actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2011, 09:42
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Europa wil gsm's en draadloos internet uit scholen weren

De straling die veroorzaakt wordt door gsm's en draadloze netwerken kan, zeker bij kinderen, de gezondheid in gevaar brengen. Dat is de conclusie van een rapport van de Raad van Europa. Daarom wil die raad een totaal verbod op mobiele telefoons en wifi in scholen.

*

Dit is geen overdreven maatregel. De vergelijking die het rapport maakt met asbest en tabak is niet bij het haar getrokken

Professor Stefaan Van Gool

De discussie over de al dan niet schadelijke gevolgen van de elektromagnetische straling die gsm's, draadloze telefoons en wifi-antennes uitstoten is niet nieuw. Voor- en tegenstanders schermen al jaren met allerhande wetenschappelijke onderzoeken in een poging hun gelijk te bewijzen. Ook de leden van de Raad van Europa bogen zich over de kwestie en kwamen na het horen van een aantal experts en het doornemen van de recentste wetenschappelijke studie tot de conclusie dat die straling wel degelijk een potentieel gevaar voor de gezondheid vormt.

In zijn rapport vergelijkt de Raad die straling met asbest en tabak, ook zaken waarvan de schadelijke effecten op lange termijn eerst werden geminimaliseerd. Wachten op omstandig wetenschappelijk en medisch bewijs vooraleer tot actie over te gaan is geen optie. En dus stelt de Raad van Europa in zijn rapport een aantal maatregelen voor. Zo wil de Raad in de toekomst strikte stralingslimieten opleggen, moeten toestellen die straling veroorzaken een duidelijk label krijgen dat op de gezondheidsrisico's wijst en komt er een grootschalige voorlichtingscampagne die op de potentiële gevaren van gsm's, babyfoons en draadloos internet wijst.

Het opvallendste voorstel is ongetwijfeld het totale verbod op het gebruik van gsm's en draadloze netwerken in schoolgebouwen. Op die manier wil Europa kinderen en jongeren, die kwetsbaarder zijn, zoveel mogelijk van die straling vrijwaren. "Geen overdreven maatregel", vindt professor Stefaan Van Gool van de dienst kindergeneeskunde van het UZ Gasthuisberg. "De vergelijking die het rapport maakt met asbest en tabak vind ik niet bij het haar getrokken. Theoretisch moet je ervan uitgaan dat elektromagnetische straling wel degelijk langetermijneffecten zal hebben. Tot we weten wat die zijn kunnen we er maar beter alles aan doen om de straling zo veel mogelijk te beperken. De afstand tot de stralingsbron is daarbij bepalend en dus is een verbod op die stralingsbronnen binnen de schoolmuren logisch."

Vooral de ban op gsm's is volgens Van Gool een goede zaak. "Er is geen enkele reden waarom leerlingen tijdens de schooluren hun gsm aan zouden laten staan." Bovendien is die maatregel makkelijk in te voeren, iets wat bij het verbod op draadloos internet moeilijker ligt. "In veel scholen is er niet in elk klaslokaal een kabelaansluiting. Vaak is een draadloze verbinding de enige manier om leerlingen toegang te geven tot het internet."

Het is voorlopig nog afwachten of het verbod er ook echt komt. Het rapport waarin het voorstel beschreven staat moet immers nog een hele weg afleggen. In juni zal de plenaire vergadering van de Raad van Europa er zich over uitspreken en daarna moet het ook nog voorbij het Comité van Ministers, waarin de buitenlandministers van alle 47 leden zetelen.

Bijkomend probleem is het gebrek aan reële macht. De Raad van Europa kan zijn wil niet aan de lidstaten opleggen. Zijn beslissingen gelden enkel als aanbevelingen. Al blijft zo'n aanbeveling wel een krachtig signaal. Het is immers de bedoeling dat de bevoegde ministers van de lidstaten onderzoeken hoe ze de maatregelen die de Raad voorstelt ook effectief in de praktijk kunnen omzetten.

Joke Schauvliege (CD&V), als Vlaams minister van Leefmilieu bevoegd voor de materie, laat weten dat Vlaanderen nu al erg strenge normen inzake elektromagnetische straling hanteert, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen zoals jongeren. Er komt ook een sensibiliserings- en informatiecampagne met daarin een apart luik over gsm-gebruik op school.

