actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th March 2016, 16:15
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Eén dag offline tijdens het rijden: yes we can!

Staat jouw smartphone uit als je achter het stuur zit? Of ben je graag altijd en overal bereikbaar? Uit onderzoek blijkt dat we ons in de wagen maar al te vaak laten afleiden door onze telefoon. Ook al beseffen we dat het ronduit gevaarlijk is, toch zijn maar 6 op de 10 bestuurders bereid hun toestel uit te schakelen. Nochtans moet het kunnen, toch: één dag offline tijdens het rijden. Yes we can!

Uit een recente poll op hln.be blijkt dat amper 59 procent van de Belgen bereid is zijn smartphone uit te zetten tijdens het autorijden. In een eerdere enquête naar wat onze aandacht verstoort aan het stuur, stelde verzekeringsmaatschappij Fidea hetzelfde gedrag ook al vast: vooral vrouwelijke bestuurders sms'en regelmatig. Volgens Europese cijfers stuurt 37% van de Belgen weleens een sms achter het stuur of checkt zijn mail. En als we in de auto telefoneren, dan doet één chauffeur op de drie dat nog altijd met de telefoon in de hand. Daarmee zijn we jammere koplopers in Europa.
Wat dat andere gevaar op de weg, alcohol, betreft, lijken de BOB-campagnes na meer dan 25 jaar (de eerste vond plaats in 1995) eindelijk resultaat te hebben. Een kwarteeuw sensibiliseren was nodig om ons te overtuigen dat dronken rijden écht niet kan. Vooral 45-plussers zijn moeilijker te overtuigen dat "twee pintjes" wél kwaad kunnen als je nog moet rijden.

Met de sensibilisering rond smartphone-gebruik achter het stuur dreigt het diezelfde kant uit te gaan. Net zoals alcohol aan het stuur jarenlang werd geminimaliseerd, is gsm'en in de auto nu ook een sociaal aanvaard risico geworden. We zijn ons wel degelijk bewust dat het gevaarlijk, en zelfs onverantwoord is, maar we zijn nog weinig bereid ons gedrag aan te passen. Vooral jonge bestuurders zijn vergroeid met hun smartphone en vinden het quasi vanzelfsprekend dat ze altijd online zijn, ook tijdens het autorijden. Sms'en achter het stuur is het nieuwe dronken rijden geworden.

In Nederland roepen affiches langs de snelwegen al geruime tijd op om offline te zijn tijdens het rijden. Op een aantal initiatieven na, zoals een aangrijpend filmpje van de vereniging OVK (Ouders van Verongelukte Kinderen) en een app van bankier Argenta waarmee je je gsm in 'automodus' kan zetten, staat de sensibilisering in ons land nog in zijn kinderschoenen. Er is werk aan de winkel, dus.

Fidea kiest voor de positieve aanpak en daagt ons uit om het alvast te proberen: één dag helemaal offline tijdens het rijden. Wedden dat het lukt? Ik ga de uitdaging aan. En jij?

Bron: www.HLN.be http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...tp://www.hln.be

Eigen mening: Ik vind het goed dat er initiatieven worden genomen om het 'Gsm'en' tijdens het autorijden tegen te gaan. Het is levensgevaarlijk en je hoeft maar even één seconde naar je schermpje te kijken en het kan al catastrofaal zijn. Mensen zitten niet alleen tijdens het rijden op hun GSM, maar ook tijdens alles wat ze doen. We zitten altijd maar achter het scherm van onze GSM gekluisterd. Daarom denk ik dat het geen kwaad kan om je GSM even een uurtje uit te schakelen, zeker tijdens het rijden. Natuurlijk is dit moeilijk omdat er vandaag de dag ook veerwacht wordt dat je altijd maar online bent.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2016, 10:20
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Eén dag offline tijdens het rijden: yes we can!

Ik ga akkoord met Mathias H*fmans wanneer hij aanhaalt dat het GSM- gebruik achter het stuur catastrofaal kan zijn. Wanneer je belt of sms’t, heb je geen volledige controle meer over je zicht op de weg. Vaak rijd ik achter bestuurders die zichtbaar aan het bellen zijn en hun rijgedrag is absoluut gevaarlijker. Hun snelheid begint sterk te variëren met 20km/h of ze gebruiken geen richtingsaanwijzers meer. Dan verbaast het me niet wanneer er een ongeval gebeurt. Mensen voelen tegenwoordig de druk om overal en altijd bereikbaar te zijn. Echter wanneer je zegt dat je aan het rijden bent, hebben velen daar respect voor dat je even niet bereikbaar bent. Daarom denk ik dat je vooral zelf de stap moet durven zetten om in de auto je te concentreren op de weg en niet op je sociale media. Daarom denk ik dat een dag offline zijn een minimum is dat iedereen kan bereiken. Een soort ‘automodus’-app in je gsm vind ik geen slecht idee. Hoewel je daarmee toegeeft aan de chauffeurs die hun gsm gebruiken, zal het misschien wel een stuk veiliger worden. Het is zeker geen sociaal aanvaardbaar risico om met je gsm in je hand te rijden. In de omgeving worden ongevallen door de gsm niet door de vingers gezien. De maatschappij is daar minder milt voor, net zoals bij alcoholgebruik. Van mij hoef je ook je gsm niet volledig uit te schakelen, wel moet je hem gewoon ergens leggen en er niet mee bezig zijn. Er wordt ook aangehaald dat het vooral jonge chauffeurs zouden zijn. Dat jongeren meer bezig zijn met sociale media, dat kan. Of ze daarbij ook sneller de gsm nemen achter het stuur, daar heb ik mijn bedenkingen bij. Uit eigen ondervinding zie ik vaker volwassenen met hun gsm rijden dan jongeren. Dit kan een foutief beeld zijn, maar dat is hoe ik het in mijn omgeving vaststel. Ik denk dat we daarom de hele bevolkingsgroep alert moeten maken op het gevaar van de gsm achter het stuur dan ons enkel te richten op een bepaalde leeftijdsgroep.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2016, 21:29
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Niet bellen of facebooken tijdens het rijden!

Mijn mening komt overeen met de voorgaande meningen. Persoonlijk leg ik mijn handtas altijd in de koffer als ik aan het rijden ben, zodat ik mezelf altijd kan concentreren op de weg. Ik stoor mij ook mateloos aan mensen die bellen achter het stuur. Deze mensen blijven niet recht rijden en ik heb er al enkelen betrapt met door het rood te rijden. Is het dan zo dringend? Kan het echt niet even wachten? In het slechtste geval kan je jezelf ook even naast de rijweg zetten om terug te bellen. Ik had toch gehoopt dat we ondertussen al op dat niveau gekomen waren ... blijkbaar dus niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.