actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2012, 11:16
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Jeugdrechter plaatst probleemkinderen steeds vaker op internaat

Jeugdrechter plaatst probleemkinderen steeds vaker op internaat
donderdag 03 mei 2012

Jeugdrechters en het comité voor bijzondere jeugdzorg doen almaar vaker een beroep op internaten om jongeren die thuis in de problemen zitten, op te vangen. Dat staat donderdag in De Morgen.

In het gemeenschapsonderwijs (GO!) gaat het in de gewone internaten over 10 ŕ 20 procent van de leerlingen. In de internaten voor het buitengewoon onderwijs zelfs om 30 tot 60 procent. Ook het katholiek onderwijs merkt een toename.

"Er is een regel die zegt dat er per internaat niet meer dan zeven geplaatste kinderen mogen zijn, maar daar gaat iedereen ondertussen vlot over", luidt het bij de Beheerders van de Internaten van het GO! (BIGO).

De stijging is niet onverwacht. De jeugdparketten lieten al weten dat het aantal minderjarigen in problematische opvoedingssituaties stijgt. Tegelijkertijd is er een structureel gebrek aan plaatsen in opvangcentra en pleeggezinnen.

Bron: http://destandaard.be/artikel/detai...DMF20120503_009

--------------------------------------------------------------------
Mijn mening:
Ik vind dit een goede oplossing voor kinderen die het thuis niet goed hebben, zoals bijvoorbeeld ouders die steeds dronken zijn, ouders die niet goed voor hun kinderen zorgen... Ze kunnen dan beter op internaat verblijven waar ze omringd worden door vrienden en begeleiders die om hen geven en de opvoeding mee op zich nemen. Natuurlijk zou het beter zijn voor hen dat ze naar een pleeggezin kunnen, maar als er een tekort is, kunnen de kinderen beter op internaat gaan dan bij hun ouders te verblijven.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 3rd May 2012 om 11:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2012, 18:40
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Als tijdelijke oplossing vind ik dit zeker geen slecht idee. Het is inderdaad het beste dat de kinderen uit hun slecht leefomgeving gehaald worden. Naar de toekomst toe denk ik wel dat er extra opvang voorzien moet worden. Men moet proberen om pleeggezinnen populairder te maken. Dit is volgens mij nog beter voor het kind dan een internaat. Ze leren namelijk leven en functioneren in een gezin/omgeving zonder al te veel problemen. Als er dus meer gezinnen zich opgeven als kandidaat pleeggezin zou dit een zeer goede oplossing op lange termijn zijn voor de kinderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2012, 17:00
Gwen.Bax Gwen.Bax is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2012
Locatie: Beerse
Posts: 36
Zelf werk ik op een internaat van het bijzonder onderwijs. Bij mij in de leefgroep zitten 4 leerlingen die geplaatst zijn door de jeugdrechtbank. Voor veel van deze leerlingen is het internaat de enige keuze. Omdat de ouders de opvoeding niet aankunnen of de ouders totaal niet meer in de picture zijn.
De regel dat er niet meer dan 7 geplaatste kinderen mogen zijn per internaat is dus inderdaad al een tijdje verleden tijd.
Sommige kinderen worden op hun 2,5 jaar op internaat geplaatst en zitten er tot ze 18 zijn en na hun 18 jaar zijn ze vrij om te gaan.
Persoonlijk vind ik dat (zeker) de kleinsten een kans verdienen op een pleeggezin. Voor de kinderen die al langer op internaat zitten en soms echt 'probleemkinderen zijn' waardoor de pleegdienst de kinderen soms gewoon niet aanneemt, is het internaat een goede oplossing. Maar ook dit is in principe maar een tijdelijke oplossing. Als begeleiders proberen we de leerlingen de beste begeleiding te geven. Maar eens 18 jaar geworden zijn ze weg en heeft niemand hier nog iets over te zeggen. Dit vind ik ook niet correct! De leerlingen vertrekken zonder enige bagage, geld, vaak zonder steun van thuis... Hier moet zeker nog aan gewerkt worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.