Bron: De morgen
Mening:
Toen ik de titel van dit artikel las, was ik aangenaam verrast. Het verbod van GSM en draadloos internet op scholen is volgens mij bijna onmogelijk. Het draadloze internet zou op termijn wel mogelijk zijn, maar over het verbod van GSM's heb ik mijn twijfels. Het is nu al zo'n moeilijk onderwerp. Vele leerlingen, maar ook ouders, maken er problemen van als de GSM van zoon of dochter wordt afgepakt omdat ze hiermee bezig zijn op school. Nochtans hebben de ouders het schoolreglement ondertekend. Daarom denk ik dat het moeilijke zaak zal zijn. Toch zou ik het niet slecht vinden want en GSM op school is voor niets goed. Het is asociaal, en tijdens de les heb je geen tijd om met je GSM bezig te zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2011, 09:49
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Mijn mening:

Als bovenvermelde straling echt schadelijk is voor de bevolking vind ik het niet meer dan normaal dat er wordt ingegrepen. Het is de bedoeling om goed onderwijs te verschaffen, maar daarvoor hoeft onze gezondheid geen gevaar te lopen. Leerlingen hun gsm op school laten afzetten vind ik goed, ze zijn daar om iets bij te leren hun communicatievaardigheden kunnen ze op een andere manier ook oefenen op school. Verder lijkt het me wel haalbaar om draadloos internet uit de school te weren. Een internetkabel aanleggen in elk lokaal vergt toch niet zoveel werk? Ik ben van mening dat men eerst moet denken aan de gezondheid. Lesgeven kan ook zonder draadloze internetverbinding. Zulke maatregels helpen volgens mij ook om technologische bedrijven aan het denken te zetten, zodat zij in de toekomst opzoek gaan naar "minder schadelijke/onschadelijke" technologie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2011, 11:23
Renka De Weerdt Renka De Weerdt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hoogstraten
Posts: 27
Ik heb een heel dubbele mening bij dit artikel. Enerzijds zou het wel beter zijn voor de gezondheid van de leerlingen wat natuurlijk enorm belangrijk is maar anderzijds vraag ik me af of het veel effect zou hebben. We komen continu met die stralingen in aanraking. De gsm uitzetten lijkt me een goed idee maar zoals we zelf al weten doen weinig tot geen leerlingen dit. Als hier niet naar geluisterd wordt heeft het dan ook zin om het draadloos internet weg te halen?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2011, 17:51
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
In mijn ogen kunnen ze het gebruik van de GSM onmogelijk controleren binnen de school. Ze kunnen toch niet aan alle leerlingen vragen: "Laat eens zien of je GSM wel afstaat." Dit kost ten eerste al heel veel tijd. De leerlingen die hun GSM nog hebben opstaan zullen dan weer zeggen dat ze geen GSM bijhebben. En wat kan de school dan nog doen? Fouilleren? Daar zullen de ouders mee lachen... De leerlingen kunnen tijdens de pauzes ook telkens naar het toilet gaan als ze een bericht willen sturen. Ook dit kan de school niet controleren. Wat is dus het nut van een regel in te voeren die je toch niet kan controleren?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th May 2011, 19:24
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Aanbeveling Kind en Gezin: 'Bel niet te lang met baby op de arm'

De onthaalouders en kinderdagverblijven van Kind en Gezin beschikken nu al over een lijst met aanbevelingen waarin wordt uitgelegd hoe er moeten worden omgegaan met elektromagnetische straling. Dat zegt Kind en Gezin maandag.

Er wordt onder meer aangeraden om de afstand tussen de toestellen en het kind zo groot mogelijk te houden en om de tijdsduur van de blootstelling aan de straling te beperken.

'Bel niet te lang met een baby op de arm' of 'telefoneer met een gsm op plaatsen met goede ontvangst, want bij een zwak of wisselend signaal zoekt het toestel constant verbinding en is de uitgezonden straling groter', zijn enkele van de concrete tips. Niet enkel voor gsm's, draadloze telefoons en wifi, maar ook bij het gebruik van babyfoons wordt tot voorzichtigheid aangemaand.

