actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th August 2014, 13:10
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Meer dan 10.000 yezidi’s gered uit Iraakse bergen

Meer dan 10.000 yezidi’s gered uit Iraakse bergen

In het noordwesten van Irak zijn meer dan 10.000 yezidi’s gered uit het Sinjar-gebergte, doordat Koerdische troepen een doorgang hebben gemaakt. Dat schrijft het Turkse persbureau Anadolu Agency zondag op gezag van een lokale gouverneur.
Tussen de 15.000 en 55.000 yezidi’s werden de voorbije dagen omsingeld door IS-strijders in het Sinjar-gebergte. Ze dreigden van honger en dorst om te komen. Door de Amerikaanse luchtaanvallen van de voorbije dagen konden Koerdische militairen de omsingeling doorbreken en een doorgang maken voor de yezidi’s. De voorbije uren zouden zowat 10.000 yezidi’s op die manier kunnen vluchten zijn.

De yezidi’s zijn via de doorgang de grens over naar Syrië gevlucht, waar ook veel Koerden wonen. Vanuit Syrië worden ze weer teruggeleid naar het noorden van Irak, naar de stad Zakho in de Koerdische autonome regio.

Volgens de gouverneur verlopen de reddingswerkzaamheden goed, maar is er meer hulp nodig om de evacuatie van de door IS omsingelde yezidi’s te versnellen.

Het Amerikaanse en het Britse leger hebben vannacht pakketten met water en voedsel gedropt voor de vluchtelingen die nog vast zitten op de bergtop.

Bron: De Standaard

Mening:
Ik vind het erg dat ze enkel mensen kunnen bevrijden door nog meer leed te brengen. Door de luchtaanvallen van de VS. Men spreekt in dit artikel niet over het leed dat deze luchtaanvallen hebben gebracht. Maar ik denk wel dat dit er was. Echter kan dit leed niet opwegen tegen de 55.000 mensen die gingen om komen van honger en dorst. Door deze luchtaanvallen is dit aantal verminderd. En hebben ze veel mensenlevens kunnen redden. Echter zijn we er nog niet. We hebben misschien 10.000 mensen kunnen redden. Toch zijn er nog steeds 45.000 mensen op die berg stilletjes aan het omkomen. Ik vraag me af hoe mensen zo wreed kunnen zijn. Hoe ze deze mensen kunnen omsingelen en laten verkommeren, laten sterven. Terwijl ze toekijken en alle hulp dat zou kunnen komen tegen houden. Ik weet dat het daar oorlog is, maar moeten deze militairen zo mens onterend zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.