actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2007, 01:11
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs up Ik hoef die cadeautjes niet!

Ik hoef die cadeautjes niet!


Thomas Siffer ergert er zich blauw aan dat de politie geschenken uitdeelt aan autobestuurders die alcoholvrij rijden. 'Ik voel me beledigd als ik cadeautjes krijg omdat ik braaf ben.'



Ik heb sinds een kwarteeuw een rijbewijs. Ik heb honderdduizenden kilometers gereden. Toch heb ik pas gisterennacht voor het eerst moeten blazen. Dat vind ik erg jammer. Ik wou dat ik om de haverklap gecontroleerd werd. Niet omdat dat me zou verplichten nuchter achter het stuur te kruipen. Ik rijd sowieso alcoholvrij. En dat doe ik niet omdat ik bang ben van boetes, wel van het omver rijden van een onoplettend kind of een bejaarde man, zwalpend op een fiets. Neen, ik wil veel vaker in het zakje blazen omdat dan ook de andere mensen op de baan meer gecontroleerd zullen worden. Ik ben met andere woorden niet bang van nachtelijke controles maar wel van andere chauffeurs.

Ook nu ik voor het eerst mocht blazen had ik geen druppel gedronken. Daar kreeg ik van de politieman een Bob-sleutelhanger voor. 'En om u nog meer te belonen kunt u verderop uw zak geschenken gaan ophalen', zei de vriendelijke agent. Mijn zak geschenken? U zegt? Inderdaad, iets verder stonden welmenende jonge mensen zakken vol cadeautjes uit te delen.

Welnu, ik heb vriendelijk voor die beloning bedankt. Uit principe. Ik vind dat ik niet een cadeau verdien omdat ik nuchter achter het stuur zat. Mijn beloning is al groot genoeg: heb nog nooit een ongeluk gehad en ik breng mijn medeweggebruiker niet in gevaar. Ik vind die cadeautjes bovendien betuttelend. Honden en paarden mag je wat mij betreft met een suikertje belonen omdat ze een truukje aangeleerd hebben. Kinderen verdienen al eens een stimulans in de vorm van snoep. Als volwassene voel ik me beledigd als ik cadeautjes krijg omdat ik braaf ben geweest.

Wat die beloondrift betreft, gingen ze laatst in Gent gingen nog verder. Daar kreeg je niet een cadeau als je de wet naleefde, maar wel als je die overtrad. De stad hield namelijk een fietsverlichtingcampagne. Wie zonder licht met z'n fiets reed en gepakt werd, kon kiezen: ter plekke een lampensetje kopen voor twee euro of een pv van waarschuwing krijgen. In de winkel kost zo'n setje al gauw zeven euro. Met andere woorden: je kon tegen een lekkere korting je fiets in orde brengen. Het was dus zaak om zoveel mogelijk zonder fietsverlichting rond te peddelen en te hopen dat je op een agent-met-lampenwinkel botste. En de volgende nacht opnieuw. Weer een cadeau. Want wie netjes mét licht door de stad fietste, die kreeg niks. Noppes.

Laten we ophouden met die beloningen voor gehoorzaamheid. Ik wil geen sleutelhanger en geschenkenpakket omdat ik de wet naleef, en zeker niet omdat ik de wet overtreed. Waar stopt die beloondrift bovendien? Straks delen stadswachten een blikje cola uit aan wie zijn afval in de vuilbak gooit. Of word je met een abonnement op de boksclub beloond als je een jaar lang je vrouw niet hebt afgetroefd. Toch waar?

Thomas Siffer is mediaconsulent en tijdelijk algemeen hoofdredacteur van Story.


