actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2014, 09:26
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Milquet vraagt soepelere pensioenregeling leraren

Milquet vraagt soepelere pensioenregeling leraren

Joëlle Milquet (CDH), de minister van Onderwijs van de Franse Gemeenschap, vraagt haar federale collega van Pensioenen, Daniel Bacquelaine (MR), om maatregelen voor haar leerkrachten.

Milquet drukt in de brief haar grootste bezorgdheid uit over de pensioenplannen van de regering-Michel. Ze wijst er op dat een hele dag voor de klas staan een bijzonder zwaar beroep is. Het onderwijzend personeel ‘verdient’ daarom ‘een regeling op het einde van de loopbaan’.

De geviseerde maatregelen zijn onder meer de nieuwe berekeningswijze van de pensioenen bij ambtenaren. De jaren die zij zelf gestudeerd hebben, tellen niet meer mee voor het pensioen. Ook dat de leeftijden voor vervroegd pensioen en wettelijk pensioen opgetrokken worden naar respectievelijk 63 en 67 jaar, vinden de leerkrachten niet kunnen. Woensdag en donderdag werd het werk al neergelegd uit onvrede met de federale pensioenmaatregelen.

Bron:
lob. (2014, 10 24). Milquet vraagt soepelere pensioenregeling leraren . De Standaard .

Eigen mening:
Ik denk dat het belangrijk is om eerst te vragen wat de leerkrachten zelf willen. Zien zij het zitten om tot hun 67 ste te werken? Alles wordt eigenlijk zomaar beslist vanuit één kant. Hierdoor keren we terug naar heteronomie in plaats van autonomie. De regering weet zogezegd wat het beste voor ons is als leerkracht zijnde. En de vakbonden denken dit ook. Zij gaan staken omdat ze weten dat leerkrachten dit niet willen. De vakbonden beslissen voor hen!
Een hele dag voor een klas staan is inderdaad geen makkelijke klus. Maar als je iets echt heel graag doet, dan heb je dat ervoor over vind ik.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 24th October 2014 om 09:32.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2014, 12:26
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik ben het niet eens met Lien haar mening. Leerkracht zijn is een enorm zwaar beroep en ik denk niet dat ik het persoonlijk zou zien zitten om tot mijn 67 voor de klas te staan. Misschien zie of hoor je dan niet meer goed. Je kan je klas misschien minder goed aan, bent minder goed te been en je kan niet goed meer tegen het lawaai. Persoonlijk zitten zij er ook niet meer op te wachten om examens op te stellen, te verbeteren, oudercontacten voor te bereiden etc. Leerkracht zijn is een zware taak. Ik pleit ook voor het herbekijken voor de pensioenen voor leerkrachten. Langs de andere kant gaan alle beroepen dan hiertegen uitkomen want elk beroep is zwaar op zijn manier. Persoonlijk vind ik wel dat er een verschil is ( om even kort door de bocht te gaan) tussen brandweerman zijn, politieagent zijn, onthaalmoeder zijn, leerkracht zijn of iemand dat gewoon administratief werk doet of wc-madam is. Natuurlijk zullen er ook leerkrachten zij die hier niets mee inzitten om bijvoorbeeld tot hun 67ste te werken maar die keuze moet men dan vrij laten. Ik heb al enkele leerkrachten geobserveerd op het einde van hun loopbaan die erg gedemotiveerd zijn omdat ze nog een aantal jaren langer les zullen moeten geven. Deze leerkrachten deden maar iets tijdens de les: film kijken, kruiswoordraadsels oplossen, spelletjes spelen. Is dit dan beter? Ook de leerkrachten die pas afgestudeerd zijn gaan enkele jaren moeten wachten want het doorschuifsysteem zit dan enkele jaren vast. Persoonlijk ben ik er dan nog altijd voor om jonge, gemotiveerde leerkrachten voor de klas te zetten dan leerkrachten die elke dag naar hun werk vertrekken met het idee van 'weer een dag minder'.

Laatst aangepast door S*effi.Goetschalckx : 24th October 2014 om 12:31.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th October 2014, 14:33
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Tegen dat wij, de jonge garde, de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben, zullen we gegarandeerd moeten werken tot ons 70ste. En niet alleen wij, de leerkrachten, maar ook andere mensen.

Waarom zouden wij als leerkracht een voorkeursbehandeling moeten krijgen? Ik denk niet echt dat we daar ‘recht’ op hebben. ja, we hebben een zwaar beroep, maar we zijn niet de enige. Er zijn nog honderden beroepen die zwaar zijn en die ook moeten werken tot de pensioengerechtigde leeftijd. Ja, wij hebben het druk en hebben veel werk. En ik hoop dat uiteindelijk er een pensioenleeftijd gevonden wordt waarin iedereen zich kan vinden. Maar ik denk niet dat leerkrachten recht zouden moeten hebben op een andere pensioenleeftijd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.