actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2017, 16:46
Floor.C*oonen Floor.C*oonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 75
exoplaneet is zo licht als piepschuim

Bron: https://www.scientias.nl/exoplaneet...als-piepschuim/, 16/05/2017

Wetenschappers van de Lehigh universiteit hebben een nieuwe exoplaneet gevonden, die net zo licht is als piepschuim.

De exoplaneet draait om een ster op een afstand van 320 lichtjaar van de aarde. “Deze opgepompte exoplaneet is veertig procent groter dan Jupiter, maar weegt vijf keer minder dan de grootste planeet van ons zonnestelsel”, zegt astronoom Joshua Pepper.

De exoplaneet KELT-11b draait in minder dan vijf aardse dagen om zijn moederster, zo schrijven de onderzoekers in het paper in het wetenschappelijke vakblad The Astronomical Journal. De moederster – KELT-11 – is bijna door zijn gasvoorraad heen en transformeert langzaam in een rode reus. De astronomen verwachten dat KELT-11b binnen een paar honderd miljoen jaar wordt verorberd door de bejaarde ster.

Snuffelen aan exoatmosferen
Omdat de moederster zo ontzettend helder is, is het relatief makkelijk om de atmosfeer te analyseren van KELT-11b. De komende tien jaar kunnen er nieuwe telescopen worden ingezet, waardoor het mogelijk is om te snuffelen aan buitenaardse atmosferen. Op die manier leren we meer over hoe exoplaneten zijn ontstaan en of er leven mogelijk is. Na het analyseren van de atmosferen van grote gasplaneten nabij felle sterren, zoals KELT-11b, kunnen astronomen doorgaan naar kleinere gasplaneten en uiteindelijk naar aardachtige exoplaneten.

KELT
De exoplaneet is ontdekt door de Kilodegree Extremely Little Telescope. KELT bestaat uit twee kleine robottelescopen in de Verenigde Staten en Zuid-Afrika. Iedere avond scannen de telescopen de nachthemel en meten zij de helderheid van vijf miljoen sterren. Wanneer het sterrenlicht regelmatig iets dimt, dan komt dit mogelijk doordat een planeet voor de ster langs beweegt en een deel van het licht van de ster tegenhoudt.

Mijn mening:
Het heelal heeft heel wat geheimen die wij als mens nog niet ontdekten. Men kan wel elke dag nieuws schrijven over dit onderwerp. Wat mij aantrok aan dit artikel is de sterke titel. Men vergelijkt een planeet met piepschuim, hoe kan dat?
Gebruik in de lessen
- inleiding massadichtheid 2de jaar. Het begrip massadichtheid is vaak moeilijk te begrijpen. Het is een nieuw begrip voor de leerlingen.
Eerst zou ik de leerlingen wijzen op het volumeverschil (planeet en stukje piepschuim hebben niet hetzelfde volume). Daarna op het massaverschil (planeet en stukje piepschuim hebben niet dezelfde massa). Toch zeggen ze hier dat de planeet zo licht is als piepschuim. Ze bedoelen hierbij als je een klein stukje afsnijdt van de planeet zal die evenveel wegen als een even groot stukje piepschuim. Dus het volume en de massa van een voorwerp zijn belangrijk om twee materialen met elkaar te vergelijk. Daarom voerden ze een nieuw begrip in ‘massadichtheid’.
- over dit onderwerp is er een misconceptie. Leerlingen denken dat alle planeten zo sterk zijn als lood. Wij kunnen immers lopen op aarde. Dat is zeker niet op alle planeten zo.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2017, 18:11
Ben C*auwels Ben C*auwels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Nijlen
Posts: 43
Ik vind het een goed idee van Floor om dit artikel te gebruiken als een inleiding op het hoofdstuk van massadichtheid. Als medestudent fysica heb ik dit artikel ook opgemerkt en dacht ook meteen aan het onderwerp van massadichtheid. Toch stel ik me nog enkele vragen bij dit artikel. Uit welke stoffen bestaat deze planeet dan? Hoe zit het met zijn kern? Heeft de planeet een magnetisch veld rond zich? Hierover heb ik nog een interessant artikel gevonden op http://www.iflscience.com/space/atm...-of-exoplanets/ -- Alferdo Carpineti 16 mei 2017
Volgens mij kan je al deze informatie koppelen aan de theorie die wij als toekomstige leerkrachten de leerlingen willen bijbrengen. Het toont nog maar eens aan dat onze vakken de natuurverschijnselen kunnen verklaren en fenomenen uit het heelal kunnen onderzoeken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.