeersveiligheid.

Hij ziet de jongste tijd steeds meer bestuurders 'met een schuine blik naar rechts'. 'Bellen als je rijdt, creëert al een groot aandachtsprobleem. Maar sms'en is nog gevaarlijker: je hebt een arm te kort voor een uitwijkmanoeuvre of een noodstop.'

Specifieke analyses over de effecten in het Belgische verkeer zijn er nog niet. Maar buitenlandse studies en artikelen slaan een alarmerende toon aan.

Een onderzoek van het Britse instituut TRL en de Royal Automobile Club Foundation heeft aangetoond dat je mobieltje betokkelen je rijvaardigheid nog meer schaadt dan dronken of onder invloed van drugs zijn.

TRL voerde tests uit bij 17 tot 24-jarige autobestuurders. Daaruit bleek dat het sms'en hun reactietijd met een derde vertraagde. Heb je de wettelijke alcohollimiet in je bloed, dan is dat met een tiende, cannabis vertraagt de reactietijd met een vijfde.

De proefpersonen weken vaker van hun rijstrook af en behielden geen veilige tussenafstand. Hun rijvaardigheid was algemeen 90procent slechter. Er bestaat niet zoiets als safe text, luidt de conclusie. Een onderzoek van de universiteit van Utah (VS) kwam tot vergelijkbare bevindingen.

In Californië is beroering ontstaan toen een treinbotsing op 12september aan het sms-gebruik van de machinist gelinkt werd. Er vielen daarbij 25 doden. De staat verbood prompt het gebruik van mobieltjes voor treinbestuurders.

Enquêtes tonen aan dat 40 procent van de Amerikaanse bestuurders tussen 16 en 30 jaar (je mag er rijden vanaf 16) toegeeft wel eens te sms'en achter het stuur. Ook de artsen van de spoeddiensten hebben al een waarschuwing de wereld ingestuurd. Zij zien steeds meer doden en gewonden die het slachtoffer zijn van ongepast sms'en.

Wat opgaat voor niet-handenvrij bellende bestuurders telt ook of nog meer voor sms'ende, geeft Mieke Schevelenbos van het BIVV aan. Ze vertonen een 'aarzelend en onaangepast' rijgedrag. Ze zien tot vier op de tien verkeersborden niet en geven in een kwart van de gevallen geen voorrang. Ze merken kwetsbare weggebruikers niet op en reageren verkeerd. Ze versnellen plots bij het zien van overstekende voetgangers in plaats van te vertragen.

Overigens is het niet alleen een kwaal voor autobestuurders. Ook fietsers en voetgangers zijn al sms'end in een ongeval beland.

De wet verbiedt niet-handenvrij met je mobiele telefoon bellen terwijl je rijdt. Sms'en valt daar eveneens onder. De boete bedraagt 100 euro bij onmiddellijke inning en tot 1.375 euro voor de rechter.

Het zijn niet verrassend vooral de jongeren die het meest fervent sms'en achter het stuur - dezelfde groep die al zo slecht doet in de ongevallenstatistieken.

In 2007 werden er in ons land 6,6miljard sms'jes verstuurd. Of zowat 18 miljoen per dag. Hoeveel daarvan er vanuit de auto verzonden werden, is niet geweten.


DS, 29-09-2008 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 30th September 2008 om 00:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd October 2008, 11:34
Noémie.Huysmans Noémie.Huysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 41
Mensen die dit doen moeten eens wat beter nadenken wat de gevolgen ervan zouden kunnen zijn van bellen tijdens het rijden.
Ze brengen niet enkel zichzelf in gevaar, maar ook andere weggebruikers namelijk voetgangers.
De aandacht is compleet gericht op het schrijven van een smsje en niet op de verkeersregels wat nare gevolgen met zich mee kan brengen. Ik zou dat persoonlijk nooit doen, ik ga mijn leven niet riskeren voor een smsje of een telefoontje. Ik zal wel antwoorden wanneer ik ben uitgestapt, desnoods ga je met je auto aan de kant van de weg staan en contacteer je die persoon bij een dringende boodschap.

Ze hebben nu iets uitgevonden waarin je je gsm kunt plaatsen waardoor je toch met iemand kan bellen terwijl je aandacht nog deels op de weg gericht is, nuttig idee niet? Ik hoop hierbij dat de cijfers fors zouden dalen bij het gebruiken van deze gsm-houder.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2008, 11:33
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door Noémie.Huysmans
Ze hebben nu iets uitgevonden waarin je je gsm kunt plaatsen waardoor je toch met iemand kan bellen terwijl je aandacht nog deels op de weg gericht is, nuttig idee niet? Ik hoop hierbij dat de cijfers fors zouden dalen bij het gebruiken van deze gsm-houder.



Dat 'ding' bestaat al wel even hoor... je kan zelfs je GSM op je auto-radio aansluiten, zodat je de persoon zeker goed kan verstaan. Het hands-free bellen zou misschien wel meer onder de aandacht gebracht moeten worden. Zelf zou ik het ook wel kunnen gebruiken, maar voor die paar keren ik wordt opgebeld tijdens het rijden is het niet de moeite om er geld aan te geven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th October 2008, 11:57
jefdaemen's Avatar
jefdaemen jefdaemen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Massenhoven
Posts: 136
Haha, Tuur. Ik heb even "gegoogled" (of hoe schrijf je het?) en ik heb het volgende gevonden:

De autotelefoon was een mobiel telefoonsysteem voor in de auto. Het heeft plaatsgemaakt voor de GSM-telefoon met carkit.
In maart 1980 ging autotelefoon in Nederland van start.


Het carkit-ding bestond met andere woorden al vóór 1980. Waren er toen al GSM's?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.