actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th March 2018, 22:58
Felia.T*ys Felia.T*ys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Nijlen
Posts: 75
"Ik hou niet van mijn krulhaar": ophef rond taaltoets in lagere school

Foto van iemand met migratieachtergrond bij tekst over "lelijke" krullen.

"Ik hou niet van mijn krulhaar. Misschien moet ik me een kale knikker scheren." Die boodschap staat te lezen in een toets uit een taalhandboek van uitgeverij Van In, boven een foto van iemand met een migratieachtergrond. Op Facebook is ophef ontstaan over de test. De uitgeverij heeft daarop besloten om de oefening te schrappen uit het aanbod.

Sophie Crane, zelf een Vlaamse met een migratieachtergrond en de moeder van het kind dat de toets moest maken, plaatste misnoegd een foto van de toets op Facebook. "Om van te huilen. Mattis (Cranes zoon, red.) heeft ook zijn mooie bos krullen, waar hij zich anders geen vragen bij stelt", schreef ze in een reactie.

De test komt uit een oefeningenreeks van Tijd voor taal, een lagereschoolhandboek Nederlands van uitgeverij Van In. Het zoontje van Crane kreeg ze in het vijfde leerjaar van een Antwerpse school. De tekst gaat over een kind dat duidelijk niet tevreden is met zijn krulhaar, en erover nadenkt om het af te scheren. "Ik meen dat niet echt. (...) Ik zal maar leren leven met mijn krullenbol."

In een reactie aan De Morgen vertelt Crane dat ze erg geschrokken was toen de toets zag. "Ik werd aangetrokken door de foto die erbij staat, omdat ik dacht: eindelijk worden mensen met een migratieachtergrond vertegenwoordigd. Maar pas dan zag ik de tekst. Mijn zoontje was er op het eerste gezicht niet van aangedaan, maar hij beseft wel dat het ook over zijn haar gaat. Hij vindt het vreemd."

De Facebook-post veroorzaakte heel wat ophef in de reacties. Onder meer schrijfster Dalilla Hermans en Groen-politica Elisabeth Meuleman reageerden misnoegd op de "stigmatiserende beeldvorming".

Uitgelezen kans
Crane nam contact op met de uitgeverij, maar kreeg nog geen concreet antwoord, zegt ze. "Het is nochtans een uitgelezen kans om hier op een positieve manier op te reageren."

Aan De Morgen reageert Winfried Mortelmans, de CEO van Van In: “Het is zeker niet de bedoeling om met deze oefening mensen te stigmatiseren. De oefening in kwestie past in een hele reeks van oefeningen met als thema 'Anders Zijn'. De rode draad daarin is dat de leerlingen meekrijgen dat ze trots mogen zijn op hun anders zijn”, zegt Mortelmans. " De oefeningenreeks wil leerlingen net stimuleren om op een positieve manier met verschillen om te gaan.”

“We beseffen echter terdege dat deze oefening en de woordkeuze erin, als ze op zichzelf staan, voor ongemak kunnen zorgen. Daarvoor bieden we onze excuses aan." We hebben dan ook besloten om de oefening te verwijderen uit ons onlineaanbod voor Tijd voor Taal accent 5 en ze te vervangen door een andere oefening.”

Bron: De Morgen 14/03/2018
https://www.demorgen.be/binnenland/...chool-b05ed13a/

Eigen mening:
Het was waarschijnlijk niet de bedoeling van de uitgeverij om mensen een ongemakkelijk gevoel te geven bij de test. Volgens het artikel gaat het thema over 'anders zijn' en het omarmen van wat je anders maakt. Vanuit dit perspectief gekeken, is het nog begrijpelijk dat ze voor deze foto kozen.

Al had de uitgeverij ook voor een foto van iemand zonder migratieachtergrond kunnen kiezen. Niet enkel mensen met een migratieachtergrond hebben krulhaar. Misschien wou de uitgeverij meer diversiteit in de methode brengen? Een foto van een persoon met migratieachtergrond of niet, de oefening had sowieso niet het trots zijn op jezelf gestimuleerd.

Is het dan een ongepaste reactie van de moeder? Niet echt. Ze wil haar zoon beschermen en hem net zoals Van In laten zien dat je trots mag zijn op wie je bent. Al moet je wel in het achterhoofd houden dat Van In niet opzettelijk heeft gestigmatiseerd en je er dus niet al te veel achter moet zoeken. De uitgeverij zou het positief met verschillen omgaan beter kunnen aanwakkeren door de oefening naar "Ik hou van mijn krulhaar" om te zetten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.