actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2014, 21:18
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Vlaming wil dat werklozen gemeenschapsdienst doen

Vlaming wil dat werklozen gemeenschapsdienst doen

Vlaanderen heeft een uitgesproken mening op het vlak van de werklozen. Tachtig procent van de Vlamingen vindt dat wie een werkloosheidsuitkering krijgt, daarvoor gemeenschapsdienst moet vervullen. En een meerderheid wil dat werkzoekenden na twee jaar geen uitkering meer krijgen.
Gemiddeld 67 procent, dus twee op de drie Vlamingen willen dat het systeem van de GAS-boetes wordt afgeschaft. Wat het verkeer betreft wil een meerderheid van 65 procent dat er een nultolerantie komt voor alcohol achter het stuur. En ook dit is opvallend: 82 procent, of acht op de tien willen dat de asielregeling strenger wordt.
Dat zijn de eerste vaststellingen na de lancering van de 'Stem Van Vlaanderen', de stemtest van Het Laatste Nieuws en VTM NIEUWS. Na amper één weekend hebben al bijna 700.000 mensen de stemtest afgelegd.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/17781/Verk...enst-doen.dhtml
Datum: 21/04/2014 om 19u32


Mening

Persoonlijk ben ik voorstander van deze maatregel. Als er iets gebeurt waardoor je jouw werk verliest, is dit heel erg. Het moet verschrikkelijk zijn om jaren te werken op een bepaald bedrijf / in een bepaalde sector om uiteindelijk op straat te belanden. De mensen die dit erg vinden gaan wanhopig op zoek naar ander werk, maar vinden dit niet altijd. Ze worden gek omdat ze niets om handen hebben. Werken hoort bij de dagelijkse routine. Er bestaan mensen die psychologische problemen krijgen wanneer ze niet kunnen gaan werken, dit zijn er meer dan wij aanvankelijk zouden denken. Gemeenschapsdienst kan ervoor zorgen dat deze mensen zich beter voelen. Ze hebben weer iets om handen en weten de tijd nuttig te benutten, dit geeft hen een goed gevoel.

Buiten deze groep mensen bestaat er ook een andere groep. Deze groep mensen wil niet gaan werken. Ze maken iedereen wijs dat ze werk zoeken, maar dit is niet zo. Deze mensen leven liever op de kosten van de staat. Zoiets zou niet mogen. Deze mensen zou men moeten verplichten om gemeenschapswerk te doen. Beroep kunnen doen op sociale zekerheden is een goede zaak, maar van deze zekerheden profiteren kan in mijn ogen niet. Gemeenschapsdienst is het minste wat deze mensen kunnen doen ter compensatie van de sociale zekerheden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2014, 21:16
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik vind het goed dat deze maatregel voorgesteld wordt en dat veel Vlamingen achter deze maatregel staan. Ikzelf sta ook achter deze maatregel. Zoals Sofie De Wolf al zij is het verschrikkelijk om je baan te verliezen. Op deze manier zijn de mensen die een werkloosheidsuitkering krijgen toch nog nuttig bezig. Bijkomend doen ze ook nog werkervaring op in een misschien voor hen totaal onbekende sector. Ik denk ook als werklozen een job blijven uitoefenen ze makkelijker de stap kunnen zetten om een andere job te zoeken en de overstap te maken naar een nieuwe job. Anders zouden ze thuis misschien ook alleen maar steeds denken aan hun jobverlies en laten ze misschien hun kop hangen.

Als ik kijk naar de andere percentages van het artikel valt het mij op dat het over het algemeen hoge percentages zijn. Wat zeker niet slecht is in mijn ogen. Het duidt erop dat de Vlamingen willen dat er toch iets veranderd moet worden op een aantal punten. Ikzelf sluit mij ook aan bij deze percentages. Er moeten dingen veranderd worden. Nieuwe verkiezingen is tijd voor nieuwe veranderingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th April 2014, 09:24
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Van dit idee ben ik al heel lang voorstander. Het is ook iets wat de overheid in tijde van crisis reeds gedaan heeft. Bij een hoge werkloosheid, stelt de overheid projecten op waar extra werkgelegenheid gecreëerd wordt (zoals vroeger het Albertkanaal, dat voor een deel met de hand werd gegraven).

Dit is juist hetzelfde: de overheid stelt de mensen deeltijds te werk (gemeenschapsdienst) en in ruil hiervoor hiervoor worden ze betaald. Normaal toch? Dat deze mensen geen 'volwaardig' loon krijgen, is normaal. Ze moeten immers niet voltijds werken.

Voor de overheid kan dit ook voordelen hebben. In plaats van dure veegmachines te kopen, kan men werklozen inzetten om de straat proper te houden.

