actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2018, 15:34
Laura R*elofs Laura R*elofs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Beerse
Posts: 31
Antarctische expeditie hoopt op Shackleton-scheepswrak als bonus

10-04-18, 13.34u - Redactie - Bron: BBC

Antarctische expeditie hoopt op Shackleton-scheepswrak als bonus

Endurance uit 1915 zonk vermoedelijk dicht bij onderzoekslocatie Britse wetenschappers

Een wetenschappelijke expeditie hoopt de HMS Endurance terug te vinden, het noodlottige schip van de Antarctische ontdekkingsreiziger Sir Ernest Shackleton. Verpletterd door pakijs, zonk de Endurance in 1915 in de Weddellzee bij Antarctica.

De Britse onderzoeker Julian Dowdeswell zal de internationale expeditie, gefinancierd door het Nederlandse The Flotilla Charitable Foundation, leiden. Begin volgend jaar wil Dowdeswell, samen met wetenschappers uit Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika, de Larsen C-ijsplaat onderzoeken. In juli vorig jaar scheurde hier een reusachtige ijsberg – zo'n 5.800 vierkante kilometer groot – af. De expeditie wil nagaan of de ijsplaat helemaal in stukken dreigt te breken.

Het lokaliseren van het beroemde scheepswrak zou een mooie bonus zijn. Het schip ligt vermoedelijk dicht bij de onderzoekslocatie. "Het zou zonde zijn als we het niet vinden", zegt Dowdeswell tegen de BBC. "In onze studie van Larsen C zullen we autonome onderwatervoertuigen gebruiken. Als we in de buurt komen van de vermoedelijke locatie van de Endurance, dan sturen we ze graag onder het ijs voor onderzoek."

"De onderwaterrobotten zijn uitgerust met een type sonar: naar beneden gerichte 'multi-beam echosounders'. Die kunnen de vorm van de zeebodem in kaart brengen." Als de contouren van een wrak zichtbaar worden dan kan de expeditie de camera's meer gericht laten inzoomen.

'Tegenwerkend' ijs
Makkelijk wordt de tocht niet. Het zee-ijs in de Weddellzee is notoir dik en er navigeren is moeilijk, zoals Shackleton ten koste van zijn eigen schip ondervond. Zelfs met de technologie van vandaag, blijft de regio ontoegankelijk. Eerder dit jaar moesten onderzoekers hun expeditie richting Larsen C staken door 'tegenwerkend' ijs.

De Endurance-expeditie was de laatste grote expeditie naar Antarctica in de tijd van de vooroorlogse ontdekkingsreizen. Shackleton wou als eerste de oversteek van het continent maken. Dat is niet gelukt. De HMS Endurance kwam vast te zitten in het pakijs en zonk. Shackleton en zijn bemanning staken in reddingssloepen een deel van de Zuidelijke Oceaan over. Op drie overleden bemanningsleden na, werd de expeditie na enkele maanden gered op Elephanteiland, onderdeel van de Zuidelijke Shetlandeilanden.

De expeditie van Dowdeswell hoeft gelukkig niet heel de zeebodem af te speuren. Britse archieven bevatten nog notities van Endurance-schipper Frank Worsley. Met een sextant en chronometer legde hij de positie van het zinkende schip vast. Op 21 november 1915 was dat precies: 68° 39' 30.0" zuid en 52° 26' 30.0" west.

Bron: https://www.demorgen.be/buitenland/...bonus-bbbfc407/

Mening: Dit is een artikel dat ik niet zo snel zou lezen maar mits ik ooit een jeugdboek heb gelezen over Antarctica klikte ik dit toch open. Ondanks het artikel gaat over wetenschap is het helder en duidelijk geschreven. Doordat de technologie die gebruikt zou worden om het wrak te vinden, de zogenaamde 'multi-beam echosounders' kort wordt beschreven krijg je als lezer een helder beeld van wat er te gebeuren staat.
Wat ik mij afvraag is wat de werkelijke wetenschappelijke en historische waarde van de vonst zou zijn. Er zijn namelijk foto's, tekeningen en getuigenissen van hoe het schip eruit zag en op welke manier het ten onder is gegaan. Omdat hier niet op wordt ingegaan in het artikel vermoed ik dat het vinden van het wrak puur een 'sensatievonst' zou zijn. Ik vind dit zonde van het geld dat in deze missie en onderzoeken wordt gestopt, naar mijn mijn mening zouden ze de apparatuur én het geld voor nuttigere dingen kunnen gebruiken. Langs de andere kant zou het natuurlijk wel interessant zijn om te zien hoe zo'n schip er na al die jaren uit ziet. In de eerste plaats wordt er niet naar het scheepswrak gezocht maar heeft de expeditie als doel het ijs te onderzoeken, wat denk ik erg belangrijk is.

Laatst aangepast door Laura R*elofs : 10th April 2018 om 15:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.