actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2014, 08:51
E*ien.Pelckmans E*ien.Pelckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 159
Regering wil komaf maken met verplichte sterilisatie

Regering wil komaf maken met verplichte sterilisatie
Vandaag om 06:29 door bvb | Bron: BELGA

Mail
Print
Regering wil komaf maken met verplichte sterilisatie
Foto: Reuters
Transgenders die ook op hun paspoort van geslacht willen veranderen, moeten zich nu definitief laten steriliseren. Volgens het regeerakkoord komt daar verandering in, wegens strijdig met de mensenrechten. Dat schrijft De Morgen vrijdag.
Wie officieel zijn geslacht wil wijzigen, moet verplicht een hormonenbehandeling ondergaan en zich onomkeerbaar laten steriliseren. Dat druist in tegen de mensenrechten. Daarom buigt het parlement zich binnenkort over een aanpassing van de wet uit 2007, 'in het licht van internationale mensenrechtenverplichtingen'.

Grote politieke prioriteiten nu zijn de beleidsverklaring en de begroting, vertelt Kamerlid Carina Van Cauter (Open Vld). 'Maar het is wel de bedoeling om op termijn schot te brengen in dit ethische dossier. Het gaat hier om een duidelijke inbreuk op de fysieke integriteit.'

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20141107_01363444
Mijn Mening: Ik wil best begrijpen dat een verplichte sterilisatie tegen de rechten van de mens indruist, maar dat is wel sneller gezegd dan dat er een oplossing kan gevonden worden om nog een onderscheid te maken tussen de verschillende geslachten. Ik kan me voorstellen dat er voor bepaalde instellingen, zoals gevangenissen toch wel een duidelijke splitsing nodig is. Wanneer je dan als mannelijk bent geregistreerd en fysisch een vrouw bent zie ik toch wel wat problemen opduiken. Maar de politiek neemt nog wat tijd om hierover na te denken, die kunnen ze volgens mij wel gebruiken .
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2014, 15:11
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Regering wil komaf maken met verplichte sterilisatie

Persoonlijk vind ik dit een moeilijke ethische kwestie. Elien zei al dat je moet kijken naar de situatie waarin de mensen zich bevinden. Dit is in mijn ogen ook zo. In welke gevallen word je gezien als man en in welke als vrouw? Elien gaf het voorbeeld van de gevangenis. Hier kan ik mij wel in vinden. Als je als biologische vrouw tussen biologische mannen moet vertoeven zal dit sowieso leiden tot persoonlijke botsingen. Ook al ben je van geslacht veranderd, je zal altijd een deel van het andere geslacht blijven meedragen. Vooral het verschil in denkpatroon tussen mannen en vrouwen is moeilijk te overbruggen.
Ik ben er zeker van dat dit een ethische kwestie is dat dit jaar en volgend jaar nog niet afgerond zal zijn, het heeft veel meer tijd nodig om een ethisch afgewogen en verantwoorde uitspraak te krijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.