Zo blijven mensen ook voor ogen houden dat je niet zomaar geld kan (blijven) ontvangen. Er mag daarvoor wel iets in de plaats komen (ongeacht je lange lijst van diploma's), toch?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th April 2014, 11:23
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ik vind het niet meer als terecht dat wie een werkloosheidsuitkering krijgt, daarvoor gemeenschapsdienst moet vervullen. Ook vind ik dat GAS-boetes weinig meerwaarde hebben. Ik heb zelf nog nooit te maken gehad met een GAS-boete, maar weet gewoon dat er veel GAS-boetes absurd zijn. Niet meer dan logisch dat veel mensen deze willen afschaffen.
Ik drink geen alcohol en zou dus ook tekenen voor een nultolerantie achter het stuur op het gebied van alcohol, maar ergens is dit misschien toch wel te overdreven. Ik denk niet dat mensen die een glaasje drank met alcohol drinken, een risico zijn op de weg. In ieder geval zou ik er geen probleem mee hebben als deze nultolerantie wordt ingevoerd.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th April 2014, 13:39
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
‘Leefloners moeten werken voor hun leefloon

Ruim 80 procent van de Vlamingen vindt dat leefloners moeten werken voor hun leefloon, maar hun eigen loon moet wel geïndexeerd blijven. Dat toont een peiling aan naar aanleiding van de Stemtest 2014 van De Standaard en de VRT.
Consequent zijn de antwoorden niet altijd op de federale stellingen uit de Stemtest 2014. Dat komt omdat de respondenten zich vooral laten leiden door waar zijzelf en hun onmiddellijke omgeving het meest baat bij hebben. Zo blijkt alvast uit de peiling bij een representatief staal van ruim 1.000 Vlamingen over die stellingen.

Zo is de Vlaming niet bereid om een indexering van zijn loon te laten schieten. Slechts een vijfde zou ermee kunnen leven dat het loon in deze crisistijd niet wordt aangepast aan prijsstijgingen. N-VA en Open VLD vinden dus niet veel medestanders in hun aanpassing van het indexsysteem.

Nog een kleinere groep, 15,6 procent, vindt dat het voor bedrijven makkelijker moet worden om mensen te ontslaan. Nochtans adviseren internationale instellingen zoals de Oeso, het IMF en de Europese Commissie al langer om onze ‘rigide’ arbeidsmarkt aan te pakken. Die oproep vindt ook gehoor bij Open VLD en de N-VA. Zijn gaan ervan uit dat een soepeler arbeidsrecht bedrijven sneller mensen doet aanwerven.

Geen sluiting van stations
Maar tegelijkertijd wil die Vlaming massaal dat leefloners verplicht moeten kunnen worden om gemeenschapswerk te verrichten. Ruim acht op de tien Vlamingen staan achter dat principe. CD&V, de N-VA en Open VLD steunen het. Ze zien erin een goed middel om de genieter van een leefloon betrokken te houden bij de arbeidsmarkt. Een meerderheid van de Vlamingen vindt ook dat de uitkering van werklozen na een tijd moet stoppen.

Net geen acht op de tien Vlamingen vinden dat de uitgaven van de federale overheid de komende jaren niet mogen toenemen. Maar als er bespaard moet worden, dan niet door de sluiting van stations die door weinig reizigers gebruikt worden. Want meer dan zeven op de tien Vlamingen vinden dat die open moeten blijven. Waar niet moet in worden geïnvesteerd, is een opvolger voor het F-16 vliegtuig. Slechts 22,1 procent vindt zo’n investering verantwoord.

De dotatie van de koninklijke familie kan wel nog omlaag, vindt 83,1 procent. Alleen CD&V vindt dat de hervorming van de dotatie tijdens de voorbije bestuursperiode volstaat. De andere Vlaamse partijen willen nog verder gaan. Ook bij de grote vermogens is nog geld te halen. Bijna driekwart vindt dat die meer belast moeten worden. Een stelling die weinig verwonderlijk ook de steun krijgt van de SP.A en Groen. Maar slechts iets meer dan een derde is akkoord om ‘meer belastingen (btw) te betalen op wat ze kopen dan wat ze verdienen’.

Splitsing sociale zekerheid?
‘De sociale zekerheid moet volledig worden gesplitst.’ Met die stelling is 35,7 procent van de Vlamingen het eens. Het verschil met de Franstaligen, van wie toch 16,7 procent voorstander is, is groot. Het is een stelling waar alleen de N-VA en Vlaams Belang zich achter scharen.

Ongeveer een even grote groep Vlamingen, 34,2 procent, toont zich dan weer voorstander van een federale kieskring, waardoor je ook op Franstalige kandidaten kan stemmen. Van de Vlaamse partijen zijn enkel Groen en Open VLD voorstander van zo’n federale kieskring.