DS, 12-12-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2007, 10:14
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
In de 4,5 jaar dat ik met de wagen rijd heb ik al 2x moeten blazen en 5x mijn papieren moeten laten controleren
Straks moet ik nog gaan geloven dat ik er écht uitzie als een druggebruiker (een leerling van mij vorige week: 'Meneer, gebruikt u wel eens drugs?', ik: ').
Ik zou het in ieder geval niet erg vinden om een zak met cadeautjes te krijgen als ze mij tegenhouden om te blazen. Ik rijd toch altijd nuchter (geheelonthouder) dus ik zou nogal een verzameling kunnen aanleggen
Ik vind een cadeautje krijgen van de overheid altijd leuk, dus waarom zou ik er nu een probleem mee hebben?
Ik snap zijn standpunt wel, maar ik kan me er niet bij aansluiten. Uiteraard zouden zo'n beloningen niet nodig moeten zijn, maar ik heb er hoegenaamd geen probleem mee dat ze er wel zijn.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th December 2007, 13:37
Tinne Schrauwen Tinne Schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Loenhout
Posts: 177
Ik heb in die 2,5 jaar dat ik mijn rijbewijs heb, nog nooit moeten stoppen voor een alcoholcontrole. Wanneer ik met de auto ben, zal ik nooit alcohol drinken, en ik vind dat dit beloond mag worden. Van mij mogen ze meer controle doen op het drankgebruik. Het aantal dronken mensen achter het stuur is nog gigantisch groot. Maar vanaf nu tot januari gaan ze 10u per dag controles uitvoeren. Dit zullen snelheidscontroles, alcohol -en drugscontroles,... zijn.

Dus mensen jullie zijn gewaarschuwd en een gewaarschuwd mens is er 2 waard!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2007, 14:53
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
Ik vind het wel leuk dat ze cadeautjes weggeven. Ik heb zelf nog nooit een controle meegemaakt, toch niet als ik zelf moet rijden.
Wat ik wel opmerk is dat ze de laatste tijd veel controleren, maar ook bijna altijd op dezelfde plaats.
Na een tijd weet je ze toch bijna allemaal staan zeker...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th December 2007, 15:33
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Ik heb zelf nog nooit een controle mee gemaakt, ik rij dan ook nog niet zo lang (half jaar). Wel vind ik het tof dat ze je belonen voor je inspanningen. Oké het "niet dronken achter het stuur zitten" zou eigenlijk een formaliteit moeten zijn, maar dat is het niet! Ik ben zelf geheelonthouder, dus voor mij geen probleem! Ik word toch wel graag verwent met cadeau'tjes die ik verdient heb.

Vriendelijke groetjes Diede
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th December 2007, 04:18
steven.ingang steven.ingang is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2007
Locatie: berlaar
Posts: 61
hmm

Cadeautjes krijgen is wel leuk. Hier en daar mag je wel eens beloont worden. Het geeft een extra stimulans om juist een goede houding te behouden vind ik. Het heeft wel effect in de zin van : het werkt motiverend op mensen. Denk ik. Natuurlijk mag je niet met de cadeaus liggen smijten , TE veel is ook niet goed. TE is nooit goed!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th December 2007, 14:54
Hanne Wuyts Hanne Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Schilde
Posts: 107
Wel wel, cadeautjes omdat je niet drinkt...aha dat doen ze met ons belastingsgeld!! Wel ik vind het wel iets hebben!! Ik denk dat die cadeautjes echt een stimulans zijn voor sommige autobestuurders. Degene die daar dan niet mee akkoord gaan, die kunnen dan vriendelijk bedanken en even hun frustratie tegen iemand uiten maar daar zal het dan bij afgehandeld zijn... Maar bijdegen bijwie het werkt, die zullen dan met fierheid hun BOB-sleutelhanger aan iedereen kunnen tonen en hun pakket laten zien aan iedereen die het wil zien, en wie weet misschien werkt het dan wel motiverend voor diegenen die wel eens een glaasje te veel achterover slaan bij een avondje uit... (je weet maar nooit)
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th December 2007, 16:01
sofie 07 sofie 07 is offline
sofie
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: borsbeek
Posts: 78
Ik vind dit ook wel een leuk idee, en voor de mensen die niet dronken achter het stuur zitten is dit mooi meegenomen. Maar ik denk dat de mensen die wel dronken achter het stuur zitten niet gaan veranderen om het feit dat ze dan een tas met cadeautjes krijgen. Zij veranderen pas wanneer ze een fikse boete krijgen of wanneer iets ergs gebeurd. Ik denk ook dat de mensen die zich dan wel aan de regels houden dit doen omdat het moet en niet voor de beloning. Ik ben dan ook wel van mening dat je dan beter ons belastinggeld in andere dingen investeerd.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 16th December 2007, 18:17
karenwolput karenwolput is offline
Nog 3 weken in Madrid :)
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 184
.

