actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2009, 19:43
Niel.OpdeBeeck Niel.OpdeBeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herenthout
Posts: 70
Koude winter dreigt voor 3.000 gezinnen door aardgasbudgetmeter

Zo'n 3.000 gezinnen dreigen deze winter in de problemen te komen door de budgetmeters voor aardgas. Die meters, die helpen om het energieverbruik beter te beheren en het kostenplaatje in balans te houden, werken met oplaadbare betaalkaarten. Wie die niet kan opladen wegens geldgebrek, kan niet langer over gas beschikken.


Dat meldt De Morgen. Sinds 1 september van dit jaar heeft netbeheerder Eandis 3.000 budgetmeters voor aardgas geïnstalleerd. De meters werken, zoals de eerder ingevoerde budgetmeters voor elektriciteit, met een oplaadkaart. De Vlaamse organisaties tegen armoedebestrijding waren zeer blij toen de Vlaamse regering in juli dit jaar de invoering van de aardgasbudgetmeters aankondigde.

Rantsoen
De organisaties zien nu wel een groot probleem met de budgetmeters. "In tegenstelling tot de elektriciteitsbudgetmeters is bij de budgetmeters voor aardgas geen noodrantsoen mogelijk", legt Mieke Clymans van Samenlevingsopbouw uit. Dat noodrantsoen geeft de mensen een minimale aanvoer van energie wanneer mensen niet langer kunnen betalen. "Bij elektriciteit is een noodrantsoen van 10 ampère voorzien. Al is dat niet veel, het is net voldoende om de levensnoodzakelijke behoeftes te vervullen", aldus Clymans.

De VREG, Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (sp.a) en Eandis begrijpen het probleem, maar kunnen er weinig aan doen. "Het is technisch niet mogelijk om een noodrantsoen in te bouwen voor aardgasbudgetmeters, vanwege de veiligheid. Je kan niet een beetje gas geven", luidt het.

Winter
De verenigingen tegen armoede vragen minster Van den Bossche om de inwerkingtreding van de aardgasbudgetmeters uit te stellen tot na de koude winter.
bron:
http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/...udgetmeter.aspx
mening: Als ik dit artikel las, ging mijn haar recht naar omhoog staan, omdat ik weet dat mijn ouders dit jaar 1800 euro extra energiekosten moesten betalen. Het is dus een feit dat energie te duur is ondanks dat het een basisbehoefte is. Naar mijn mening is het een recht voor elke burger om zich te kunnen terugtrekken in een verwarmd huis (zeker in de winter dan). Waarom kunnen die mensen geen kans krijgen om een afbetalingsplan te volgen i.p.v. dat ze onmiddelijk hun energietoevoer afsluiten. Waar is de menselijkheid naartoe? Verdwijnt de menselijke warmte samen met de energietoevoer? Energieleveranciers ontdooi jullie eigen hard en zorg ervoor dat die 3000 mensen een menswaardige winter tegemoet kunnen gaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.