actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2017, 11:15
melanie.d*llen melanie.d*llen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
Zorgsector zoekt ambassadeurs, witte sector minder wit

Zorgsector zoekt ambassadeurs, witte sector minder wit

De zorgsector zoekt personeel, maar tegelijkertijd werken er nog te weinig mensen met een migratieachtergrond. Recente initiatieven moeten helpen om de witte sector een beetje minder wit te kleuren.
Onder het motto ‘Ieder talent telt’ trachten diverse organisaties mensen met een migratieachtergrond aan het werk helpen in de non-profitsector. Volgens de laatste Vlaamse Herkomstmonitor zoeken meer dan 60.000 van hen een job. Er is ook steeds meer diversiteit in het cliënteel van non-profitorganisaties en dat weerspiegelt zich niet altijd bij het personeel.

Via een ESF-project (Europees Sociaal fonds) willen Vivo, Verso, het Minderhedenforum, VDAB en de Vlaamse zorgambassadeur werkzoekenden met buitenlandse roots wegwijs maken in de non-profitsector. “Je merkt in de zorgsector vandaag een duidelijke uitstroom van oudere werknemers. We zullen ook medewerkers van vreemde origine nodig hebben om voldoende handen te behouden”, stelt Klaartje Theunis, voorzitter van Verso en bij Zorgnet-Icuro verantwoordelijk voor het luik personeel en organisatie. Als netwerkorganisatie van zorgorganisaties zet ook Zorgnet-Icuro haar schouders onder dit initiatief.

'Iedereen talent'-project

Mensen van buitenlandse origine warm maken voor de zorgsector loopt binnen het ‘Iedereen talent’-project op diverse manieren. Momenteel start er een initiatief waarbij werknemers met buitenlandse roots in promotiefilmpjes getuigen voor de sociale sector. “Maar we hebben nog ambassadeurs nodig”, vertelt Saar Casteels, projectbeheerder diversiteit bij Vivo.

Bron: De Standaard, 15 mei 2017.

Mening: Ik vind het zeker een goed idee om meer mensen met migratieachtergrond te werk te stellen in de zorgsector. Maar liefst 60 000 mensen die gemigreerd zijn, zoeken nog een job. Er is dus zeker de mogelijkheid om dit idee waar te maken. Zoals in het artikel gezegd wordt, is ook het cliënteel van de organisaties zeer verscheiden, maar wordt dit niet weerspiegeld in het personeel. Mensen die gemigreerd zijn en naar een zorgorganisatie moeten, voelen zich misschien meer op hun gemak bij iemand die hetzelfde heeft meegemaakt als hen. Naar mijn mening is het fantastisch dat er ingezet wordt op mensen met een buitenlandse origine. Tijdens mijn stage werd ik er nog eens met mijn neus op gedrukt hoe moeilijk deze mensen het vaak hebben, maar wat me ook opviel is wat voor ongelofelijk lieve persoonlijkheden zij hebben. De Afghaanse jongens die ik tijdens mijn stage heb leren kennen, zouden binnen enkele jaren zeker niet misstaan in de zorgsector.

Laatst aangepast door melanie.d*llen : 15th May 2017 om 11:30.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.