actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2009, 12:24
Diewert.Alaerts Diewert.Alaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Tessenderlo
Posts: 32
Zo ziet de wereld eruit als de temperatuur vier graden stijgt

We krijgen haast dagelijks te horen dat de wereld ernstig kan opwarmen als we onze CO2-uitstoot niet snel beperken. Die opwarming zou gemiddeld tussen twee en zes graden kunnen liggen. Daarom schetsen we een beeld van hoe de wereld er zal uitzien als de temperatuur met vier graden zou stijgen.

*Het waterpeil in onze oceanen is met minstens een meter gestegen. Veel eilandjes zijn onder water gelopen en honderden miljoenen mensen in Bangladesh, Vietnam en Thailand moeten vluchten voor het stijgende water.

*IJsberen zijn niet meer dan een herinnering. De dieren zijn uitgestorven aangezien het in het noordpoolgebied te warm is geworden. Daar is de temperatuur met 15 graden gestegen, omdat het er sneller opwarmt dan elders in de wereld.

*In Australië zijn zware bosbranden routine geworden. De vuurhaarden zijn even verwoestend als de branden die in februari zeker 170 levens kostten.

*Minstens een derde van het Amazonewoud is verdwenen en ook de unieke fauna en flora zijn zwaar aangetast.

*In Azië staan de gletsjers droog en de regenval is er onvoorspelbaar geworden. De ene keer valt er te weinig, de andere keer te veel.

*Een kwart van de zoogdieren op de planeet is met uitsterven bedreigd.


Leven bedreigd
"Als de temperatuur met vier graden stijgt, wordt de veiligheid van de mens en de kwaliteit van het leven bedreigd zoals dat nog nooit gebeurde in onze geschiedenis", zegt professor Pamela McElwee van de Arizona State University. De verspreiding van de bevolking op de wereldkaart zal helemaal hertekend worden.

Negen miljard
Vorige maand besloten wetenschappers dat de CO2-uitstoot op onze planeet tussen 2000 en 2008 met 29 procent gestegen is. Daarmee zitten we op schema wat betreft de voorspellingen van het IPCC. In dat geval kan de temperatuur tegen 2100 met vier tot zes procent toenemen. Dat is een ramp voor de wereldbevolking, die tegen 2050 al uit negen miljard mensen zal bestaan. De planeet zal op dat ogenblik echter slechts één miljard mensen kunnen verdragen.

Onze kinderen
Volgens Britse weerkundigen kan de temperatuursstijging met vier graden er al tegen 2060 komen. Onze eigen kinderen kunnen zo al met de ellende te maken krijgen. In 2080 hebben drie miljard mensen problemen om water te vinden. "Zelfs een stijging met twee graden kan op sommige plaatsen voor een catastrofe zorgen", zegt Pavan Sukhdev, een expert in ecosystemen.

Het goede nieuws is dat de meeste wetenschappers denken dat we dit doemscenario nu nog kunnen vermijden. Maar met het oog op de VN-klimaatconferentie in Kopenhagen begint de tijd wel te dringen.

www.hln.be
3/12/09

Waar zijn we toch mee bezig. Ik denk dat er onmiddelijk naar een oplossing moet gezocht worden. De wereld valt nu nog te redden , doe er dan ook iets aan!
Denk eens aan je kinderen en kleinkinderen!!
In europa zijn ze er mee bezig, ik citeer: "Ook Europa wordt wakker. Op de topconferentie in Brussel staan de klimaatplannen hoog op de agenda. Voorzitter Duitsland wil tijdens de top vergaande afspraken maken over de opwekking van schone energie en de terugdringing van de uitstoot van broeikasgassen. "
Ja, hopelijk zou ik zo zeggen! Maar zal dat wel genoeg zijn ?
Ik betwijfel het. Ik denk dat er naar grotere en strengere maatregelen moet gezocht worden. Om te beginnen moeten de kerncentrales allemaal sluiten, op het gebied van mobiliteit moet ook iets gedaan worden en er moet gezocht worden naar een alternatieve energie.
En Ik hoop dat ze zo de wereld nog kunnen redden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2009, 13:05
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Economie > milieu

Ik vrees dat deze normen nooit gehaald zullen worden, omdat door compromis en vooral door geld de norm steeds verlegd kan worden. Dan zijn er ook landen als Amerika en China die zich van deze norm gewoon geen bal aantrekken. Komt het even goed uit dat dit ook net de 2 grootste vervuillers zijn