De stelling naar Vlaamse onafhankelijkheid zit niet in de Stemtest, in tegenstelling tot vorige versies. ‘Omdat dit thema de komende bestuursperiode niet aan bod zal komen’, zegt politicoloog Stefaan Walgrave die de test ontwikkelde. ‘Het zal maximaal over confederalisme gaan, en dat aspect zit ingekapseld in de vraag over de splitsing van de sociale zekerheid.

De Stemtest 2014 voor de federale verkiezingen, die samen met de Universiteit Antwerpen werd ontwikkeld, staat sinds vandaag op onze website. De Stemtest voor de Vlaamse en Brusselse verkiezingen kunt u al sinds dinsdag doen.

Bron: De Standaard, 24/04/2014

Eigen commentaar: Ook ik ben fan van deze maatregel. Mensen die geen werk vinden of hun job zijn verloren, kunnen op deze manier een dienst bewijzen aan de maatschappij. Dit is ook goed voor de eigenwaarde van deze mensen. Je levert namelijk een bijdrage aan de samenleving. Daarnaast kan elke ervaring die ze hierbij opdoen van dienst zijn in een latere job.

Ook kan dit ook een beetje een straf zijn voor de mensen die niet gemotiveerd op zoek gaan naar een job en misbruik maken van de gunstige sociale regeling. Voor niets gaat de zon op. Het is dus ook een goede manier om profitariaat te voorkomen, tenminste als dit goed gereglementeerd en gecontroleerd wordt.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th May 2014, 13:23
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
In sommige situaties lijkt mij dit zeker ook niet slecht dat leefloon trekkende gemeenschapsdienst doen. MAAR in sommige situaties denk ik dat dit geen goed idee gaat zijn.
Je hebt de mensen die profiteren van een leefloon en voor hen vind ik het zeker niet slecht als dit ingeroepen zou worden. Want zoiets kan wel niet.
Maar je hebt ook mensen die een leefloon krijgen om alles terug op orde te krijgen en dat leefloon hebben ze dus ook nodig voor hun onderhoud. Ik heb het hier dan vooral over gescheiden ouders waarbij de moeder bv. thuis moest blijven voor de opvoeding van de kinderen en zij heeft dus geen werk. Als er dan een scheiding is, valt de moeder zonder inkomen en vaak heeft zij ook de kinderen bij haar. En een job vind je ook niet zo maar van de ene op de andere dag. Bovendien is er zoveel veranderd door een scheiding dat ze de tijd nodig hebben om alles even te reorganiseren. Als ze dan ook nog eens verplichtte gemeenschapsdienst moeten doen, denk ik dat deze mensen gaan crashen. Want eenmaal alles terug georganiseerd is, gaat men ook op zoek naar werk en wordt men hierin begeleid.
De regel zou er dus misschien wel moeten komen maar hij mag niet overal toegepast worden. Eventueel wordt er een tijd op gezet voor alleenstaande ouders die een leefloon krijgen waarbinnen ze ervoor moeten zorgen dat ze alles terug op pootjes krijgen en dan kunnen zij zich hier ook met bezig houden.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 12th May 2014, 10:06
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
Ik heb zelf al een aantal stemtesten gedaan en het lijkt mij een van de beste manieren om duidelijkheid te krijgen in de belangrijkste standpunten van de partijen. Dat het percentage Vlamingen die vinden dat uitkeringen kleiner moeten worden of zelfs verdwijnen vind ik redelijk normaal. Dat mensen die een leefloon trekken zouden verplicht moeten worden om gemeenschapstaken uit te voeren heb ik ook als positief aangeklikt op de stemtest. Maar voor beide zaken moeten we toch wel een beetje oppassen met het veralgemenen denk ik. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen profiteert van het systeem en deze mensen zouden hierdoor wel eens echt in de problemen kunnen komen. Er moet absoluut strenger worden opgetreden tegen profiteurs van de maatschappij maar laten we alstublieft niet iedereen over dezelfde kam scheren.
Wat mij vooral opvalt aan dit artikel en aan de commentaren die erbij staan is dat het bij iedereen gaat over deze 2 punten. Maar het artikel zegt voor mij vooral dat we nog altijd stemmen naar onze omgeving. Ik ken geen mensen met een leefloon of ik ga er zeker zelf nooit in terecht komen dus daar zijn we streng op. Maar de indexering van onze lonen afnemen, dat kan dan weer absoluut niet het geval zijn: ze gaan toch niet aan ons geld zitten! En net die zaken vind ik zo boeiend. Want als de NVA gaat scoren zoals iedereen verwacht momenteel dan zit deze maatregel er wel aan te komen... Iedereen stemt nog steeds voor zichzelf, wat maar normaal is maar de partijen passen zich daar ook aan aan natuurlijk. Er wordt veel te weinig op de lange termijn gedacht door burgers en politici en daar zouden we misschien toch maar wat meer aandacht aan gaan besteden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.