'De onderzoeken naar straling geven geen eenduidige resultaten, maar uit voorzorg kiezen we er toch voor om deze aanbevelingen te doen. Het gaat om vrijblijvende maatregelen, maar we merken wel dat er meestal rekening mee wordt gehouden', zegt Leen Du Bois van Kind en Gezin.

Bron: maandag 16 mei 2011, de standaard

Dit artikel volgt op het artikel rond gsm-verbod op school. Het gaat niet enkel over onderzoek op gsm-gebruik op school, ook de onthaalouders en kinderdagverblijven worden op de negatieve gevolgen van het gsm-gebruik gewezen. Ik vind het niet meer dan normaal dat kinderen met deze stralingen niet in contact komen. Maar dat de gsm's worden verboden op school kan men, zoals Matthias zegt, niet controleren. Er moet natuurlijk wel iets gedaan worden aan de 'verslaving' aan de gsm en andere technologie. Hoeveel jongeren slapen wel niet met hun gsm onder het kopkussen? Dit kan niet gezond zijn. Gewoon bellen is al niet gezond, maar zo kan je op elk technologisch 'snufje' wel kritiek geven. Je kan natuurlijk wel, als leerkracht, op de slechte gevolgen wijzen en hier eventueel lessen rond besteden, maar echt gsm's verbieden lijkt me net iets te overdreven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th May 2011, 19:49
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Straling

Volgens mij is het zeker een begin om de blootstelling aan straling te verminderen. Maar wat met de grootste bron van straling: televisietoestellen hebben een grotere straling dan draadloos internet of GSM masten. Niet tegenstaande moeten kinderen er wel bewust van gemaakt worden dat ze voortdurend worden blootgesteld aan straling en dat ze dit zo veel mogelijk moeten voorkomen. We zouden bijvoorbeeld ouders van leerlingen zich er bewust van laten maken dat straling gevaarlijk is. Een mogelijke maatregel zou kunnen zijn dat leerlingen een GSM mogen gebruiken om van en naar school te gaan, maar op school worden de toestellen in persoonlijke lokkers gestopt waar ze niet meer aan mogen tot de school uit is, of in noodgevallen natuurlijk.

Ik denk dat er wel meerdere oplossingen mogelijk zijn.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th May 2011, 22:51
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik zou er geen probleem mee hebben als er geen gsm's meer mogen gebruikt worden op school.

Op de middelbare school waar ik mijn 1e tot 6e middelbaar heb gedaan waren gsm's totaal verboden. Als een leerkracht zag dat er een leerling met zijn gsm aan het prullen was werd deze afgepakt. Soms moest deze op het einde van de dag opgehaald worden bij de directie, anders gewoon na de les bij de leerkracht zelf. Ik vond dit altijd een terechte straf.

In de school waar ik mijn 7e jaar heb gevolgd waren gsm en mp3 wel toegelaten buiten de lessen. Maar dan stonden veel leerlingen berichtjes te sturen of muziek te luisteren tijdens de pauze in plaats van wat te praten met de klasgenoten. Soms was dat redelijk asociaal...
Ik heb hier zelf ook soms aan meegedaan, maar dat kwam zelden voor.
Ik moest in het begin heel hard wennen aan het feit dat we opeens onze gsm mochten gebruiken op school.
Hoewel ik er niet echt grote nadelen van heb ondervonden vind ik wel dat het eigenlijk niet echt nodig is om zo'n toestellen bij te hebben op school. Ik vind gerust dat ze afgenomen mogen worden en verboden worden op school.

Het is een goed initiatief om scholen er op te wijzen dat leerlingen zulke toestellen helemaal niet nodig hebben en ze daarom beter buiten de schoolmuren te laten.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd May 2011, 18:06
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Ik denk ook wel dat dit een mission impossible is. Oke, ja het is geweldig als de leerlingen inderdaad hun zouden uitzetten, het is beter voor de gezondheid, ze zijn minder asociaal en ze storen de les niet. Maar hoe ga je dat controleren? Dat is de vraag. Het is gewoon onbegonnen werk om hen allemaal apart te controleren, dus hoe gaan ze het doen.
Ik vind het ook zoals eerder vermeld een ridicule regel. Het is op zich goed dat ze initiatieven nemen, maar bedenk dan iets beters denk ik dan... En ivm met het draadloos internet, ik denk niet dat dat veel verschil zal maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.