actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th December 2011, 08:23
mamaInge mamaInge is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 58
Barbie is een slavendrijfster

Voor de 'Fontaine des Innocents' (Parijs) staat een stoere vent gehuld in een roze jurk met witte stippen en op zijn hoofd een platinablonde pruik met bijpassende tiara. Hij is Barbie en hij is kwaad.
Volgens een recente studie is maar liefst 80% van het verkochte speelgoed in de wereld afkomstig uit China. Een tiental dagen voor Kerstmis wil de Franse vereniging 'Peuples Solidaires' de vaak erbarmelijke omstandigheden aanklagen waarin Chinese arbeiders speelgoed zoals de Barbiepoppen van Mattel vervaardigen.

Omdat een drukke cadeautjesperiode op de koop toe extra werkdruk met zich meebrengt, richt de NGO Sacom (Students & Scholars Against Corporate Misbehavior) zich via een actie met een furieuze Barbie in Parijs op de reuzen binnen de speelgoedsector. Het doel: de grootste spelers op de speelgoedmarkt (Disney, Lego, Hasbro en Mattel met zijn Barbie) maatregelen laten afdwingen bij hun lokale producenten in China. De concurrentie is daar onderling immers - jammer genoeg soms ook letterlijk - moordend.

Denk maar aan het brandgevaar waarmee arbeiders te maken krijgen wanneer zij verplicht worden om met 10 personen in een kleine kamer van een hermetisch afgesloten fabriek te overnachten om diefstal of vluchten te voorkomen.

Bron: de standaard.be

Mijn mening:Misschien moet iedereen die op het punt staat zijn kerstcadeautjes aan te komen even stilstaan bij de verschrikkelijke werkomstandigheden waar sommige arbeiders in chinese fabrieken moeten werken. In deze fabrieken werken mensen zo'n 12 uur per dag aan 3,50 euro. Men schat dat er ongeveer een 4 miljoen mensen - meestal migrantenvrouwen tussen de 15 en 30 jaar - in deze speelgoedindustrie werken. Fairtradewinkels bieden een eerlijk alternatief.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2011, 19:24
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Barbie is slavendrijfster

Ik kan langs de ene kant de reactie van Inge wel begrijpen, 3.5 euro is inderdaad heel weinig. Aan de andere kant mogen we ook niet vergeten dat de levensstandaard in China heel anders is dan in ons land. In China is alles goedkoper dan bij ons en sommige mensen zijn ook tevreden met hetgene wat ze krijgen voor hun werk. Het klinkt misschien vrij grof, maar iemand dat echt niets heeft, zal al heel blij zijn met deze 3.5 euro. Nu over hetgene wat in het artikel beschreven staat, ik vind de actie betreffende “kwade barbie” wel wat overdreven. Als ik iemand zou zien rondlopen in zo’n outfit zou ik dit gewoon grappig vinden en er verder niets achter zoeken. Aangezien ik er zo over denk, denk ik ook dat een redelijk percentage van de mensen hier ook zo over zullen denken. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die hier verder bij nadenken, maar dat zal zeker niet voor iedereen gelden. Ik denk persoonlijk ook dat er maar weinig mensen zijn die nu echt enkel europese spullen gaan kopen omdat ze dit artikel gelezen hebben, het is algemeen geweten dat in sommige delen van de wereld mensen moeten werken in slechte werkomstandigheden, maar daar kunnen wij op deze manier echt niets tegen doen. Het enige wat we hiermee kunnen bereiken is dat deze mensen hun job verliezen en dat ze helemaal niets meer hebben. Het is inderdaad ook zo dat producten die in Europa gemaakt worden daardoor minder verkocht worden, maar het is voor veel mensen economische crisis en dat is ook te merken op het gebied van cadeautjes. Nu heb ik er zelf niet zo veel problemen mee. Ik koop zelf voor mijn neefjes en nichtjes ook echte Disneyproducten die niet in China gemaakt zijn, gewoon door het feit dat deze er soms beter uitzien dan de variant uit China, maar als ze beiden er evengoed uitzien (en omgekeerde is ook soms waar, af en toe zijn de chinese varianten mooier) dan kies ik soms voor de chinese producten. Ik zou zeggen, laat alles gewoon voor wat het is. Hoe meer we ons ermee moeien, hoe erger het wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th December 2011, 01:19
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Ik ben volledig akkoord met wat hieronder is geschreven. Ik denk dat fair trade producten een goed alternatief zijn om deze mistoestanden te vermijden. Vroeger, toen we klein waren, moesten we van ons mama verjaardagscadeautjes voor de kinderen van onze klas, in de wereldwinkel gaan kopen. Dat was eerlijke handel. Ik vind dat nu positief dat we daar gestimuleerd zijn.
Alle beetjes helpen en bewustmaking is dan erg belangrijk.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th December 2011, 21:18
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Ik ben het eens met Inge en Marieke maar sorry, de mening van Sofie vind ik een beetje ongenuanceerd. Ik vind nog altijd dat we de verschillen tussen rijke en arme landen moeten doen innemen... Het is niet omdat de Chinezen het bijvoorbeeld gewoon zijn om weinig te verdienen dat we hen maar moeten laten doen, 'Ze weten niet beter', en onze rol als 'het rijke Westen' moeten blijven spelen.

