actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2016, 13:38
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Eurostat: ‘België hinkt ver achterop op vlak van integratie van migranten tweede gene

Eurostat: ‘België hinkt ver achterop op vlak van integratie van migranten tweede generatie’

De integratie van migranten van de tweede generatie op de arbeidsmarkt en in het hoger onderwijs, verloopt nergens in de EU zo moeizaam als in België. De kloof tussen de autochtonen en allochtonen is in ons land opvallend groot, zo blijkt vrijdag uit een rapport van Eurostat, de Europese dienst voor de Statistiek.


Het onderzoek van Eurostat kijkt naar de tewerkstellings- en opleidingsgraad van migranten van de tweede generatie. Het gaat dus over mensen die hier geboren zijn, maar die een of twee ouders hebben die elders waren geboren. De cijfers uit het rapport dateren uit 2014.

België maakt een slechte beurt in dat rapport. Zo blijkt de tewerkstellingsgraad van de migranten van de tweede generatie (25 tot 54 jaar) met 71,7 procent opvallend ver onder het cijfer van de autochtone Belgen in dezelfde leeftijdsklasse te liggen (84,8 procent). Die kloof van 13,1 procentpunt is groter dan in om het even welk ander EU-land. Enkel Kroatië (met een verschil van 11,8 procentpunt) komt nog enigszins in de buurt, in de andere landen ligt de achterstand van de migranten nooit onder de 6 procentpunt.

In tegen gemiddelde

Dezelfde tendens zie je ook wanneer er gekeken wordt naar opleidingsgraad. Zo blijkt 33,7 procent van de migranten van de tweede generatie een hogere opleiding te hebben genoten, tegenover 43,9 procent van de autochtone Belgen. Het verschil van 10,2 procentpunt is opnieuw het hoogste van Europa. België gaat Luxemburg (7,2 procentpunt) en Letland (5,5) vooraf.

Opmerkelijk is ook dat ons land daarmee compleet ingaat tegen het Europese gemiddelde. Uit de cijfers voor de hele EU blijkt zelfs dat de migranten het iets beter doen dan de autochtonen. Dat geldt zowel op het vlak van hogere opleiding (37,5 tegenover 30,9 procent) als tewerkstelling (79,0 tegenover 78,6 procent). Eurostat besluit dan ook dat migranten van de tweede generatie doorgaans goed geïntegreerd zijn op de Europese arbeidsmarkt.

Het rapport stipt ook wel aan dat België relatief gezien veel migranten van de tweede generatie telt (11,0 procent, tegenover gemiddeld 6,1 procent in de EU).

Bron: De Standaard 28/10/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161028_02544338

Mening:
Ik schrik er niet van dat België achterop hinkt op vlak van integratie van migranten. Ik merk vooral dat wij Belgen vinden dat we gastvrij zijn, maar dat de migranten zich aan ons moeten aanpassen. Onze gastvrijheid is dus niet onvoorwaardelijk. Migranten worden verwacht zich aan te passen aan onze waarden en normen, als ze dit niet kunnen dan moeten ze maar terug. Toch denk ik dat wij ons ook moeten aanpassen. Een eerste stap zou bijvoorbeeld informatie opzoeken kunnen zijn.

Ik schrik niet van deze cijfers omdat ik vind dat we allemaal vooroordelen hebben tegenover deze mensen. Onlangs liet ik mijn telefoon vallen en was het scherm kapot. Ik liet mijn telefoon vervolgens maken in een winkel die ervoor bekend stond dat ze dit goed konden maken. Toen ik zag dat er een migrant de reparateur was, voelde ik me er niet helemaal goed bij om mijn telefoon daar achter te laten. Ik vind het zeer erg dat ik mezelf hierop betrapt heb, want deze persoon kan dit even goed als een 'belg'.

Ik heb al heel wat artikels gelezen over het feit dat migranten minder geschoold zijn. Ik denk dat dit vooral ligt aan het feit dat de ouders weinig of geen Nederlands spreken. Het is voor de tweede generatie dan moeilijker om dit aan te leren. Toch denk ik dat het lezen van deze artikels zeer stigmatiserend kan werken. Ik vind het goed dat men dit onderzoek en de bijhorende cijfers bovenhaalt. Zo worden we er nog een op attent gemaakt en kunnen er mensen in actie komen.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 28th October 2016 om 13:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.