actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2010, 13:17
3s. 3s. is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 42
10Menstruerende vrouwen verplicht rode armband te dragen op het werk

Een werkgever in Noorwegen heeft een opmerkelijke regel ingevoerd. Vrouwen die hun maandstonden hebben, zijn verplicht om een rode armband te dragen. Ze mogen dan vaker een bezoekje brengen aan het toilet. Noren worden meer en meer gecontroleerd op hun toiletbezoek.

Volgens de Noorse vakbond Parat is het niet uitzonderlijk dat werkgevers controleren hoe vaak en hoe lang hun werknemers naar het toilet gaan.

In één bedrijf moeten vrouwelijke werknemers alvast verschijnen met een rode armband als ze hun maandstonden hebben. Zo tonen ze aan dat ze "het recht hebben" om vaker naar het toilet te gaan dan hun niet-menstruerende collega's.

Camera
Uit een enquête blijkt dat 66 procent van de ondervraagde Noren een sleutel of een badge nodig hebben om naar het toilet te gaan. De werkgever kan op die manier timen hoe lang zijn werknemer een plaspauze neemt.

En het wordt nog gekker: 31 procent laat weten dat hun toiletbezoek zelfs gevolgd wordt mét een camera. Slechts 16 procent van de ondervraagden geeft aan dat er helemaal geen controle is.

Bron : http://jobs.gva.be/artikels/424/men...p-het-werk.html
Raadpleging : 17/11/2010

Eigen mening :
Dit gaat er toch wel over, waar zit het met de privacy? Dat een werkgever niet wil dat zijn werknemers te veel naar de wc gaan kan ik ergens wel begrijpen, maar deze beslissing is toch wel zeer radicaal. Ik denk niet dat het voor de vrouwen aangemaan is dat iedereen kan zien aan die armband dat zij dan hun regels hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2010, 16:17
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Ziekelijk !

Ik vind dit eigenlijk echt wel schokkend hoor. Moest dit in België gebeuren, dan zit je sowieso met stakingen, maar in Noorwegen wordt dit dus als normaal beschouwd. Niet tegenstaande dat wij in België ook wel jobs hebben waarin je absoluut niet zelf kan beslissen om te gaan plassen. Een leerkracht kan zo bijvoorbeeld niet plots zijn klaslokaal verlaten om naar het toilet te gaan of een dokter kan in het midden van een operatie ook niet naar het toilet gaan. Het is eigenlijk echt wel gestoort dat je dan ook nog eens gevolgd wordt met een camera op het toilet. Ik dacht dat privacy één van de fundamentele rechten van de mens was? Maar dat zal dan wel niet zijn ofwel trekken ze zich daar in Noorwegen gewoon niets van aan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th November 2010, 16:21
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Ik vind het idee ronduit belachelijk en discriminerend.
Waarom moeten toiletbezoeken getimed worden tijdens je werkuren. Als je naar het toilet moet gaan, moet je toch gewoon de vrijheid hebben om te gaan zonder te moeten vrezen dat je getimed wordt.

Bovendien is de rode armband een absurd idee, op deze manier worden de vrouwen op kantoor benadeeld. Zo kan ik mij inbeelden dat het voor bepaalde vrouwen niet echt aangenaam is dat hun baas kan zien wanneer ze menstrueren.

Hoe ongemakkelijk zouden wij ons voelen, wanneer we een groene armband moesten dragen wanneer we een blaasonsteking hadden.