Td, reflex... Ze weten mij altijd wel te vinden voor een kleine controle! 'Hebt u gedronken, juffrouw?', 'nee meneer', 'rij dan maar verder'! Dat vind ik best dom! Als passagier heb ik al eens mogen blazen (omdat ik het zelf vroeg ), maar als bestuurder nog nooit! Ik vind dus dat ze VéééééééL MEER moeten controleren! En op verschillende plaatsen. Ze staan inderdaag altijd op dezelfde plaats. Als het TD is in Geel, wees maar zeker dat je ze tegenkomt op de baan Herentals-Lichtaart. De oplettende Belg rijdt dan uiteraard via olen naar Herentals.

De cadeautjes vind ik persoonlijk ook maar een dom idee! Al ben ik wel fier op mijn BOB-sleutel, gekregen zonder te blazen! Velen vinden het cadeautje een stimulans om goed bezig te blijven of indien nodig beter te worden. Dat vind ik eigenlijk een beetje belachelijk. Wanneer je je rijbewijs hebt, en dus ouder bent als achttien, denk ik dat je oud genoeg bent om je verantwoordelijkheden te nemen. Als ik bob ben en thuis aankom, heb ik meer iets van 'ik heb ze weer veilig afgezet'. Dat doet mij veel meer deugd dan een zakje reclamespullen.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 17th December 2007, 16:07
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Uiteraard moet je als bestuurder je verantwoordelijkheid opnemen en geen alcohol consumeren, maar zo'n geschenkpakketje is toch leuk.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 17th December 2007, 16:47
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door karenwolput
De oplettende Belg rijdt dan uiteraard via olen naar Herentals.

De oplettende Belg hóeft nog niet eens om te rijden, want die drinkt simpelweg niet als hij met de auto is...

Citaat:
Wanneer je je rijbewijs hebt, en dus ouder bent als achttien, denk ik dat je oud genoeg bent om je verantwoordelijkheden te nemen.

Je zou dat inderdaad verwachten of denken maar de cijfers over weekendongevallen geven andere informatie... Het is echt wel nodig dat jongeren daarrond gestimuleerd worden en als zo'n cadeautjes daarbij helpen - hoewel dat eigenlijk niet nodig zou mogen zijn-, tja, in dit geval zullen we maar zeggen dat het doel de middelen heiligt.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 17th December 2007, 16:59
elienvanlimbergen elienvanlimbergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: balen/vorselaar
Posts: 180
Ik vrees dat het niet alleen jongeren zijn die gestimuleerd moeten worden om niet dronken met de wagen te rijden.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 17th December 2007, 17:03
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Ik heb zelf nog nooit een controle meegemaakt en zou er niet zo'n drama over maken als ik een cadeautje zou krijgen. Ok ik begrijp wel dat het normaal moet zijn dat je niet dronken achter het stuur zit maar de mensen die niet dronken achter het stuur zitten mogen toch wel eens beloond worden.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 17th December 2007, 18:08
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door elienvanlimbergen
Ik vrees dat het niet alleen jongeren zijn die gestimuleerd moeten worden om niet dronken met de wagen te rijden.

Daar heb je spijtig genoeg gelijk in
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 23rd December 2007, 21:22
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Ik vind het ook niet nodig dat de politie mensen belonen omdat ze nuchter rijden. Ze zouden de mensen die zo stom zijn om zat achter het stuur te zitten harder moeten straffen. Ik vind ook dat de politie meer controles moet uitvoeren en niet alleen rond deze dagen van Kerst en Nieuwjaar maar heel het jaar door. Mensen moeten inzien dat zat rijden niet door de beugel kan. Ze moeten beseffen dat ze ook andere mensen in gevaar brengen.
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 24th December 2007, 00:23
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Eigenlijk vind ik het niet iets om 'fier' op te zijn als je een cadeautje krijgt omdat je nuchter achter het stuur zit: Het zou gewoon MOETEN bij iedereen. In plaats van cadeautjes te geven aan de nuchtere mensen zouden ze gewoon meer moeten controleren.. Ik denk dat de BOB's al blij zijn dat ze 'safe' gekeurd zijn bij de politie. En of ze daar nu een bob-sleutelhanger en dergelijke bij krijgen maakt hen volgens mij niet veel uit...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.