actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2017, 21:22
joey.g*emans joey.g*emans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: HERENTALS
Posts: 43
Oorlogsmisdadigers kunnen straf niet ontlopen

ARTIKEL:
De levenslange veroordeling van de Bosnisch-Servische generaal Ratko Mladic (74) voor oorlogsmisdaden en genocide wordt positief onthaald.

Voor de Bosnische premier Denis Zvizdic bevestigt het vonnis van het Joegoslaviëtribunaal dat ‘oorlogsmisdadigers hun straf niet kunnen ontlopen, ongeacht hoelang ze zich verstoppen’.

De Servische president Aleksandar Vucic zegt dat Servië de slachtoffers respecteert. ‘Ik wil iedereen in de regio oproepen naar de toekomst te kijken en niet te verdrinken in de tranen van het verleden. We moeten naar de toekomt kijken, opdat we eindelijk een stabiel land hebben.’

Servische nationalisten beschouwen de oud-generaal nog altijd als een oorlogsheld. Servië is vandaag een democratisch land en zoekt aansluiting met de Europese Unie.

De hoofdaanklager van het Joegoslaviëtribunaal Serge Brammertz noemt het vonnis een mijlpaal. Het is de laatste grote veroordeling van het tribunaal. Sinds zijn start in 1993 heeft het tribunaal 83 oorlogsmisdadigers veroordeeld.

De VN-Commissaris voor de Mensenrechten noemt het vonnis een monumentale zege voor de gerechtigheid. ‘Mladic is de belichaming van het kwaad en zijn veroordeling is de belichaming voor internationale gerechtigheid’, zei Zeid Ra’ad al-Hussein in Genève. ‘Iedereen die vandaag internationale misdaden in alle mogelijke situaties overal ter wereld begaat, moet dit vonnis vrezen.’

Navo-chef Jens Stoltenberg verwelkomt de levenslange straf van Mladic. Hij hoopt dat de uitspraak de Balkanregio ertoe ‘beweegt het pad van vrede en verzoening verder te volgen’. Bij de Europese Unie is eenzelfde geluid te horen.

Ratko Mladic gaat in beroep tegen zijn veroordeling. Zijn advocaat spreekt van het ‘totale falen’ van het tribunaal. Het beroep zal niet meer voor het Joeslaviëtribunaal, dat binnenkort de deuren sluit, behandeld worden. De zaak gaat naar het International Residual Mechanism for Criminal Tribunals (MICT), dat het werk van het tribunaal overneemt.

BRON:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171122_03201252, De standaard op 22/11/2017

EIGEN MENING:
Ik kan de aanklagers compleet begrijpen. In het artikel wordt er verwezen naar oorlogsmisdaden en genocide. Of bepaalde straffen terecht zijn voor oorlogsmisdaden weet ik niet, maar bij genocide vind ik dat er sowieso een straf moet volgen eender wanneer je daar hebt aan meegedaan. Het niet goed om een jacht op bepaalde volkeren te doen, op geen enkel volk uiteraard. Ik begrijp wel dat mensen het bizar zouden kunnen vinden dat iemand straf krijgt voor iets dat x-aantal jaren geleden is, maar het zijn dan ook zware feiten. Daarom vind ik het compleet terecht als er een straf zou volgen. Ook al is het eigenlijk maar een monumentale zege voor de gerechtigheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.