actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2016, 11:04
Stef.L*enaerts Stef.L*enaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Koningshooikt
Posts: 65
Smartphones in bed: wat doe je als ouder?

Steeds meer kinderen kampen met slaapproblemen omdat ze tot net voor het slapengaan of zelfs tot midden in de nacht bezig zijn met een smartphone, laptop of iPad. Uit een studie van de KU Leuven blijkt dat het om één op zes kinderen jonger dan dertien jaar gaat. Problematisch, maar je kan als ouder wel degelijk iets doen. Enkele tips.

Dé tip is: laat die schermen uit de slaapkamer. Zo vermijd je dat je kinderen er ’s nachts nog mee bezig zijn. Bovendien verstoort het blauwe licht van smartphones en andere dergelijke toestellen ons bioritme. Een uur voor het slapengaan schermen uit dus.

Schermfilter
Het blauwe licht is sowieso een probleem, zelfs laat je ze een uur voor bedtijd links liggen. Kort gezegd zorgt het licht ervoor dat het hormoon waar we slaperig van worden, melatonine, minder geproduceerd wordt.

Kinderen die een hele dag naar een scherm staren, hebben dus een lage productie van dat hormoon. Je kan daarom een app downloaden dat een soort rode filter op het scherm legt. Zo is er bijvoorbeeld Twilight. Vanaf zonsondergang schakelt die app de rode filter in en vermindert het blauwe licht. Zo wordt de melatonineproductie veel minder verstoord.

Controle
Probeer als ouder ook controle te hebben op wat je kinderen doen. Sommige apps laten dat ook toe. Zo heeft de app van VTM KZOOM een ‘parent corner’. Daar kan je zelf een schermslot activeren en een aftelklok instellen, om de tijd waarin ze het toestel gebruiken te beperken.

In dat opzicht stel je het beter ook zo lang mogelijk uit om hen een eigen toestel te geven. Dat stelt psychologe Catherine Steiner-Adair van Harvard Medical School. Volgens haar is het beter om “gemeenschappelijke toestellen van het gezin” te hebben. Dat laat je als ouder toe om de controle over het toestel te houden.

Voorbeeld
Geef zelf het goede voorbeeld. Kinderen doen heel vaak wat hun ouders doen. Als je zelf voortdurend tot ’s avonds laat op je smartphone bezig bent, kan je geen duidelijke regels opstellen over een ‘verbod’ tijdens de avonduren. Spreek daarom goede gezinsregels af, waar iedereen zich aan houdt.

Vrees de schermen niet. Ze zijn niet meer uit ons leven weg te denken en kinderen groeien er mee op. Maar ook hier geldt: alles met mate.

VTM Nieuws

Eigen mening: Ik ken het. Je kruipt in je bed en wil nog even enkele zaken bekijken. Even later kijk je hoe laat het is en het blijkt al twee uur later te zijn... Of je ziet de tijd passeren, maar wil toch zeker niets gemist hebben en je blijft maar swipen en scrollen op dat toestel. Ook bij het babysitten merkte ik al op hoe kinderen zich kunnen verdiepen in een spel bijvoorbeeld, tot het ongezonde toe. Duidelijke afspraken lijken mij hier dan ook geen slecht idee, zeker over de periode voor het slapengaan. Als ik nu die wetenschappelijke verklaring ook effectief neergeschreven zie, ga ik zelf toch ook nog maar eens nadenken over hoe ver het al gekomen is. Vanavond dan toch maar wat lezen in een boek?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2016, 12:07
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Smartphone voor het slapen

Ik kan begrijpen dat dit voor slaapproblemen kan zorgen. Ik check ook nog vaak voor het slapen de social media. Ik merk wel dat ik dan slechter kan slapen. We gebruiken onze smartphone veel te veel. Daarom vind ik ook dat deze uit de slaapkamer moet verdwijnen. We moeten altijd (op elk moment van de dag) bereikbaar zijn. Ik krijg hier vaak een benauwd gevoel van. 's Nachts moeten we slapen en niet bezig zijn met de sociale media. Wanneer ik nog even de foto's check, denk ik soms wel eens dat ik meer wil. Daar word ik soms wel een beetje te depressief van. Hierdoor begin te veel na te denken en dan kan ik minder goed slapen. Kinderen moeten nog niet te veel bezig zijn met hun uiterlijk. Kinderen moeten gewoon genieten van het leven. Dus te veel sociale media voor het slapengaan is niet goed.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2016, 16:37
Stef.L*enaerts Stef.L*enaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Koningshooikt
Posts: 65
Bron

Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.