actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2014, 18:56
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Sociale kloof op internet wordt steeds groter

Hoger opgeleiden gebruiken op het internet vooral toepassingen die hun maatschappelijke positie verbeteren, lager opgeleiden gebruiken het internet meer als entertainmentmedium en om bijvoorbeeld te chatten of te gamen. "Maar daar kom je niet zoveel verder mee in de maatschappij'', aldus hoogleraar communicatiewetenschap Jan Van Dijk van de Universiteit Twente (UT).

Hij deed onderzoek naar het gebruik van het internet door lager en hoger opgeleiden en heeft het over een 'informatie-elite'. 97 procent van de Nederlanders heeft toegang tot internet, maar dat neemt volgens Van Dijk niet weg dat er een grote kloof is tussen hoger en lager opgeleiden op het internet. Deze kloof is de afgelopen jaren volgens hem alleen maar toegenomen.

Hoger opgeleiden volgen online opleidingen, consumeren veel nieuws en gebruiken het internet om te netwerken. "Daardoor krijgen ze betere banen, een hoger inkomen, hebben ze betere contacten. Ze kunnen ook beter dingen kopen en verkopen'', aldus Van Dijk.

YouTube
"Zowel hoog- als laagopgeleiden kijken filmpjes op YouTube'', volgens Van Dijk. "Maar laagopgeleiden kijken vooral grappige filmpjes, terwijl hoogopgeleiden vaker serieuze filmpjes kijken waar ze wat van leren en ook over discussiëren.''

Volgens Van Dijk is er wel wat te doen aan de sociale ongelijkheid op het internet, bijvoorbeeld door onderwijs, ook voor mensen die al van school af zijn. Toepassingen kunnen ook een stuk aantrekkelijker gemaakt worden. "Door begrijpelijke taal op overheidssites bijvoorbeeld, of door informatietoepassingen aan te bieden in spelvorm. Zo worden ze toegankelijker voor lager opgeleiden.''

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/s...roter-a2119805/

Eigen mening: Zelfs op het internet ontstaat er een kloof tussen hoogopgeleiden en laagopgeleiden. Dit zou volgens mij niet mogen. Zelfs door die reden komen lageropgeleiden in een vicieuze cirkel terecht. Het is aan het onderwijs (aan ons dus) om dit te vermijden. We moeten proberen te stimuleren dat alle leerlingen het internet nuttig gaan gebruiken. Dit kan op een heel makkelijke manier. We kunnen bijvoorbeeld de leerlingen aanzetten om op Facebook de krant 'De Morgen' leuk te vinden. Zo kunnen ze via hun Facebook elke dag het nieuws volgen. Dit is volgens mij zeer belangrijk want via internet kan je veel bijleren. De leerlingen moeten hierin geďnteresseerd geraken en hiervoor hebben ze misschien een duwtje in de rug nodig. Daarboven is het internet belangrijk om sociale contacten te leggen. Ik vind dat ze moeten leren hoe ze dat moeten doen want in deze tijd en zeker in de tijd dat komt, zal dat essentieel worden om succes te maken.

Laatst aangepast door IlonaC*abbe : 13th November 2014 om 19:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2014, 11:41
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik vind dat een zeer goed voorstel. Simpele dingen zoals een (degelijke) nieuwssite leuk vinden en elke dag een newsfeed op FB ontvangen zou echt al een heel goed begin zijn om lager opgeleide mensen aan te moedigen om internet als een nuttig medium te gebruiken en niet als "extra tv". Er zijn ook andere sites zoals reddit die serieuze nieuwsartikelen en ander maatschappelijk relevant materiaal aanbieden maar tegelijk ook leuke clipjes, grappige foto's, verhalen ... Zo kan men geleidelijk aan vertrouwd geraken met het internet als bron van informatie en entertainment. Op mijn school zie ik veel mensen op 9gag zitten maar dit is pure tijdverspilling want dit is gewoon een stroom van absurde en betekenisloze foto's. Toch spenderen kinderen en volwassenen hier hele uren aan per dag. Naar mijn mening zijn deze dingen de oorzaak van zoveel onverschilligheid en isolatie in onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.