actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2017, 15:43
Jens.W*illems Jens.W*illems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Merksplas
Posts: 33
Stephen Hawking: “Aarde zal tegen 2600 grote vuurbal worden. Maar er is een uitweg”

De bekende professor Stephen Hawking heeft opnieuw gewaarschuwd dat de dagen van onze planeet geteld zijn. Hij deed dat zondag tijdens een top van wetenschappers in de Chinese stad Peking. “Tegen 2600 zal de aarde in een grote vuurbal veranderen”, poneerde de wetenschapper. “De mensheid moet plannen maken om de planeet te verlaten, anders riskeren we uitgeroeid te worden.” Hij stelde meteen een revolutionair project voor dat onze redding zou kunnen betekenen.

Als oorzaak voor de ondergang van de aarde wees de prominente natuurkundige tijdens de Tencent WE Summit naar de toenemende wereldbevolking en de groeiende vraag naar energie. Volgens hem moet de mensheid naar de sterren kijken voor een uitweg. Alpha Centauri – het sterrenstelsel dat het dichtste bij dat van ons ligt – zou de beste kaarten hebben om een nieuwe bewoonbare planeet te vinden.

Alpha Centauri

Het probleem is echter daar geraken. Alpha Centauri ligt op 4.37 lichtjaar van de aarde, omgerekend zo’n 41 biljoen (41.000.000.000.000) kilometer. Met de snelste ruimteraket die we nu hebben, zouden we er ongeveer 30.000 jaar over doen. Maar er is een alternatief volgens Hawking en daarvoor probeerde hij in Peking meteen financiers te vinden.

Hij schaarde zich immers achter het Breakthrough Starshot-project, samen met onder meer CEO van Facebook Mark Zuckerberg. Dat wil een ultrasnelle ruimtesonde ontwikkelen en die zou Alpha Centauri in amper 20 jaar (!) kunnen bereiken. “De nanocraft zou een zeil hebben en voortgestuwd worden door een lichtstraal”, argumenteert hij. “Dat zou 1.000 keer sneller gaan dan de ruimteschepen die we nu hebben. Mars zouden we op die manier kunnen bereiken in minder dan een uur en Pluto, aan de rand van ons zonnestelsel, in enkele dagen.”

Volgens topman Pete Worden van Breakthrough Starshot zouden we tegen het midden van deze eeuw de eerste foto’s moeten hebben van een bewoonbare planeet in een naburig sterrenstelsel. Het project is gestart met een budget van 100 miljoen dollar, maar er zou nog zeker tussen de 5 en 10 miljard nodig zijn om de missie te kunnen volbrengen.

Artificiële intelligentie

En het was niet de enige gelegenheid dat Hawking zich de afgelopen dagen liet horen. Op de 2017 Web Summit in de Portugese hoofdstad Lissabon waarschuwde de professor gisteren ook weer voor de gevaren van artificiële intelligentie (AI). “Het zou het beste of het slechtste kunnen worden dat de mensheid ooit overkwam”, zei hij. “AI kan helpen om ziekte en armoede de wereld uit te helpen, maar het bedreigt ook miljoenen banen door robots die de taak van mensen overnemen. We moeten op onze hoede zijn, de mogelijke gevaren identificeren en er op voorhand al oplossingen voor bedenken.”

BRON: https://www.demorgen.be/wetenschap/...itweg-bf75b3f6/

Eigen mening: Een zeer interessant artikel vind ik persoonlijk. Als er inderdaad leven mogelijk is op Alpha Centauri dan is het enkel nog wachten op het vervoersmiddel. Al stel ik me toch de vraag of mensen zomaar de aarde willen verlaten. Er gaan sowieso mensen zijn die dat inderdaad willen doen maar deze groep gaat eerder beperkt zijn denk ik. Stel je hebt een familielid van 80 jaar die te oud is om deze reis te maken, dan gaat deze familie ook op aarde willen blijven. Het is moeilijk om alles achter te laten en zeker mensen waar je om geeft. De laatste alinea vind ik ook een zeer interessant thema om het over te hebben. Ik denk dat Hawking hier gelijk heeft, ik ben ook geen voorstander van robots. Tenzij ze ingezet worden waar het noodzakelijk is, maar ook dat vind ik misschien wel overbodig. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat jij of zij een robot mist in zijn of haar leven dus waarom zouden we robots dan onze taken laten overnemen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2017, 04:32
Ben C*auwels Ben C*auwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 43
A.i.

Inderdaad een bijzonder interessant artikel. Ik ben er ook van overtuigd dat niet iedereen de aarde wil verlaten, dat is ook logisch, de mensheid heeft nooit anders geweten dan te leven op onze thuisplaneet. Ik kan ook begrijpen dat niet iedereen voorstander is van A.I. of robots in het algemeen. Toch vind ik dat hier veel toekomst in zit.
We zien vaak in films dat slimme robots de wereld zouden overnemen, en dat zij opnieuw nog slimmere robots zullen maken die op hun beurt de wereld overnemen. Ik denk dat het in de realiteit niet tot dit punt zal komen. Er zijn al verschillende andere vormen van artificial intelligence. Bijvoorbeeld een zelf-rijdende auto neemt data op uit de omgeving en past hiermee zijn rijgedrag aan terwijl de inzittende enkel de bestemming heeft ingegeven.

Wanneer we spreken over artificiële intelligentie bedoelen we een kunstmatige intelligentie die leert uit zijn fouten en op deze manier zijn gedrag aanpast. Het ontwikkelen van deze intelligentie werkt in verschillende generaties. Elke keer dat een machine vernieuwt kan je zien als een nieuwe generatie. Na enkele generatie wordt een mijlpaal bereikt en zien we een mooi proces van de ontwikkeling van de intelligentie. Het doel is uiteraard om een opdracht van A tot Z vlekkeloos te kunnen laten verlopen doordat de code zodanig uitgewerkt is dat het in staat is om zich meteen aan te passen aan omstandigheden.

Ik vind het fantastisch dat we al zover gekomen zijn dat wij als mens, zelflerende machines kunnen maken. Uiteraard moeten we goed nadenken over de gevolgen die deze ontwikkeling met zich meebrengt. Voorlopig zie ik vooral voordelen waar wij zelf nog heel veel uit kunnen leren.

Een leuk voorbeeld van hoe A.I. zelf dingen bijleert in eenvoudige spelletjes als Super Mario World: https://www.youtube.com/watch?v=qv6UVOQ0F44
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.