actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2007, 18:08
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Laakdal
Posts: 170
Moeder laat kleine kinderen speelgoed stelen

De winkelbedienden van een speelgoedwinkel in het Nederlandse Den Haag hebben gisteren een wel érg jonge winkeldief bij de kraag gevat.

Een peuter van 3 jaar wandelde met zijn zakken vol speelgoed de winkel uit. Even later bleek dat de peuter samen met zijn broertjes en zusjes in opdracht van hun moeder stalen. De moeder liet de kinderen voor 150 euro aan speelgoed in hun zakken steken.

De kinderen zijn tussen de 3 en de 12 jaar oud. Het gezin had eerder op de dag ook al spullen gestolen in een drogisterij. De moeder en nog 2 volwassen familieleden zijn opgepakt.

Gazet Van Antwerpen - 7 december 2007
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th December 2007, 19:27
BertDierickx1BASO's Avatar
BertDierickx1BASO BertDierickx1BASO is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Westerlo
Posts: 169
Dit is wel heel merkwaardig. De ouders van de kinderen zullen waarschijnlijk niet genoeg geld hebben om zelf dat speelgoed te kopen en dan doen ze het op deze manier. => 'Het gezin had eerder op de dag ook al spullen gestolen in een drogisterij.'
We hebben in de lessen RZL al over zoiets gesproken. => (Mag iemand bij de apotheker een vaccin stelen voor een zieke die het niet kunnen betalen?)
Dit is een gelijkaardige situatie waarbij de kinderen worden ingeschakeld om te stelen. Je kan er veel zeggen maar ik vind het toch erg dat het zo moet zijn. Er zou voor deze mensen toch meer gedaan moeten worden. => Speelgoed inzamelen voor de arme mensen bijvoorbeeld.
__________________
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th December 2007, 20:42
Michiel VD Michiel VD is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: houtvenne
Posts: 54
Dit is toch gewoon je reinste schande. dat een moeder zo haar kinderen opvoed. Al een geluk dat de moeder nu opgepakt is dan kunnen de kinderen elders een correcte opvoeding krijgen. wWant ik denk niet dat zij haar kinderen zomaar zal terugkrijgen. En dan nog speelgoed stelen wat heeft dat als nut voor het gezin? Ik vind dit gewoon uitbuiting en niiets anders.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th December 2007, 09:26
Natalie Docx Natalie Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Als ze dan zo graag speelgoed wil stelen voor haar kinderen, waarom doet ze het dan niet zelf? Nu voed ze haar kinderen op met de gedachte dat stelen een goed iets is en zo krijg je later kinderen met een verkeerde levensopvatting.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 19th December 2007, 23:57
jo.guns jo.guns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Vosselaar
Posts: 139
Dit is gewoon schandalig.. Hoe kunnen die kinderen nu ooit denken dat ze voor dingen moeten betalen als hun ouders hen aanleren om te stelen..
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th December 2007, 13:52
Maxime Vd Haute Maxime Vd Haute is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 54
In één woord: SCHANDALIG!!
Hoe is het mogelijk dat een moeder zo'n opdracht geeft aan haar kinderen!!??
Het is maar goed ook dat ze is opgepakt en hopelijk krijgen de kinderen een goede opvoeding ipv een slechte!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 28th December 2007, 14:25
Natasja_dc Natasja_dc is offline
Natasja
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 73
Ik vind dit ook echt schandalig. Het kan zijn dat je niet genoeg geld hebt om iets te kopen, maar je mag niet stelen.
Kinderen die er schattig en hulpeloos uitzien gebruiken, doe je nooit. Dit gaat ver over de schreef. Deze kinderen beseffen nog niet wat ze aan het doen zijn, of ze leren totaal foute manieren aan om zich in de maatschappij te gedragen. Hoe kan je van hen verwachten dat ze later normaal functioneren in onze maatschappij?
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 28th December 2007, 14:58
sarabollen
Gast
 
Posts: n/a
De meeste van de eerder geplaatste reacties gebeuren duidelijk vanuit een wereld waarin nauwelijks begrepen wordt hoe het is om met minder te moeten leven. Het zet me aan om te reageren. Dit betekent echter niet dat ik het goedkeur dat de moeder haar kinderen aanzet om te stelen, maar ik kan haar wel begrijpen.

Citaat:
Orgineel gepost door Michiel VD
En dan nog speelgoed stelen wat heeft dat als nut voor het gezin? Ik vind dit gewoon uitbuiting en niiets anders.


Ik denk dat speelgoed in een gezin de dag van vandaag een grotere rol speelt, dan je zelf zou denken. Denk eens uit je eigen (verleden) leven alle (speelgoed)-luxe weg. (computerspelletjes, videobanden, bal, gezelschapsspelen, knuffelberen en poppen, mooie pennen, een doos vol kleurpotloden...) Hoe zou dat zijn? En zeker als vriendjes en vriendinnetjes die luxe wél allemaal hebben.