China is trouwens erg aan het opkomen als economische macht en verdringt ons daarbij. Elk jaar groeit de Chinese economie met hoge percentages; mensen moeten dus erg hard werken en dit nog altijd tegen hongerlonen terwijl wij 'profiteren' van het feit dat onze luxeproductjes 'goedkoop' blijven???

Ik citeer:

Ik denk persoonlijk ook dat er maar weinig mensen zijn die nu echt enkel europese spullen gaan kopen omdat ze dit artikel gelezen hebben, het is algemeen geweten dat in sommige delen van de wereld mensen moeten werken in slechte werkomstandigheden, maar daar kunnen wij op deze manier echt niets tegen doen.

We kunnen er wél iets tegen doen: ALLE beetjes helpen! Zoals Marieke reeds zei: verjaardagscadeautjes, etc. in een wereldwinkel kopen maakt reeds een (klein, maar voor andere mensen merkbaar) verschil!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th December 2011, 20:46
Jasper.Deschuyter Jasper.Deschuyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 101
Het verbaast me dat de grote spelers op de speelgoedmarkt zoals Disney, Lego, ... geen strengere regels worden opgelegd. Waarom verplichten we hen niet gewoon om degelijke maatregelen af te dwingen met hun lokale producenten in China? Het doel op zich is al een stap in de goede richting, maar ik heb -helaas- weinig hoop dat hier effectief ook iets aan zal gedaan worden.

Citaat:
Aan de andere kant mogen we ook niet vergeten dat de levensstandaard in China heel anders is dan in ons land. In China is alles goedkoper dan bij ons en sommige mensen zijn ook tevreden met hetgene wat ze krijgen voor hun werk. Het klinkt misschien vrij grof, maar iemand dat echt niets heeft, zal al heel blij zijn met deze 3.5 euro.
Vergeten mogen we niet nee, maar er iets aan doen blijkbaar ook niet volgens jou? Ik volg jouw redenering toch niet hoor. 'Die mensen' moeten we dan maar aan hun lot overlaten? Logisch, toch?
Niet dus.

Citaat:
Nu over hetgene wat in het artikel beschreven staat, ik vind de actie betreffende “kwade barbie” wel wat overdreven. Als ik iemand zou zien rondlopen in zo’n outfit zou ik dit gewoon grappig vinden en er verder niets achter zoeken. Aangezien ik er zo over denk, denk ik ook dat een redelijk percentage van de mensen hier ook zo over zullen denken. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die hier verder bij nadenken, maar dat zal zeker niet voor iedereen gelden.
Spreek maar voor jezelf, want laat ik nu net iemand zijn die hier 'verder bij nadenkt' om het in jouw woorden te zeggen.
Overdreven of niet (ik betwijfel het ten zeerste), wil je als actievoerder toch iets bereiken moet je de mensen met de feiten op de neus duwen. Veel mensen denken nu eenmaal 'ik zie het probleeem niet, dus er is geen probleem'. Als we allemaal zo gaan beginnen denken...

Citaat:
het is algemeen geweten dat in sommige delen van de wereld mensen moeten werken in slechte werkomstandigheden, maar daar kunnen wij op deze manier echt niets tegen doen.
Op welke manier dan wel?

Citaat:
Ik zou zeggen, laat alles gewoon voor wat het is. Hoe meer we ons ermee moeien, hoe erger het wordt.
Hier ga ik zelfs geen woorden aan vuil maken. Die uitspraak is gewoon...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.