actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th January 2008, 17:49
kevin pluym kevin pluym is offline
kevin pluym
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Berlaar
Posts: 96
Ann van Elsen uitgebreid in Zoom

Omdat ik vernomen had dat VTM voor haar tienernieuws Zoom was komen filmen op een school in Berlaar besloot ik eens naar de site te gaan om het tiener nieuws te gaan bekijken. In eerste instantie leek alles me wel oké. Tot ik echter de aflevering van woensdag 23 januari aan het bekijken was. Het hoofdpunt waren de klimaatmaatregelen die Europa genomen had daaropvolgend een kort item over een initiatief van de universiteit van Hasselt, maar wat toen volgde heeft me toch met heel andere (veel kritischere ogen) naar het tienernieuws Zoom doen kijken. Net zoals in de volwassenen nieuwsuitzending kwam Ann Van Elsen haar naakt debuut in Playboy aan bod. Op zich moet dit wel kunnen vind ik het behoorde immers tot het nieuws van de dag. Maar de manier waarop en de uitgebreidheid stoten me toch wel enigszins tegen de borst. Men laat echter een, naaktmodel de playboy doorbladeren zodat de foto’s van Ann in beeld komen en vervolgens laat men dat naaktmodel ook nog eens aan het werk zien. Ik vraag me dan af is dit wel nodig? Is het nodig dit item zo uitgebreid en beeldrijk geďllustreerd aan bod te brengen. Wat volgde op de beeldreportage reacties van tienermeisjes die de vraag werd gesteld of zij dit zouden doen vond ik dan weer wel goed. Maar waarom zoveel beeldmateriaal? Oké onze tieners zijn wel wat gewend maar een 11 jarige is ook een tiener. Bovendien stel ik me niet alleen een morele bedenking maar ook een bedenking naar de kwaliteit van tienernieuws. Op het VTM nieuws vormde Ann Van Elsen het laatste nieuwspunt. De afsluiter als het ware. Op zoom kwam ze als derde het nieuwsfeit dat de Israëlieten de grensovergangen met Gaza hadden afgesloten kwam pas als vierde. Is dat niet net iets belangrijker? Ook andere interessante punten waar tieners zich zeker ook een mening kunnen vormen zoals het probleem met gevangenen (te kort aan personeel om het elektronisch toezicht te begeleiden) of Pieter de Crem die ons leger in de toekomst graag een actievere rol zou zijn spellen in VN operaties. Hij vind dat ons leger nu te veel een humanitaire organisatie is. Dit lijkt me toch een heel interessant thema om eens enkele tieners over aan het woord te laten. Op het VTM nieuws kwamen beide thema’s uitgebreid aan bod maar in Zoom waren ze niet te zien. Ook andere zaken zoals het fataal aflopen van medische experimenten in Nederland op mensen kwam niet aan bod. Ja als een nieuwsuitzending maar vijf minuten mag duren moet je selecteren maar al deze dingen weglaten en een dikke twee minuten aan Ann Van Elsen besteden van de schamele vijf daar heb ik bedenkingen bij. Verder heb ik nog een serieuze bedenking Ann Van Elsen heeft het gedaan voor het goede doel. Ze wil er een project voor zuiver drinkwater in Namibië mee steunen, en grijpt iedere gelegenheid aan om hier de aandacht op te vestigen. Ze verteld liever over het doel dat ze met de foto’s wilde bereiken dan over de foto’s zelf. Wat doet Zoom ze laten een naaktmodel aan het woord over naaktfotografie en vermelden even dat Ann het voor het goede doel deed. Ze vertellen niet eens welk goed doel! Hadden ze in plaats van dat naaktmodel in actie niet beter iets over dat project voor zuiver water laten zien denk ik dan. Wat mij betreft hadden ze het item wel mogen begingen met bijvoorbeeld de playboy cover maar ga dan over naar een interview met Ann zelf (Op het VTM nieuws was zulk interview te zien dus kan het voor de Zoom redactie niet moeilijk zijn dit interview bij hun collega’s op te vragen.) en breng vervolgens het goede doel in beeld. Of gebruik de tijd die je uitspaart door het niet laten zien van die foto’s en dat model voor andere nieuwspunten die nu niet aan bod konden komen. Zowel op nieuws als op pedagogisch vlak snap ik de keuze van de Zoom redactie niet. Waarom hebben ze dit gedaan? Voor de kijkcijfers of vonden de Zoom journalisten de foto’s zo interessant dat ze uit eigen belang de reportage zo lang gemaakt hebben. Gingen ze liever eens een naakt model filmen in plaats van iets te filmen rond drink water? Ik weet het niet. Het enige positieve aan heel het item vond ik dat ze tienermeisjes aan het woord lieten en vroegen of zij dit zouden zien zitten. De antwoorden en commentaren die tienermeisjes hierop gaven waren interessant. Maar dat daar eerst zulke reportage met een naaktmodel voor nodig is. Ik blijf me er serieuze bedenkingen bij maken. Omdat het me tegen de borst stoote ben ik ook wat opzoekwerk gaan doen. Ik heb echter tot mijn verbazing moeten vaststellen dat ik geen artikels met kritiek op deze Zoom reportage kon vinden. Ik vind dit echt wel vreemd want volgens mij is enige kritische kijk op zoom wel nodig.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.