Ik vermoed zelfs dat het verschrikkelijk is om tijdens deze dagen allemaal die mooie, fonkelende reclames te zien en om als ouder steeds dan tegen je kinderen te zeggen dat zij geen speelgoed krijgen. Niet van hen, niet van de Sint, niet van familie (vaak mensen die ook leven in armoede), ... Het aanwezige geld kan beter geďnvesteerd worden in energie, voeding en kleding.

Ik geloof dat het voor een ouder verschrikkelijk moeilijk is om je kind daarmee te confronteren en het gewoon ook begrijpbaar te maken voor je kinderen. De kans is groot dat het kind denkt dat het zijn/haar fout is... Als ouder wil je volgens mij je kind zoiets besparen en ook ingezameld speelgoed of tweedehandsspullen kunnen aan deze behoefte niet tegemoet komen. Want waarom krijgt jouw kind een puzzel van de sint waarvan een stukje ontbreekt en anderen splinternieuwe dingen mogen ontvangen? Bovendien creëert het bij de ouders ook schuldgevoelens dat ze hun kinderen niet zoveel kunnen geven.

De moeder uit het artikel is voor haar kinderen op zoek gegaan naar een alternatief, een creatieve oplossing. Ze wou haar kinderen ook die dingen bieden die anderen kinderen hebben. Volledig begrijpbaar!

Natuurlijk neemt dit alles, de gevolgen voor de kinderen op lange termijn niet weg. Om die reden keur ik het ook niet goed. De moeder leert haar kinderen oneerlijk te zijn.. Kinderen uit huis nemen, lijkt me voor alle partijen geen oplossing. Iedereen wordt nog maar eens gestraft om hun armoede. Financiële en psychologische begeleiding kunnen wel een oplossing bieden!

Laatst aangepast door sarabollen : 28th December 2007 om 15:03.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 31st December 2007, 11:25
Stefanie De Ceuster Stefanie De Ceuster is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Itegem
Posts: 52
Je kan alleen maar hopen dat deze kinderen zullen beseffen dat stelen niet oké is en dat je moet betalen als je graag iets wilt hebben.
Dat je niet 'zomaar' kan nemen wat je wil.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 26th November 2008, 08:37
lottevangorp lottevangorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: grobbendonk
Posts: 119
Ik vind dat we de ouders van deze kinderen niet zomaar mogen veroordelen. Misschien hebben zij echt heel grote financiële problemen. En zeg nu zelf 'Wie wilt er niet dat zijn/haar kinderen gelukkig zijn?' Soms is de nood zo groot, dat mensen dingen doen die ze zo niet bedoeld hadden. Deze zaak moet eerst goed onderzocht worden voor we iemand kunnen veroordelen.
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 29th December 2008, 19:47
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Dit gaat er weer ver over! Als kinderen op jonge leeftijd wordt aangeleerd om te stellen, gaan ze dit op latere leeftijd ook blijven doen en maar heel normaal vinden. Als de ouders het inderdaad niet zo breed zouden hebben, is de actie nog altijd fout. Oké ik kan begrijpen dat je als ouder je kinderen rond deze dagen een leuk cadeau wilt geven. Maar deze manier is echt niet de beste.
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 29th December 2008, 21:33
Kathleen Van Staeyen Kathleen Van Staeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Bouwel
Posts: 29
De verschillende antwoorden laten zien dat je dit verhaal van twee kanten kan bekijken.

Aan de ene kant is het natuurlijk onaanvaardbaar dat een moeder de opdracht geeft aan haar driejarig kind om dingen te stelen. De opvoedkundige opdracht van de ouders bestaat uit het aanleren van moreel gedrag en regels. Ik vrees dat de kinderen geen besef hebben van wat goed of fout is als je als ouder je kind de opdracht geeft om te stelen. Dit kan dus een grote invloed hebben voor de kinderen op latere leeftijd.

Aan de andere kant heb ik al een aantal keren gelezen dat men de moeder niet zo vlug mag veroordelen omdat men de omstandigheden niet kent.
Ik ga deels akkoord met de mening van deze mensen. Er wordt aangehaald dat indien de moeder leeft in armoede, dit een verzachtende omstandigheid zou zijn. Hier ga ik toch niet volledig mee akkoord. Het is inderdaad zo dat mensen in armoede het beste willen voor hun kinderen. Ze hebben de mogelijkheden niet om cadeautjes te kopen voor hun kinderen. Maar ik vind niet dat een moeder dan hun kinderen moet aanzetten tot het stelen van cadeautjes.
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 30th December 2008, 11:00
Noémie.Huysmans Noémie.Huysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herentals
Posts: 41
Goede opvoeding moet ik zeggen!

Ik begrijp niet wat er in dat hoofd van die moeder moet afspelen, haar kinderen eventjes dwingen om speelgoed te stelen, en vooral onopmerkbaar, proficiat! Goed Bezig! Wat gaan die kinderen later doen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.