Absurd gewoon !
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th November 2010, 17:19
Evelien de Laat Evelien de Laat is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Minderhout
Posts: 32
Mijn mening:
Ik vind dit ronduit discriminerend voor die vrouwen. Het is toch niet omdat vrouwen hun maandstonden hebben, dat ze dat aan de rest van de wereld moeten laten zien. Het is nu eenmaal zo dat vrouwen dat hebben en de werkgever moet dat maar respecteren.
Toiletbezoeken timen of camera's zetten is er echt wel over. Ik kan wel begrijpen dat sommige werknemers profiteren en veel en extra lang naar het toilet gaan en dat dat tijd kost voor de werkgever. Maar om daarvoor zo'n strenge maatregelen te treffen vind ik niet kunnen.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th November 2010, 18:58
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Dit gaat er inderdaad ver over. Als je als baas merkt dat een werknemer te vaak te lange pauzes neemt (gedurende een lange periode), spreek die persoon er dan over aan. Betert het niet en blijft die persoon teveel pauzes nemen, ontsla hem dan (gebeurt hier in België ook...).
Maar je gaat die vrouwen daar toch niet voor discrimineren door hen zo'n armband te laten dragen. Dat is enorm ongemakkelijk en vervelend voor die vrouwen, niet iedereen moet dat immers weten.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th November 2010, 19:07
Ingeborg Ingeborg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Pulderbos
Posts: 22
Dat er geregeld op firma's niet zo nauw wordt gezien op koffie of toiletpauzes kan wel kloppen, als je al die pauzes die "te lang" worden genomen optelt, kost dit de werkgever wel een hoop geld. Anderzijds moet voor iedereen ten alle tijden een bezoek aan het toilet mogelijk zijn om allerlei kwaaltjes aan urinewegen enz. te vermijden. Een gezonde geest in een gezond lichaam dwz. veel drinken, en veel drinken wil zeggen, regelmatig een plasmoment. Maar een rode band?!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 17th November 2010, 20:08
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
Waar gaat dat heen , en om zeker te zijn zullen de vrouwen bewijs moeten leveren ?
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 18th November 2010, 00:33
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Wat een absurd gedoe.. Ik kan ergens de maatregel begrijpen als in: er zijn inderdaad altijd mensen die misbruik maken van dingen zoals het toilet om tijd te winnen.. Maar dan nog is de maatregel meer dan overdreven, ze vinden nog wel 100 andere manieren als ze echt willen tijd winnen.

Om te beginnen zou ik als ik een vrouw was, het niet leuk vinden als iedereen weet wanneer ik aan het menstrueren ben.

Wat te doen wanneer een vrouw onverwachts haar maandstonden krijgt? Moet ze dan even in het midden van de dag naar de baas stappen om te tonen dat ze haar maandstonden heeft om dan zo ook nog een rood bandje te krijgen?

Wat is de volgende stap? Dat mensen die buikloop hebben moeten gaan vragen voor een buin brandje, zodat ook die mensen recht hebben om een keer meer naar het toilet te mogen?
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 19th November 2010, 10:28
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Dit is er wel over. Als vrouw is het al zo gênant dat je je regels al hebt, en dit dan nog eens laten zien is nog erger. De privacy van de vrouwen en mannen worden in Noorwegen maar weinig gerespecteerd vind ik. Een camera op toilet is er echt over. Dit zou ik persoonlijk heel gênant vinden om dan een toilet bezoek te brengen. Ik kan er inkomen dat mensen veel naar toilet gaan om even 'pauze' te hebben, maar de manier waarop van aanpakken is zeer slecht, vind ik. Stel dat er mensen zijn die zware buikpijn, krampen,misselijkheid,... noem maar op hebben. Die mogen dan niet vaker naar het toilet, of hebben die ook een bandje aan, voor 'buikpijn'. Dit is echt belachelijk. Er zijn nog wel andere manieren om deze situatie aan te pakken. Maar deze aanpak is gewoon niet correct. De privacy van de mens wordt hier alles behalve gerespecteerd.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 20th November 2010, 10:49
dorien.wellens dorien.wellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Zoersel
Posts: 108
Hier bestaat de gepaste uitdrukking voor: 'zever in pakskes!'
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 20th November 2010, 12:46
nick.moons nick.moons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 110
Dit gaat er totaal over. Waar is de privacy naartoe??
Als er misbruik gemaakt wordt van het toiletgebruik, kan ik verstaan dat ze strenger worden. Maar dit slaagt echt alles. Dit is vrouwen vernederen op de werkvloer. Want ik denk dat geen enkele vrouw graag wil laten merken dat ze haar maandstonden heeft.

Dit is dus de belachelijkste regel dat ik al ooit heb gehoord!
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 20th November 2010, 12:50
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Wat ben ik blij dat ik niet in zo'n bedrijf werk!
Ik begrijp wel dat de werkgevers niet willen dat hun arbeiders te lang op het toilet zitten, maar zulke controle is gênant!
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 22nd November 2010, 10:44
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Dit gaat wel heel erg ver. Zouden die Noren zo ontzettend lang van het toilet gebruikmaken dat de bazen het niet meer vertrouwen? Als je al niet meer zonder zorgen je behoefte kunt doen, waar houd het dan op?? En de regel van de armbandjes slaat ook al nergens op, moet je echt controleren wie er waarom naar de wc gaat? Ik vind het belachelijk. Op veel gebieden denk ik dat we kunnen leren van de Scandinaviërs, maar op dit gebied absoluut niet.
Met citaat antwoorden
  #14  
Oud 22nd November 2010, 10:48
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
Dit vind ik wel heel overdreven.
Een vrouw wil toch in de eerste plaats verzwijgen wanneer ze haar regels heeft. Als ze een rood bandje moeten aandoen, weet iedereen altijd wanneer en hoe lang ze hun regels hebben. Ook voor de rest vind ik het onaanvaardbaar. Je zou gewoon naar het toilet moeten kunnen gaan, zonder dat iemand je in het oog houdt. Ze zouden beter hun tijd spenderen aan nuttigere dingen, dan in het oog te houden wanneer hun werknemers naar het toilet gaan.
Met citaat antwoorden
  #15  
Oud 24th November 2010, 11:58
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
misbruik

