actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2012, 14:55
Lore.Vanmarcke Lore.Vanmarcke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: St.-Antonius Zoersel
Posts: 89
Vorig jaar 38.000 mensen bestolen door zakkenrollers

Vorig jaar zijn in ons land 38.000 mensen bestolen door zakkenrollers. Dat is een record: het zijn er bijna een kwart meer dan vier jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van de federale politie die Vtm-nieuws kon inkijken.
De politie heeft haar handen vol met de zakkenrollers: in 2008 waren er nog 30.839 gevallen. Vorig jaar al 38.000, een record. Dat zijn 104 slachtoffers per dag. Een stijging met 23 procent.

Volgens Eddy De Raedt van de federale politie is de belangrijkste reden dat er een verhoogde aanwezigheid is van dadergroeperingen afkomst uit Oost-Europa en ook een stuk Zuid-Europa.

'Dat is versterkt door de scherpe economische crisis', zegt De Raedt. 'Daarnaast hebben onze collega’s in Londen, in het vooruitzicht van de Olympische Spelen, een aantal operaties uitgevoerd tegen deze storende criminaliteit in Londen met het gevolg dat een stuk van die dadergroep zich verplaatst heeft naar ons land.'

De bendeleden zijn meestal familie van elkaar. Ze zetten ook bewust minderjarigen in, omdat die sneller worden vrijgelaten.

Bron: www.destandaard.be - zaterdag 28 april 2012 - (http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20120428_033)

Mijn mening:
Dit is niet meer normaal. Ik dacht inderdaad dat de criminaliteit elk jaar zou stijgen maar dat het een stijging van 23 % ging zijn, dat had ik niet verwacht. Het is gewoonweg enorm hoog! Het is toch verschrikkelijk dat er 104 slachtoffers zijn per dag. Ik vind dat dat enorm veel slachtoffers zijn voor alleen maar zakkenrollers. De laatste tijd heb ik ook op het nieuws gezien dat er in West-Vlaanderen een serieuze plaag van diefstallen is gekomen.(http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...20923/1.1285516)
In de wereld (waaronder België) neemt criminaliteit maar meer en meer toe. Ik vrees dat niets dit kan stoppen. Je zou zeggen dat ze het kunnen afleren in hun familie maar de bendes zoals de zakkenrollers zijn meestal familie. Dit vormt uiteindelijk een gesloten cirkel waar er geen mensen uit gaan maar meer mensen in de criminaliteit gaan.
Als(!!) misschien de economische crisis terug weg zal zijn en ieder land er terug goed voorstaat dan, denk ik, dat de kans bestaat dat de criminaliteit zal dalen.

Laatst aangepast door Lore.Vanmarcke : 28th April 2012 om 15:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2012, 17:47
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Dit vind ik wel verontrustende cijfers! Ik denk dat de mensen meer gewaarschuwd moeten worden hiervoor. Waarom i.p.v de reclame op tv geen waarschuwingsvideo's die mensen aan het denken zetten? Misschien nog meer politie inzetten? Dat er iets moet gebeuren is in elk geval wel duidelijk!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th April 2012, 14:09
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Ik denk dat de komende jaren de criminaliteit nog meer en meer zal stijgen. Mensen die onder de crisis lijden, moeten een andere oplossing zoeken om aan geld te komen. Dat dit niet de juiste oplossing is, mag duidelijk zijn maar dat houdt de bendes niet tegen. Ik denk dat we niet meer kunnen doen dan preventie. Laat waardevolle spullen thuis, steek je geld goed weg en gebruik zoveel mogelijk je bankkaart. Ook denk ik dat het belangrijk is om toeristen hierover in te lichten want zij zijn een voorname doelgroep.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th April 2012, 21:58
lien.debusser lien.debusser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 94
Het is inderdaad verontrustend dat deze stijging van maarliefst 23 procent is vastgesteld. Zelf besef ik het absoluut niet dat ik elk moment dat ik rondloop over straat, het slachtoffer kan worden door zakkenrollers. Ik denk trouwens dat er meer mensen zijn die zich niet bewust zijn van dit probleem.
De tips die Anne hieronder aanhaalt, zijn misschien al enkele dingen waar we rekening mee kunnen houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.