actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd December 2012, 15:16
Q*inten.Goossens Q*inten.Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 15
Lieten wil schepenen voor armoedebestrijding

Vlaams minister van Armoedebestrijding en Innovatie Ingrid Lieten (SP.A) doet een oproep aan de nieuwe lokale besturen om één schepen de bevoegdheid te geven de armoedebestrijding in zijn of haar gemeente of stad te coördineren.
Lieten deelt naar eigen zeggen de analyse van de onderzoekers in het Jaarboek Armoede en Sociale Uitsluiting van het centrum OASeS van de Universiteit Antwerpen (UA) dat vooral lokale overheden geschikt zijn om aan armoedebestrijding te doen.

Volgens Lieten wordt in het Jaarboek een ‘scherpe analyse' gemaakt van de armoedeproblematiek in Vlaanderen, die als wetenschappelijk onderbouwde leidraad kan dienen voor Vlaamse beleidskeuzes. Toch kijkt zij daarvoor veeleer naar het lokale bestuursniveau.

‘Ik ben ervan overtuigd dat de beste, nieuwste en meest creatieve ideeën op het vlak van armoedebestrijding lokaal ontstaan, en niet in Brussel', aldus Lieten. ‘Het middenveld zoekt daar immers naar concrete oplossingen voor de concrete problemen die er zich manifesteren.'

Methodiekenhandboek

Sociale innovaties zoals buurtsportprojecten of wijkgezondheidscentra moeten volgens Lieten volop de kans krijgen zich in de praktijk te bewijzen. ‘Zij krijgen vanuit Vlaanderen dan ook het nodige geld om hun werking op te starten. Maar we doen meer dan dat, we bundelen nadien ook de verschillende ervaringen in een soort methodiekenhandboek dat als inspiratiebron kan dienen voor lokale besturen.'

De minister meent dat overheden dergelijke initiatieven moeten steunen in plaats van ze als surrogaat te zien voor eigen inspanningen en investeringen.

maandag 03 december 2012 Auteur: llo ( De Morgen)

mening:

Ik vind dit een goed idee van mevrouw Lieten. Het is normaal dat de lokale besturen beter armoede kunnen bestrijden dan iemand die in Brussel zit.
Elke stad/gemeente heeft namelijk zijn eigen middelen om mensen in armoede te helpen. Zo heeft de ene stad, meer gebouwen om de armere mensen op te vangen in de winter dan een andere stad. Het is dus maar normaal dat elk lokaal bestuur kan beslissen hoe ze in hun stad omgaan met armoede.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd December 2012, 16:30
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Ik vind dit zeker ook een goede zaak. Ik denk dat elke gemeente in ons land wel te maken heeft met een of ander soort van armoede. De redenen daarvoor verschillen vaak van gemeente tot gemeente, dus is het zeker goed dat men een lokaal bestuurslid aanduidt om deze job op zich te nemen. Het komt steeds vaker in het nieuws dat België met armoede te kampen heeft, vandaar dat ik ook hoop dat dit systeem die mensen kan helpen en hen een beter leven kan geven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd December 2012, 17:52
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Dit vind ik een heel goed idee! Er is meer en meer armoede in België, en dit met heel veel verschillende oorzaken. Lokale besturen kunnen dan ook beter inspelen op de lokale problemen en voornaamste oorzaken van armoede in hun streek.
Als één iemand de taak krijgt om het armoedebeleid in handen te nemen, kan dit ook veel efficienter gebeuren, denk ik.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd December 2012, 19:37
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Ik sluit me volledig aan bij de rest. Ik vind dit dus ook een goed idee. Elke stad kan wel wat moeite doen voor armoedebestrijding, zeker in de koude periode die er weer gaat aankomen en met de feestdagen. Als elke stad zich goed inzet, gaat armoede natuurlijk niet uit het straatbeeld verdwijnen, maar kan het toch sommige mensen al wat helpen. Door schepenen aan te stellen gaat er dan ook schot in de zaak komen, waarbij mogelijke oplossingen daadwerkelijk in de praktijk worden omgezet. Kortom: een goed initiatief dus!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.