actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2016, 11:09
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Kotstudenten ontbijten gezonder dan studenten die thuis wonen

Kotstudenten ontbijten gezonder dan hun collega's die niet op kot zitten. Dat is de conclusie van een onderzoek door de Christelijke Mutualiteit (CM) bij 2.600 studenten in het hoger onderwijs, waarvan de resultaten dinsdag werden voorgesteld. Wie op kot zit, kiest vaker voor een stuk fruit of havermout. Wie thuis woont, eet liever een boterham met zoet beleg. Toch slaat zowat 30 procent van de studenten het ontbijt in de week af en toe over. De CM deelt daarom met haar actie Kok op Kot op verschillende campussen in Vlaanderen gezonde ontbijtpakketten uit.

Hoewel twee derde van de studenten elke dag ontbijt, blijkt uit het onderzoek dat slechts de helft het als een belangrijke maaltijd beschouwt. De meeste studenten ontbijten vooral uit gewoonte. Een derde van de studenten, vooral mannen, slaat het ontbijt soms over. Nochtans is CM-voedingsdeskundige Ben De Wit formeel: "Met een stevig ontbijt doe je krachten op om de dag door te komen. Wie niet ontbijt, heeft sneller weer honger. Met een goed ontbijt vermindert de drang om te snoepen".

Een goed ontbijt bestaat volgens De Wit uit graanproducten, zoals havermout en volkorenbrood, en vezels, zoals een stuk fruit. Kotstudenten scoren op dat vlak iets beter dan hun thuiswonende collega's. De kotstudenten kiezen vaker voor havermout. Bovendien eet bijna de helft van hen elke ochtend fruit, bij niet-kotstudenten is dat iets meer dan een derde.

Om studenten ervan te overtuigen dat gezond ontbijten belangrijk is en niet tijdrovend hoeft te zijn, deelt CM met de actie Kok op Kot tot 25 oktober op verschillende campussen in Vlaanderen gezonde ontbijtpakketten uit. Studenten kunnen ook een app downloaden met kookideeën, of kunnen terecht op Facebook.

Bron: Kotstudenten ontbijten gezonder dan studenten die thuis wonen. (sd). (18/10/2016). Opgehaald van De Morgen: http://http://www.demorgen.be/binne...wonen-bb024b8a/

Mening:
Als de meeste studenten op kot gezond ontbijten, dan word je zelf logischer wijs ook aangezet om je dag gezond te starten. Een gezond voedingspatroon stimuleert anderen om dit ook te doen. Op kot leef je immers samen met tal van andere studenten. Zo worden er bijvoorbeeld regelmatig (gezamenlijke) boodschappen gedaan en fruit staat hierbij vaak bovenaan het lijstje. Als er voldoende fruit aanwezig is, ben je bijgevolg snel geneigd om eens een stuk fruit te nemen.

Wat me toch opvalt is het feit dat 30 % van de studenten het ontbijt in de week af en toe overslaat. Tijd vormt hierbij volgens mij vaak 'een stoorzender'. Als je bijvoorbeeld vele ochtenden 'vroeg' moet opstaan om op tijd in je hogeschool toe te komen voor de eerste les van de dag, dan kan ik er wel inkomen dat sommige studenten het ontbijt wel eens aan zich laten voorbijgaan, om zo slaaptijd te 'winnen.' Niettemin vind ik dit geen goede gewoonte. Het ontbijt is naar mijn mening de belangrijkste maaltijd van de dag. Een stevig ontbijt is namelijk van primordiaal belang om de dag vol energie door te komen en actief te participeren tijdens de lessen. Als tussendoortje vind ik dat je best voor een (vitaminerijk) stuk fruit kiest.

Laatst aangepast door mitchell.b*ons : 18th October 2016 om 11:29.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.