Natuurlijk wil de vrouw verbergen dat ze haar maandstonden heeft, maar uiteindelijk is dit niets om zich over te schamen. Vrouwen krijgen dit nu eenmaal, meer bepaald één keer per maand. Toch twijfel ik bij dit artikel of dat ze ook geen misbruik kunnen maken van die bandjes. Als een plaspauze zo belangrijk blijkt te zijn in Noorwegen, kun je toch 'sjoemelen' met de bandjes? Alsof de werkgever echt in de broeken van de dames gaat kijken om te zien dat ze wel degelijk hun maandstonden hebben? Je kan je maandstonden een paar dagen rekken, bandjes uitdelen,... . Tenzij ze dit echt laten controleren door een bedrijfsarts. Dan is dit zeker een geval van inbreuk op de privacy.
De verdere controle van het wc bezoek vind ik ronduit belachelijk. Bespaar liever op elektriciteit (zonnepanelen), dan op plaspauzes.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #16  
Oud 24th November 2010, 12:03
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
Thumbs down big brother in je ....

Ik zou een rood sjaaltje dragen....
hallo zeg wat een onzin
inbreuk op de privacy, integriteit, vrouwonvriendelijk watte? vrouwenhaat
gaan plassen is menselijk en pauzes verplicht
anders moeten ze maar robotten inzetten
productie boven menswaardigheid
Met citaat antwoorden
  #17  
Oud 24th November 2010, 12:17
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Question Maak er een sociaal experiment van...

Citaat:
Orgineel gepost door jonas.van.hal
Moest dit in België gebeuren, dan zit je sowieso met stakingen, maar in Noorwegen wordt dit dus als normaal beschouwd.


--> Waarom denk je dat de Scandinavische landen er economisch beter voor staan?

Ik vind het ook niet direct het meest charmante voorstel om het probleem van te lang toiletbezoek op te vangen. ... MAAR ... ik vind wel dat er een interessant sociaal-wetenschappelijk experiment uit kan voortkomen. Want wat ik mij wel afvraag is het volgende:

Wij, mannen, weten allemaal dat vrouwen die hun maandstonden hebben, prikkelbaarder zijn en vaak emotioneler reageren. Wat zou er nu gebeuren met de sociale omgang van mannen naar vrouwen toe als de mannen zouden WETEN dat vrouwen hun maandstonden hebben? Zouden mannen dan hun communicatie aanpassen? Zou dit gedragsveranderingen teweegbrengen? ... Dat lijkt me wel interessant om te weten te komen...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #18  
Oud 24th November 2010, 19:11
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Dit gaat er wel zwaar over. Niet alleen is het een schending van de privacy, maar ook discriminatie. Als een vrouw meer naar het toilet moet, omdat ze haar maandstonden heeft, wordt dit nauwlettend in de gaten gehouden. Ik zou er niet verbaasd over zijn, moesten ze dit nog incalculeren in het loon. Dan gaat het om pure discriminatie. Misschien moeten mannen gewoon meer rekening beginnen houden met vrouwen, en niet alleen aan zichzelf denken (en dan vooral aan hun geld). By the way, het is niet dat je achter je bureau zit, dat je ook werkt. Misschien moeten ze daar meer op letten?
Met citaat antwoorden
  #19  
Oud 24th November 2010, 19:57
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 86
Wij, mannen, weten allemaal dat vrouwen die hun maandstonden hebben, prikkelbaarder zijn en vaak emotioneler reageren. Wat zou er nu gebeuren met de sociale omgang van mannen naar vrouwen toe als de mannen zouden WETEN dat vrouwen hun maandstonden hebben? Zouden mannen dan hun communicatie aanpassen? Zou dit gedragsveranderingen teweegbrengen? ... Dat lijkt me wel interessant om te weten te komen...

Goh ik denk dat mannen zich niet anders gaan gedragen. Ik vind dat het geen reden mag zijn om anders te communiceren. Waarschijnlijk zullen ze, de mannen kennende, er wel schunnige mopjes over vertellen. "Ah, de rode vlag hangt weer buiten!"

Maar de communicatie aanpassen en overdreven vertroetelen of vrouwen negeren, nee dat denk ik niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.