actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2016, 10:50
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Grote verschillen tussen kraamklinieken

Het maakt wel degelijk verschil in welke kraamkliniek je bevalt. In sommige is de kans dat je wordt ingeleid of een keizersnede krijgt tot drie keer groter dan in andere.
Er werden in 2015 weer iets minder kinderen geboren in Vlaanderen. Het waren er 63.877, blijkt uit het zopas gepubliceerde jaarverslag van het Studiecentrum voor Perinatale Epidemiologie (SPE).

De gemiddelde leeftijd waarop een vrouw in Vlaanderen haar eerste kind krijgt, bedraagt nu 28,8 jaar. Een kwarteeuw geleden was dat nog 26,3 jaar. Minder dan de helft van de kinderen is in 2015 geboren bij een moeder die nog geen 30 jaar oud was. Zeven op de tien moeders zijn bij hun bevalling tussen 25 en 34 jaar. 1.729 vrouwen, of 2,7 procent, waren al 40 jaar of ouder.

Ruggenprik

De meeste geboortes vinden plaats op de kraamafdeling van een ziekenhuis. En het maakt wel degelijk verschil in welk ziekenhuis je je daarvoor aanmeldt. In kraamafdelingen die de kans bieden om onder water te bevallen – dat zijn er slechts een handvol in Vlaanderen – is het aantal epidurale verdovingen veeleer laag: niet meer dan 19,5 procent. Terwijl gemiddeld toch 7 op de 10 Vlaamse vrouwen zo’n verdoving via een ruggenprik krijgen bij hun bevalling, in sommige kraamklinieken zelfs 8,5 op 10.

Er zijn nóg grote verschillen. Op sommige plaatsen ondergaat liefst een op de drie vrouwen (32,1 procent) een keizersnede, terwijl dat in andere maar een op de acht is (13,2 procent). Gemiddeld komen we voor Vlaanderen voor het derde jaar op rij uit op net 20 procent, een op de vijf.

Eenzelfde fenomeen doet zich voor bij het inleiden van de bevalling. Bijna een kwart van de bevallingen in Vlaanderen wordt ingeleid (23,9 procent). In de ene kraamkliniek gebeurt dat maar in een op de tien gevallen (10,4 procent). Andere kraamklinieken bezetten met liefst 37,9 procent het andere uiterste.

De enige medische ingreep die in dalende lijn zit, is de episiotomie of ‘knip’. In 2001 gebeurde die nog bij 7 op de 10 bevallingen, nu is het gemiddelde voor het eerst gezakt tot minder dan de helft (47,2 procent). Vooral vrouwen die niet voor het eerst bevallen (31 procent) of die spontaan bevallen (34,4 procent), zonder enig ingrijpen, behoeven geen knip.

Datum: 25 oktober 2016
Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20161024_02537167

Mijn Mening: Het verbaast me niet dat vrouwen steeds later bevallen van hun eerst kind. Ten eerste gaan vrouwen tegenwoordig vaker hogere studies aanvatten. Tegen dat ze dan een diploma op zak hebben en hun eigen leven kunnen beginnen zijn ze al vaak 24 jaar oud. Naast de langere studieperiode willen we in deze woelige wereld ook eerst enkele zekerheden opbouwen, voor we de zorgen van een kind er willen bijnemen. Ik denk hierbij dan aan een vaste relatie, een vaste woonplaats en een vaste job als voornaamste punten. Om dit alles te realiseren, verstrijkt er vaak al heel wat tijd.

Ik vind het wel raar dat er zo'n grote verschillen zijn in manier van bevallen afhankelijk van het ziekenhuis waar dat je terecht komt. Zou het dan afhangen van de dokter die sneller verkiest voor een ruggenprik of keizersnede? Ik heb altijd gedacht dat een keizersnede enkel gedaan werd als een gewone bevalling onmogelijk was. Dat er in het ene ziekenhuis 20% meer keizersnede voorkomen lijkt me toch een groot verschil dat we zeker in het oog moeten houden. Dokters moeten letten op wat het beste is voor de moeder en het kind en niet naar wat zij het makkelijkste of aangenaamste vinden om uit te voeren.

Laatst aangepast door Annelies H*nssens : 25th October 2016 om 11:07.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.