actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2011, 22:18
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Studenten mogen vanaf januari 50 dagen per jaar werken

Op 1 januari 2012 wordt de wetgeving rond studentenarbeid hervormd. Ter voorbereiding daarvan is woensdag de website www.studentatwork.be gelanceerd in aanwezigheid van minister van Werk Joëlle Milquet (foto) en Koen Snyders, de Administrateur-generaal van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.


"De website is het eindpunt van jarenlang hard werk rond de hervorming van studentenarbeid", luidt het bij een woordvoerder van de minister.

De site biedt studenten en ouders de mogelijkheid praktische en concrete informatie te downloaden over de hervorming in kwestie. Zo wordt het aantal dagen dat studenten studentenarbeid kunnen presteren opgetrokken tot 50 dagen verspreid over het hele jaar.

Momenteel geldt dat studenten 23 dagen mogen werken tijdens de maanden juli, augustus en september (3de kwartaal) en 23 dagen tijdens de andere maanden van het jaar (1ste, 2de en 4de kwartaal).

Bijdrage
Ook met betrekking tot de solidariteitsbijdragen worden er grondige hervormingen doorgevoerd. Momenteel bedraagt de solidariteitsbijdrage ten laste van de werkgever en ten laste van de student respectievelijk 5,01 en 2,5 procent tijdens het derde kwartaal, samen goed voor 7,51 procent. Voor de overige dagen van het jaar bedragen de solidariteitsbijdragen 8,01 en 4,5 procent, een totaal van 12,51 procent.

Deze twee bestaande periodes worden vanaf 1 januari vervangen door een enkele socialezekerheidsbijdrage van 8,13 procent voor het hele jaar. De solidariteitsbijdrage ten laste van de werkgever bedraagt hierbij 5,42 procent, en die ten laste van de student 2,71 procent.

Controle
Daarnaast kan een student momenteel slechts gedurende zes maanden met een overeenkomst voor studenten bij dezelfde werkgever aan de slag blijven. Het optrekken van die beperking tot 12 maanden zal het voor werkgevers mogelijk maken contracten voor de duur van een jaar te sluiten.

Voorts wordt het controlesysteem voor de Sociale Zekerheid (RSZ) efficiënter. Elke werkgever zal voortaan een "multi-Dimona-aangifte" doen, waarin het aantal dagen verrichtte studentenarbeid per kwartaal vermeld wordt. De teller, die op elk moment zowel door de student als de werkgever te raadplegen is op de website www.socialezekerheid.be, laat de betrokken partijen toe om om het overblijvende saldo aan dagen te tellen.

2013
Tot slot mogen studenten momenteel in de loop van het 1ste, 2de en 4de kwartaal 240 uur per kwartaal werken, en mogen ze, wat de gezinsbijslagen betreft, in het 3de kwartaal onbeperkt werken. Bij overschrijding verliest men de kinderbijslagen voor het betrokken kwartaal.

Indien de overschrijding in het 2de kwartaal gebeurt, verliest men echter de bijslagen voor het 2de en 3de kwartaal. De ministerraad heeft beslist om deze maatregel op te heffen. Indien de overschrijding dus in het 2de kwartaal gebeurt, verliest men alleen de bijslagen voor dat kwartaal.

De hervorming van de studentenarbeid wordt van kracht vanaf 1 januari en zal voor het einde van het tweede kwartaal van 2013 een eerste keer geëvalueerd worden.

Bron:
Studenten mogen vanaf januari 50 dagen per jaar werken, Gazet Van Antwerpen, 2011-10-26 (www.gva.be)

Mening:
Ik vind het een zeer goed idee om een site te hebben waar je alle informatie kan terugvinden in verband met studentenarbeid. Ik vrees dat weinig studenten weten hoeveel dagen ze mogen werken en vooral hoeveel dagen ze al gewerkt hebben.
Uit eigen ervaring besef ik dat dit wel belangrijk is om de dagen in de gaten te houden. Ik heb mijn 46 dagen opgebruikt en kan pas terug beginnen werken volgend jaar. Wat ik nog een voordeel vind is dat de 50 dagen over het hele jaar verspreidt zijn. In de zomer kom je al snel aan je 23 dagen.

Ik ben zeker een voorstander van deze regeling!

Laatst aangepast door Britt.VanLooveren : 26th October 2011 om 23:13.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th October 2011, 11:15
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Studenten mogen vanaf januari 50 dagen per jaar werken

Net zoals Britt, ben ook ik voorstander van deze nieuwe regeling. Een duidelijk online overzicht van alle gewerkte dagen is zeker een positieve evolutie. Daarnaast vind ik het ook goed dat studenten vanaf januari 4 dagen meer mogen en dat deze dagen verspreid worden over het hele jaar, zowel voor werkgever als werknemer. Er zijn immers genoeg werkgevers die nog weekendwerkers zoeken, ook tijdens de kerst-en nieuwjaarsperiode zoeken veel werkgevers helpende handen.
Verder vind ik het ook positief dat bij overschrijding in het tweede kwartaal enkel de kinderbijslag in het tweede en niet meer in het derde kwartaal wegvalt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.