actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2011, 09:11
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Nieuwe website moet liefdadigheid weer hip maken bij jongeren

Drie jonge architecten hebben een website gelanceerd die liefdadigheid bij jongeren weer hip en eerlijk wil maken. Op www.plotform.eu bepalen schenkers zelf hoe hun donatie besteed wordt bij bouwprojecten in ontwikkelingslanden. Vlaams minister van Jeugd Pascal Smet (sp.a) heeft donderdag de eerste virtuele steen gelegd.

De architecten Saskia Aelen, Freya Candel en Karolien Claes van vzw PLOT.form hebben een nieuwe online manier van fundraising bedacht. Ze willen de jonge generatie actief betrekken bij de bouw van een nieuw transithuis voor straatkinderen in Noord-Tanzania in samenwerking met de lokale ngo Amani Children’s Home.

De afwerking van het huis is nog niet bepaald en schenkers kunnen de materialen kiezen voor het ontwerp. De opvolging van het project gebeurt via simulaties en foto’s van het bouwproject op de site. De meest betrokken ontwerper mag het project gaan bezoeken in Afrika.

Bedoeling is om de online tool uit te breiden naar andere liefdadigheidsorganisaties die hun imago willen verjongen. De website won onder meer al de Europese Prijs "Pefondes" voor jeugdtewerkstelling.

Minister Smet denkt dat de ‘directe en transparante’ manier van fundraising jongeren zal aanzetten tot meer liefdadigheid.

Datum: 4 november
Bron: De Standaard

Ik vind dit een briljant project! Doordat je via de computer zelf je eigen 'touch' mag leggen aan het bouwproject, voel je je meteen verbonden met het project. Jongeren worden gestimuleerd om op een originele, creatieve manier het goede doel te steunen. Ook omdat het soort van 'game' is, moet het jongeren stimuleren. De meeste jongeren zijn dan ook heel vertrouwd met spelletjes op de computer. Ze vinden het zelfs leuk om mee te helpen aan het project. Zelf heb ik al eens een kijkje genomen op de website, die ziet er heel leuk uit. Ze beginnen met een heel aantrekkelijke intro, waar allerlei informatie wordt gegeven bij het spel en wat de bedoeling net is van het spel. Je speelt het spel zelf, je personaliseert het materiaal zodat jij uiteindelijk mee kiest hoe het gebouw eruit gaat zien, de persoon met het meeste engagement voor het project mag zelfs op bezoek naar Tanzania. Je kan ook een reis winnen naar Tanzania, dit is nog een extra stimulans voor de jongeren om zich ten volle in te zetten voor het project. Je kan ook live volgen hoe het bouwproject vordert, zo ontdek je welke materialen door jouw invloed daar zijn geplaatst. Geweldig initiatief!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th November 2011, 11:03
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Het inderdaad een leuk creatief concept. De website trekt je enorm aan omdat het kindvriendelijk en speels wordt voorgebracht!
Zoals Carmen reeds vermelde, door dit project voel je je meer verbonden. Je ziet zelf hoe het project zich ontwikkeld en welke materialen en meer gebruikt worden.
Het geheel van 'een spel' is een geweldig idee! Zo komen jonge kinderen ook in contact met liefdadigheid!
Super concept!!!!!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th November 2011, 13:27
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Ook ik vind dit een leuk en vernieuwend concept.
Jongeren zullen zich, volgens mij, zeker aangetrokken voelen tot het spelconcept. Door alleen de website te bezoeken, worden ze zich bewust van het feit dat ontwikkelingssamenwerking nodig is én veel geld kost. Die bewustmaking kan ik uiteraard alleen maar toejuichen.
Ik vraag mij wel af of de doelgroep, de jongeren, ook effectief diegenen zullen zijn die langs de kassa paseren en hun geld ook daadwerkelijk gaan overschrijven naar dit goede doel.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th November 2011, 18:03
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Citaat:
Orgineel gepost door Tinne.VanDun
Ook ik vind dit een leuk en vernieuwend concept.
Jongeren zullen zich, volgens mij, zeker aangetrokken voelen tot het spelconcept. Door alleen de website te bezoeken, worden ze zich bewust van het feit dat ontwikkelingssamenwerking nodig is én veel geld kost. Die bewustmaking kan ik uiteraard alleen maar toejuichen.
Ik vraag mij wel af of de doelgroep, de jongeren, ook effectief diegenen zullen zijn die langs de kassa paseren en hun geld ook daadwerkelijk gaan overschrijven naar dit goede doel.


Ik denk dat er echt wel jongeren zijn die effectief financieel hun steun willen bijdragen. Ze hebben het heft volledig zelf in handen dus ze bepalen zelf hoeveel geld ze erin steken. Jongeren die zich hiervoor in de eerste plaats willen inzetten, hebben wel iets over voor het goede doel. Er zullen natuurlijk heel wat ouders zijn die het initiatief steunen, maar hoe zou je zelf zijn als ouder wanneer je merkt dat je kind zich echt wil inzetten voor het goede doel? Ik zou, als ouder, mijn kind steunen maar toch zeker aansporen om zelf te sparen voor het project, zo ben je er uiteraard zelf veel meer bij betrokken. En als jongere zou ik zeker geen financiële steun vragen aan mijn ouders omdat het initiatief om te helpen tenslotte van jezelf komt, als je dan geld gaat vragen bij je ouders en het project niet zelf kan steunen, ben je minder verbonden met het project en voel je je minder betrokken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.