Maar ik heb hier ook een mening over die vele mensen volgens mij als naiëf zullen zien. Ik denk dat wetenschappers hierover durven overdrijven (niet liegen) zodat mensen wat sneller actie zullen ondernemen. Ik hoor van overal dat tegen 2050 het leven bijna onmogelijk zal zijn of dat tegen 2100 de mensheid zal vergaan door onze CO2-uitstoot. En dat door een toename van de temperatuur met 4 tot 6 graden. Wat moet het dan met al die ijstijden, meteorietinslagen en andere fenomenen uit het verleden? Die lijken mij toch erger dan een temperatuurstijging van 4 tot 6 graden maar die periodes heeft de mensheid toch ook overleefd. En toen zijn er ook diersoorten uitgestorven, maar er komen ook nieuwe bij.

Ik ga akkoord dat er actie moet ondernomen worden omdat we anders gevolgen zullen moeten dragen. Ik twijfel echter wel of deze gevolgen echt wel zo extreem zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2009, 19:35
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik weet niet of je de hedendaagse situatie zomaar kan vergelijken met gebeurtenissen die in het verleden hebben plaatsgevonden.
We zijn bezig met alles om zeep te helpen, omdat we zoveel consumeren en geen rekening houden met onze omgeving, met onze planeet.
Er gaat veel verloren, door een temperatuursstijging van enkele graden, dat is toch verschrikkelijk. Stel u voor dat er binnenkort inderdaad geen ijsberen meer zijn. Wij zullen er misschien niet onmiddellijk last van hebben, maar toch is het iets mooi op aarde.
Er verdwijnen diersoorten en er komen er inderdaad terug bij, maar ik denk niet dat er nu nog nieuwe diersoorten gaan bij komen die onze ijsbeer kunnen vervangen... Door de opwarming zullen er eerder meer insecten e.d. komen, wat niet altijd even positief is.
Over het jaar waarin onze wereld ten onder zal gaan, is heel was mysterie. Geregeld komt er een ander jaartal aan het licht, en soms wordt dat nadien uit de doeken gedaan onder het mom van "we maakten een rekenfout". Ik dacht dat nog niet zo heel lang geleden gezegd werd dat we maar zouden kunnen leven tot 2012, wat nadien 2100 werd...
Er is veel onderzoek gaande, maar er zal in de toekomst nog veel onderzocht moeten worden, denk ik.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th December 2009, 14:06
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Anne Van den Bosch
Over het jaar waarin onze wereld ten onder zal gaan, is heel was mysterie. Geregeld komt er een ander jaartal aan het licht, en soms wordt dat nadien uit de doeken gedaan onder het mom van "we maakten een rekenfout". Ik dacht dat nog niet zo heel lang geleden gezegd werd dat we maar zouden kunnen leven tot 2012, wat nadien 2100 werd...
Er is veel onderzoek gaande, maar er zal in de toekomst nog veel onderzocht moeten worden, denk ik.

Dat is een fabeltje dat in het leven geroepen is doordat op de kalender van de Maya's op 21 december 2012 de 5de 'Lange Telling' eindigt en volgens sommigen zouden er dan overal ter wereld catastrofes optreden. Maar dat laatste is nergens op gebaseerd. Onlangs heeft men wel 'ontdekt' dat wij de kalender verkeerd geïnterpreteerd hebben en dat die 5de lange telling niet in 2012 eindigt, maar op 21 december 2208 én dat de Maya's daarna waarschijnlijk gewoon opnieuw zouden zijn begonnen met tellen ipv dat het één of andere apocalyps aanduidt.

Citaat:
Wat moet het dan met al die ijstijden, meteorietinslagen en andere fenomenen uit het verleden? Die lijken mij toch erger dan een temperatuurstijging van 4 tot 6 graden maar die periodes heeft de mensheid toch ook overleefd

Ja, wat is er nu weer gebeurd na de laatste grote meteorietinslag?
Hmm, even denken. Ah ja, toen zijn ALLE dinosauriërs uitgestorven, alleen de kleine dieren hebben dat overleeft door onder de grond en in grotten te gaan leven.
De mensheid zal dit allemaal wel overleven, maar er zullen eerst wel gigantisch veel doden vallen, vnl. door overstromingen en droogtes. Wij zullen er geen last van hebben, wij zijn welvarend genoeg om ons daartegen te beschermen, maar ik wil niet denken aan gebieden als Afrika, het binnenland van Australië, Zuid-Amerika, bepaalde delen van Azië enz.
Wie beweert dat we onze gang kunnen gaan omdat wij het toch zullen overleven is gewoon egoïstisch bezig.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.