actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2013, 11:37
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Griepcommissaris: ‘Verkoudheid? Blijf thuis van je werk’

Griepcommissaris Marc Van Ranst roept iedereen met een verkoudheid op thuis te blijven en niet te gaan werken. ‘Werknemers met een verkoudheid zijn minder productief en besmetten collega’s’, zegt hij in Het Nieuwsblad.

Met de winter – en dus ook een piek van verkoudheden – in aantocht, wil Van Ranst voor meer verantwoordelijkheid pleiten bij zieke werknemers én werkgevers. ‘Zelfs al ben je niet echt ziek, je blijft beter thuis’, zegt de griepcommissaris. ‘Toch gaan werken is niet dapper, maar egoïstisch.’

Hij vergelijkt ons land op dat vlak met de Verenigde Staten. ‘In Amerika worden collega’s echt kwaad en agressief als je met een verkoudheid naar kantoor komt. Ze vinden dat dat niet hoort, omdat je anderen ziek maakt. In ons land vinden we dat heldhaftig.’

Van Ranst wijst erop dat een verkoudheid gemakkelijk wordt doorgegeven. ‘Ik heb dan ook maar één raad: moet je veel hoesten en niezen, blijf dan gewoon thuis.’

Wat vindt u? Is een verkoudheid een reden om thuis te blijven? Reageer via de reageerknop rechtsboven.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131028_00812887

Mijn mening: Ik vind dat een hoestje geen reden is om thuis te blijven van het werk. Tijdens de wintermaanden zijn er wel meerdere mensen die vaak hoesten. Moest iedereen hiervoor thuis blijven, dan zou het werk niet klaar raken. Als je tijdens het niezen en hoesten hygienisch handelt (gebruik zakdoek, hand voor je mond houden..), zal je je collega's niet snel besmetten. Wanneer je echt ziek bent, is het natuurlijk beter om thuis te blijven en jezelf eerst te verzorgen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2013, 12:34
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: griepcommissaris: 'Verkoudheid? Blijf thuis van je werk'

Op zulke vragen een antwoord geven is niet eenvoudig. Door de vraag wordt de kwestie zwart-wit voorgesteld, terwijl ze eigenlijk veel grijzer is.
Het eerste wat ik mij afvraag is wat men verstaat onder een verkoudheid. Gewoon een beetje hoesten en niezen wordt vaak een verkoudheid genoemd, maar bij sommige mensen gaat het ook gepaard met keelpijn en/of hoofdpijn.
Bovendien ben je niet de hele tijd dat je aan het hoesten en niezen bent besmettelijk.

Toch denk ik dat het vooral aan de verkouden persoon is om te beslissen of hij nog ‘gezond’ genoeg is om te gaan werken. Wanneer je een beetje hoest en niest, en net zoals hierboven al vermeld is, hygiënisch handelt, zie ik niet in waarom je niet zou gaan werken. Wanneer je echter hoofdpijn en keelpijn hebt en niet geheel helder kunt nadenken, is het misschien beter om eens een dagje thuis te blijven.
Toch hangt het niet alleen van de persoon af, maar ook van het werk wat je doet. Als je in een voedingssector werkt of met jonge kinderen, lijkt het mij wel aangeraden om sneller thuis te blijven, dan wanneer je alleen voor je computer zit. Daarnaast heb je ook de peerpressure op het werk. In het ene bedrijf zullen ze misschien kwade blikken werpen wanneer je komt werken, terwijl in het andere bedrijf thuisblijven juist niet geapprecieerd wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.